gevaarlijke beugel ophanging barefoot lexington

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuilnisbakje

gevaarlijke beugel ophanging barefoot lexington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 20:01

Ik rijd al ruim 6 jaar tevreden boomloos met een torsion endurance. Paar maanden geleden had een stalgenootje een lexington als testzadel. Dit reed in de bak zoveel fijner dan mijn torsion dat ik er ook eentje gekocht heb.
Tweedehands maar niet vaak gebruikt, ook totaal geen gebruiksporen.
Na 3 weken was ik op buitenrit en had mijn paard net terug in draf na een zeer vlotte galop. Ineens zakte mijn rechterbeugel weg. Beugelriem stuk dacht ik want heb mijn torsionfenders eraan en die zijn al best oud....
Maar nee, beugelriem prima, ophanging van de lexington was losgegaan :?
Best wel gevaarlijk als ik minder balans had gehad of nog steeds vol aan et galopperen was....
Het zit naar mijn idee ook wel raar vast. Niet door het ijzer gestikt meer een lusje en daar hangt het ijzer in en dat zit met 1 steek vast zodat het er niet uitschuift. Ik had echt niet extreem veel druk op m'n beugel dus imo gaat hetveel te snel los.
Heeft iemand hier ervaring mee en hoe heb je dit dan opgelost? Nieuwe bevestiging gekregen van barefoot?
Ik zit eraan te denken om het bij een schoenmaker anders te gaan laten stikken. Durf er nu ook niet meer echt mee buiten te rijden, misschien als het anders gestikt is wel...

joliene

Re: gevaarlijke beugel ophanging barefoot lexington

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:54

opisop_shop van bokt heeft dat ook gehad. Zij heeft contact opgenomen met www.boomloosrijden.nl en zij heeft toen een nieuwe beugelophanging toegestuurd gekregen. :j

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:59

Sow,das niet zo best!
En best gevaarlijk ook.Hopelijk krijg je het netjes opgelost.
Ik rij met een barefoot cheyenne,maar toen ik de eerste keer de beugelophanging zag vond ik die ook best gevaarlijk maar meer omdat er geen "nooduitgang" voor de beugelriem aan zit.
Nu dus veiligheidsbeugels eraan gedaan maar ik hoop dat me dat niet gebeurd wat er met jouw zadel is gebeurt pffff

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:06

De ophanging van de barefoot lexington is anders dan de ophanging van de barefoot cheyenne. Dat is wat ik er van heb begrepen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:10

bij mijn zadel is het ook maar een vierkant ijzertje wat aan een nylon lus hangt.

xrenox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:35

o wat een goede tip om er veiligheidsbeugels aan te hangen!
ik heb een barefoot cheyenne. ik ben er vorige week lelijk af gevallen en heb gelukkig alleen mijn vinger gebroken maar het had anders af kunnen lopen. ik ga denk ik toch ff die veiligheids beugels kopen ;)
maar zit er aan het hangsysteem van een barefoot geen nooduitgang? of gaat dat nylon niet uiteindelijk stuk ofzo?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:38

xrenox schreef:
o wat een goede tip om er veiligheidsbeugels aan te hangen!
ik heb een barefoot cheyenne. ik ben er vorige week lelijk af gevallen en heb gelukkig alleen mijn vinger gebroken maar het had anders af kunnen lopen. ik ga denk ik toch ff die veiligheids beugels kopen ;)
maar zit er aan het hangsysteem van een barefoot geen nooduitgang? of gaat dat nylon niet uiteindelijk stuk ofzo?

Nee en dat is dus erg gevaarlijk als je met je voet erdoor schiet.
Beugel komt dan niet los.
Ik zou zeker een paar veiligheidsbeugels eraan hangen!

Beterschap met je vinger! :(:)

xrenox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:10

@ funny horse
thanks nog 3 weken gips en dan mag ik weer rijden :D

welke beugels heb jij?

groetjes

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:20

xrenox schreef:
@ funny horse
thanks nog 3 weken gips en dan mag ik weer rijden :D

welke beugels heb jij?

groetjes

Van mountain horse de Stirrup daar zijn ook bijpassende rijschoenen bij.Het profiel van de schoen en beugel past dan inelkaar.
Aan de zijkant van de beugel zit een soort slangetje,als je valt gaat de helft van de beugel open en kan je voet eruit.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:25

@TS, zoals Joliene zegt neem even contact op metBianca van www.boomloosrijden.nl .

Het is een probleem wat door barefoot is erkend nadat er verschillende klachten waren binnen gekomen over dit zadel met die specifieke ophanging.
Zo goed als alle zadels hebben toen een nieuwe beugelophanging gekregen waardoor het probleem opgelost was.

Ook bokker opisop had het zelfde probleem en is laatst ook nog door Bianca geholpen ;)

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:22

De Randolls heeft hetzelfde, daar is iemand met mijn paard 3 jaar geleden lelijk ten val gekomen toen beide! beugelriem ringen losschoten.. Mijn paard heeft 2 weken in een kliniek gestaan en de ruiter had een zware hersenschudding.
Ekkia (producent Randolls) heeft dat tot op heden nog steeds niet netjes opgelost, echt schandalig.