[WN] Korte westernzadels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

peaches

Korte westernzadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 20:04

Ik heb een kruising paint met haflinger en die heeft een iets bredere boom nodig als medium en is wel rond geribt maar niet extreem. Maar hij heeft vooral een kort ruggetje. Ik heb nu een Dream saddle. Dat is een boomlooszadel die ik echt super vind en ook niet meer weg doe denk ik, maar dat is een veelzijligheidszadel. Nu zou ik toch weer heel graag een western zadel willen. Hiervoor had ik een continental equiflex endurance van totale lengte 63 centimeter en dat is toch eigelijk 10 te lang. Daarvoor had ik een barefoot arizona, maar die vond ik toch niet helemaal lekker liggen voor hem, terwijl ik er goddelijk in zat. Ik ben nu echt wel verwent wat betreft het zacht zitten. Heerlijk nooit meer blauwe zitknobbels!

Dus ik was benieuwt welke merken geschikt zijn voor ponys met korte ruggetjes dus ook liever ene roundskirt en dan het liefst met een een heerlijk zachte zitting! :D :o

Graag ook met prijs..dan wete ik wara ik voor kan sparen ;)

Mandyke

Re: Korte westernzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:32

53cm gaat nog niet zo makkelijk zijn denk ik voor een westernzadel. In elk merk hebben ze echter welk kortere zadels. Misschien een langs de westernshop gaan en de zadels eens bekijken, weet je meteen ook de prijzen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:42

Roundskirts kijken. :j

Ik heb een redelijk korte van White Star op mijn haf, gaat net en zit goddelijk...

Maar het is maar net wat je tegen gaat komen...

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:12

53 centimeter kan nog wel eens een flinke zoektocht worden inderdaad. Ik zou als ik jou was een aantal zadelmakers/-passers met een hoop zadels op voorraad inschakelen, het is maar net waar je tegenaan loopt.

Voor mijn fjord heb ik een Circle Y (roundskirt), lengte is geloof ik 56 centimeter.

Prijs van tweedehands zadels varieert ook enorm. Met goed zoeken en een beetje mazzel kun je een goed tweedehands zadel vinden vanaf zo'n 500 euro. Zou echter je budget wat ruimer maken dan dat, dan heb je meer keuze en met jou eisen zou dat wel eens nodig kunnen zijn ;)
Succes!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:55

je noemt vooral boomloos
daar heeft de startrekk een shorty versie van 51 cm
maar het is een zadel waar je van moet houden

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:44

Barrel model roundskirts zijn het kortst volgens mij.. als je de maten weet kun je er een laten maken voor rond de 1200 dollar

missgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 08:27

Ik heb ook een extreem kort paardje ("stevige" AV, vrij rond) waarmee ik western rij en een groot zadelprobleem had. Volgens een paardenfysiotherapeut kan ik er alleen voor zorgen dat een zadel zo optimaal mogelijk is, maar zou ik altijd meer de beweeglijkheid voelen dan bij een ander paard.
Ik wou een westernzadel (met top) dus dan is de keuze heel beperkt (meestal zijn endurancemodellen korter, maar dan is er geen top). Ik had maar 2 keuzes: boomloos of op maat gemaakt.
Op maat gemaakt is natuurlijk vrij prijzig, zeker bij een jong paard dat nog veel veranderd.
Ik ga er vanuit, al wat er ligt kan gaan duwen/wrijven als het niet perfect past. Alles wat (te) ver naar achter op de rug ligt kan voor serieuze problemen zorgen.
Boomloos heeft het voordeel dat als het laatste stukje zadel (achter de zitting) te ver naar achter komt, het tenminste zacht is. Van een zadelmaker kreeg ik ooit het advies dat boomloos te proberen valt als je niet te zwaar bent en een onafhankelijke zit hebt. Hiermee ben ik het volledig eens.
Ik heb gekozen voor de Barefoot Arizona, maar om deze te laten passen, moet ik onder de Barefootpad een dikke schapenvacht leggen (begint achter de pommel anders schuift alles te fel). Dit om alles te laten "meebewegen". Ik gebruik dit nu al enkele jaren en alle haartjes liggen piekfijn na het rijden (zelfs na zeer explosief gedrag toen hij jong was). Ik heb wel het voordeel dat ik in een kleine maat kan, zodat de zitting zelf ook al vrij kort is, anders was een westernmodel voor ons uitgesloten.
Ik heb enkel de Barefoot geprobeerd (eerste cheyenne en nu Arizona), en ik weet nu ook dat als je een probleem hebt, ze je echt helpen met advies. (Ik woon wel in België, ken de situatie in Nederland niet.)
Hiermee wil ik wel andere merken niet afkeuren, want daar heb ik geen ervaring mee.

succes!

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 15:52

ik heb ooit een arizona gehad..super fijn zadel! maar dat was een maat 2..de maat 1 was nog niet verkrijgbaar en ik kon niet wachten hihi.. misschien zou een maat 1 of zelfs 0 iets zijn dan.

Ik zag ook dat ze nu een andere leersoort hebben. de arizona nut. ik ben niet van de versiersels maar dat nuckub word zo glad uiteindelijk en dan vind ik het minder mooi.