Het dubbelgebroken bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arwenride

Het dubbelgebroken bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 22:05

Vandaag zat ik dus even te kijken naar een dubbelgebroken bit, en opeens dacht ik hè? Dat is toch geen prettig bit? Die tong en lippen enzo, gaan natuurlijk hartstikke knellen in die gaatjes, of hoe dat ook heet, die gaatjes die die drie delen aan elkaar bevestigen. Ik heb het getest, door het bit onder mijn voet te doen, er wat aan te trekken en zachtjes heen en weer te bewegen. Het dubbelgebroke bit staat bekend als meest paardvriendelijke bit, maar volgens kij is dit niet zo! Ik moet zeggen dat het behoorlijk pijn doet als je huid wordt afgeknelt, en het paard voelt het potvedorie in zijn mond. Eigenlijk nog nooit over nagedacht, maar dat moet natuurlijk hartstikke pijn doen. Een enkelgrbroken bit prikt in het gehemelte, dus is de ongebroken trens dan eigenlijk niet zachter? Maar die schijnt weer scherper te werken... Welk trensbit is nou het meest zachte, mondvriendelijke bit? Help mijn alstjeblieft. Ik zoek een zacht bit om in combi met een slofje te gebruiken op buitenritten, voor je begint te zeuren graag eerst mn andere topic lezen. ( Wel heelmaal, op laatste pagina hebben we het pas over de slof.) Alvast bedankt! :)

Anoniem

Re: Het dubbelgebroken bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:09

Het dubbelgebroken bit staat slechts bekend als het meest paardvriendelijk bij mensen die standaardblabla volgen en niet zelf nadenken.
Er IS geen bit standaard 'het zachtst' te noemen. Dat hangt af van de grootte en vorm van de mond en tong, de hoogte van het verhemelte, van de ruiterhand etc. Om nog maar te zwijgen over de voorkeur van het paard. De ene heeft graag iets wat beweegt (bv dubbelgebroken of iets met een rolletje), de ander heeft het liefst iets wat heel stil ligt (ongebroken mondstukje), het ene paard draagt graag met de tong ipv de lagen en de volgende wordt juist helemaal kriegel van druk op de tong. En dan hebben de bitringen of scharen óók nog eens een grote invloed op de rest van het bit.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:09

Mij is altijd gezegd dat het zachtste bit een dubbelgebroken watertrensje is. Ik rijd mijn paard er ook mee en vind het een fijn bit, mijn paard loopt er ook lekker op. Ik heb ooit de overstap willen maken op een dubbelgebroken bitje van happy mouth (plastic met appelsmaak, zou heel zacht zijn) en daar werd hij dan weer helemaal gek van. Ik denk dat je vooral moet kijken wat het beste bij jouw paard past, maar zo zacht mogelijk beginnen.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:10

En waar staat je andere topic?
Ik heb ook een dubbelgebroken bit gebruikt voor mijn paard en het beviel hem ook niet.
Je kan best een bit zoeken met tongvrijheid, dat zijn de zachtste. Ook een correctiebit vanSprenger. Heb het zelf wel nog niet geprobeerd. Maar dat zou ik niet samen met een slof gebruiken.

Baileys_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:11

mijn paard vind het stangbitje het zachtst, daar zou je echt aan gaan kunnen hangen en dan gaat hij nog niet rechts of linksom, als ik hem met dubbelgebroken bitje rijdt is hij fijner op de hulpen en wordt hij makkelijk nageeflijk.

edit. je hebt ook stangbitjes met rubber bekleed, dat lijkt me helemaal zacht.

Maar over bokt zijn de meningen over bitten erg verdeeld hoor, je kunt het beste zelf experimenteren welk bit het fijnst is.
Laatst bijgewerkt door Baileys_7 op 15-08-10 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 22:12

vancky2005 schreef:
En waar staat je andere topic?
Ik heb ook een dubbelgebroken bit gebruikt voor mijn paard en het beviel hem ook niet.
Je kan best een bit zoeken met tongvrijheid, dat zijn de zachtste. Ook een correctiebit vanSprenger. Heb het zelf wel nog niet geprobeerd. Maar dat zou ik niet samen met een slof gebruiken.

Hmm okee, maar hoezo niet met slof? Oooo ik snap het al, dan drukt die tongvrijheid in het gehemelte en dat ik vast niet prettig. :7

Bedankt voor jullie reacties.

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 11:42

Nog mensen die me kunne helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:45

Eigenlijk vooral je instructeur en je tandarts. Vraag die laatste gerust eens om advies, die kent immers de mond van je pony het beste :j

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 11:47

Sonja schreef:
Eigenlijk vooral je instructeur en je tandarts. Vraag die laatste gerust eens om advies, die kent immers de mond van je pony het beste :j

J aokee, maar dat kost allemaal eel veel geld erwijl hij net twee weken geledne naar de tandarts is geweest ehb ik geen zin in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:49

Wat kost heel veel geld? Een telefoontje naar je tandarts? (goede kans dat hij na 2 weken en met het rapportje erbij nog wel weet hoe die mond eruit zag)
Je wilt toch het beste voor je pony? Dan mag je daar gerust enige vorm van moeite voor doen ipv aan volslagen vreemden via internet adviezen vragen?

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 11:51

Sonja schreef:
Wat kost heel veel geld? Een telefoontje naar je tandarts? (goede kans dat hij na 2 weken en met het rapportje erbij nog wel weet hoe die mond eruit zag)
Je wilt toch het beste voor je pony? Dan mag je daar gerust enige vorm van moeite voor doen ipv aan volslagen vreemden via internet adviezen vragen?

Ja dat is waar, maar wij moeten al heel vele moeite doen om de paarden te kunne houden, dan ga ik geen extra tandartsbelletjes doen. ;)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:52

Dan weet je tandarts nog precies hoe je paard zijn mond eruit ziet. Bellen voor advies is gratis ;-)
Je kan dit ook testen door het bit om je pols te leggen en dan zachtjes te trekken, je velletje komt er bij een dubbel gebroken bit idd tussen te zitten.

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 11:53

zodiacje schreef:
Dan weet je tandarts nog precies hoe je paard zijn mond eruit ziet. Bellen voor advies is gratis ;-)
Je kan dit ook testen door het bit om je pols te leggen en dan zachtjes te trekken, je velletje komt er bij een dubbel gebroken bit idd tussen te zitten.

Jaa idd. Maar enkelgebroken prikt in gehemelte, dus dan is ene ogebroken het fijnst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:58

Voor paarden die graag hun bit op de tong dragen wel.
Maar ja, dáár houden óók lang niet alle paarden van. Een van mijn merries heeft een vrij dikke tong en die heeft er de pest aan als daar een ongebroken mondstukje op ligt, daar gaat ze tegenaan lopen duwen. Die heeft het liefst een bit met veel tongvrijheid.

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 12:02

Sonja schreef:
Voor paarden die graag hun bit op de tong dragen wel.
Maar ja, dáár houden óók lang niet alle paarden van. Een van mijn merries heeft een vrij dikke tong en die heeft er de pest aan als daar een ongebroken mondstukje op ligt, daar gaat ze tegenaan lopen duwen. Die heeft het liefst een bit met veel tongvrijheid.

Mijne vindt dat wel prettig, volgens mijn instructeur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:07

Dan kan een ongebroken mondstukje voor die van jou idd prettig zijn, of misschien bv een billy allen-mondstukje. Dat wordt voornamelijk door de tong gedragen maar heeft toch nog iets beweging bij het rolletje zitten. Nét iets beweeglijker dan ongebroken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:07

een ongebroken trens kan niet knellen/prikken, maar als jij er hard genoeg aan trekt, doe je je pony ook pijn.

bij normaal contact prikt of knelt een enkel en dubbel gebroken bit niet, dus alles hangt af van hoe hard jij gaat "tegentrekken" als je pony moeilijk doet.
verder bepaald je pony wa thij het fijnst/aangenaamst vindt.
ik moet bij mijn paard met geen ongebroken bit afkomen, die zet zich er onmiddellijk op vast en gaat hangen, een dubbelgebroken robart (ronddraaiend tussenstuk) vindt ze ook nog niet "het", maar ze knabbelt erop (schuimt, dat was op enkel gebroken en ongebroken absoluut niet het geval), zoekt zelf contact met mijn hand, loopt nageefelijk en reageert op kleine hulpen. Wat wil je dan nog meer?

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:17

Misschien zo'n anatomisch dubbelgebroken bitje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:19

ilovetrusha schreef:
Misschien zo'n anatomisch dubbelgebroken bitje.

Heb je het topic uberhaupt gelezen :?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:27

Baileys_7 schreef:
edit. je hebt ook stangbitjes met rubber bekleed, dat lijkt me helemaal zacht.

Hierbij moet je wel heel erg oppassen.
Als rubber vochtig word, is het inderdaad zacht. Dus als je paard lekker schuimt/ sabbelt is het geen probleem.
maar als rubber droog is, is het stroef en dus niet zo fijn.

Mijn paard kan ik geen ongebroken trens indoen. Die heeft daar teveel slechte ervaringen mee en vind dat niet fijn. Een enkelgebroken vind ze ook helemaal niets.
Dus rij ik met een dubbelgebroken bit.Tegenwoordig heb ik een KK synamic RS. Daar ontspant ze op en neemt zij goed aan.

Een ander paard bij ons op stal heeft een laag gehemelte. Die vind een dubbelgebroken trens echt helemaal niets. Een enkelgebroken zit meteen in zijn gehemelte is dus ook niets.
Die word weer gereden met een ongebroken trens.

De keuze van een bit kan dus voor ieder paard verschillend zijn.
De ene loopt lekker op het ene bit, terwijl de andere letterlijk door het lint gaat als je dat bit erin hangt.
Het is moeilijk om dus te zeggen van "Je moet dit bit hebben"
Het enige wat je kan doen is goed naar de reactie van je paard op het bit kijken en uitproberen.

maanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:40

Citaat:
Het enige wat je kan doen is goed naar de reactie van je paard op het bit kijken en uitproberen.

Ik ben ook opzoek naar het bit welk mijn paard het fijnst vind, kan iemand mij vertellen over het hoe en wat met uitproberen? Kan je gewoon naar de winkel gaan en vragen of je hem mag ruilen als hij niet bevalt? Of moet je bij kennissen gaan vragen, en hopen dat die een juist bitje hebben. Óf moet je elk bit in de winkel kopen en dan alleen die ene gebruiken die het best bevalt. (en de rest verkopen via marktplaats of bokt als 2dehandsbitje)

edit: typefout

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:45

proberen bij kennissen te lenen, want in de winkel gaan ze het niet grappig vinden dat je en bit na enkele weken terug komt inruilen. En je moet om zeker te zijn toch enkele keren met een nieuw bit gereden hebben vooraleer je zeker bent of het "werkt" voor jouw paard.

ik heb hier op bokt wel ergens over een "bittenbank" gelezen, weet alleen niet meer waar

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 20:47

petitparis schreef:
proberen bij kennissen te lenen, want in de winkel gaan ze het niet grappig vinden dat je en bit na enkele weken terug komt inruilen. En je moet om zeker te zijn toch enkele keren met een nieuw bit gereden hebben vooraleer je zeker bent of het "werkt" voor jouw paard.

ik heb hier op bokt wel ergens over een "bittenbank" gelezen, weet alleen niet meer waar

Hmm, is drie keer rijden te veel? Dat heb ik namelijk wel een s gedaan en was geen probleem?

Bittenbank lijkt mij ook nuttig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:50

Ongebroken is ook niet prettig:
Afbeelding
Ik ben er nog niet achter, bitloos zou mooi zijn ,maar daar loopt ze doorheen, ik zoek dus nog verder:P

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:28

Oftwel, als je bij elk paard hét juiste bit wilt zoeken ben je heel veel bitten en uitproberen verder. Er is geen hoofdregel voor het bit dat bij je paard past, maar ik zou de richtlijnen die over het algemeen genomen worden eens nagaan. Zelf heb ik altijd dubbelgebroken, omdat dat in mijn ogen vriendelijker is dan enkelgebroken. Of het paard er fijner op loopt is de volgende vraag, dat moet je 'uitproberen' :)