Hulp teugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fusa

Hulp teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 18:37

Hallo
welke hulpteugel gebruik ik het best voor een paardje dat naar beneden moet beginnen lopen maar dat begint te steigeren als je het vraagt.(Ze zat vroeger in de drafsport en werdt geslagen als ze haar hoofd naar beneden deed)
Allé het MOET nog niet maar ik wil stilaan toch al een basis beginnen leggen dat het toch betert
Groetjes

Pikeur

Re: Hulp teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:39

Zou ik persoonlijk niet met een hulpteugel oplossen, dwingen is bij een bang paard naar mijn mening nooit een oplossing.

Neem les, als het daadwerkelijk zo'n ernstig probleem is als ik uit je openingspost mag opmaken redt je het niet met advies via internet

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:39

ik zou er geen hulpteugel bij gaan zoeken maar een goede instructrise zou wel handig zijn..je paard moet vrijwillig en vanuit ontspanning nagevelijk gaan lopen en niet door druk.

succes!

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 18:40

Pikeur schreef:
Zou ik persoonlijk niet met een hulpteugel oplossen, dwingen is bij een bang paard naar mijn mening nooit een oplossing.

Neem les, als het daadwerkelijk zo'n ernstig probleem is als ik uit je openingspost mag opmaken redt je het niet met advies via internet

ja maar les nemen is momenteel geen optie.In stap loopt ze al "naar beneden" het is in draf dat ze raar doet,en ze loopt naar beneden vanzelf je mag het niet vragen dan panikeert ze.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:42

Inderdaad! Les! Geen hulpteugel. Op dat moment dwing je haar in de juiste houding, die dan absoluut niet meer juist is!
En misschien kun je ook eens proberen of ze wel lekker haar hals wil strekken (neusje over de grond)? Dat lekker vaak doen, de ontspanning opzoeken. Haar langzaam oppakken en weer loslaten?
Haar laten weten dat ze het mag!
Belonen en geduld!
Vergeet trouwens je benen niet hè?
Verzamelen doe je niet met alleen je handen..

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 18:44

IMJ schreef:
Inderdaad! Les! Geen hulpteugel. Op dat moment dwing je haar in de juiste houding, die dan absoluut niet meer juist is!
En misschien kun je ook eens proberen of ze wel lekker haar hals wil strekken (neusje over de grond)? Dat lekker vaak doen, de ontspanning opzoeken. Haar langzaam oppakken en weer loslaten?
Belonen en geduld!

mijn probleem is ze gebruikt haar achterhand ook totaal niet(draver)en ze weet ook niet hoe dus ik kreeg advies van ex-lesgever gebruik een pessoa maarja dan "dwing " ik haar weer naar benenden heb ik het idee enja dat loopt altijd mis als ik voor-neer vraag ze struikelt dan echt elke 5sec ..

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:46

Ze panikeert dus voor druk op het bit? Loslaten, lekker van achter naar voren rijden en eerst laten ontspannen. Laat haar zelf maar zoeken en zo naar beneden komen. Van dit paard leer je zelf ook heel goed dat een paard aan de teugel rijden dus niet lukt met dwang op het bit. Geen hulpteugel aan hangen, het paard het vertrouwen geven en zelf goed opletten dat je niet teveel aan de teugels zit. Op een gegeven moment kan je wel vragen dat ze iets meer druk accepteert, om zo het paniekgedeelte weg te krijgen, maar het aan de teugel lopen moet niet alleen vanuit dwang aan de voorkant komen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:47

Fusa schreef:
IMJ schreef:
Belonen en geduld!

mijn probleem is ze gebruikt haar achterhand ook totaal niet(draver) enja dat loopt altijd mis als ik voor-neer vraag ze struikelt dan echt elke 5sec ..

Jij moet ervoor zorgen dat ze haar achterhand gebruikt. Ook een draver kan dat hoor! Ze staan zelfs hier op bokt met foto's!
Als ze constant struikelt is het misschien verstandig er iseen dierenarts naar te laten kijken.
Is ze gekeurd toen jij haar kocht?
Dravers hebben van jongs af aan heel hard moeten werken en zijn eerder versleten (of hebben andere problemen) dan de meeste rijpaarden. Wil niet zeggen dat het bij de jouwe zo is, maar zou wel kunnen natuurlijk.
Je zegt dat het niet kan, maar na DA-> les! Dat zal je helpen! Daar zal je veel plezier van hebben!

Pikeur

Fusa schreef:
ja maar les nemen is momenteel geen optie.In stap loopt ze al "naar beneden" het is in draf dat ze raar doet,en ze loopt naar beneden vanzelf je mag het niet vragen dan panikeert ze.

En jij denkt dat ze niet in paniek raakt wanneer je haar in een houding dwingt? 'Naar beneden rijden' is een heel proces, wat begint bij ontspanning... als les geen optie is weet ik ook niet wat ik je verder nog moet adviseren omdat ik geen beeld bij jullie heb, probeer in ieder geval veel figuren te rijden waarbij je paard zich moet dragen
Denk hierbij aan slangevoltes etc etc. De nageefelijkheid kan pas komen als jullie daar als combinatie aan toe zijn
Probeer ook eens voltes te vergroten en te verkleinen, hierbij leer je alvast je paard van voren te begrenzen en hem met je benen te rijden.
Dus met je binnenbeen naar je buitenteugel toerijden en andersom.

Ga ook eens aan de gang met zowel echte als schijnovergangen, je moet die achterhand zien te stimuleren en te activeren, het 'krulletje' komt later wel

Dressuurenzo

Kijk eens op http://www.rechtrichten.nl of op http://www.paardenbegrijpen.nl vaak is er sprake van een balansprobleem helemaal als je aangeeft dat je paard veel struikeld! Het volgen van de hand (dus niet gedwongen naar beneden lopen) is alleen mogelijk als het paard in balans loopt.

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 18:49

Pikeur schreef:
Fusa schreef:

En jij denkt dat ze niet in paniek raakt wanneer je haar in een houding dwingt? 'Naar beneden rijden' is een heel proces, wat begint bij ontspanning... als les geen optie is weet ik ook niet wat ik je verder nog moet adviseren omdat ik geen beeld bij jullie heb, probeer in ieder geval veel figuren te rijden waarbij je paard zich moet dragen
Denk hierbij aan slangevoltes etc etc. De nageefelijkheid kan pas komen als jullie daar als combinatie aan toe zijn
Probeer ook eens voltes te vergroten en te verkleinen, hierbij leer je alvast je paard van voren te begrenzen en hem met je benen te rijden.
Dus met je binnenbeen naar je buitenteugel toerijden en andersom.

Ga ook eens aan de gang met zowel echte als schijnovergangen, je moet die achterhand zien te stimuleren en te activeren, het 'krulletje' komt later wel

Al die figuren is geen oplossing momenteel is enkel wat ik kan recht door rijden in bochten struikelt/valt ze we zijn nu bezig met ook cavaletti zodat ze wat beter bewust raakt van haar balans en achterhand maar goed het is ook niet alles

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:50

Toch DA raadplegen..

Sadeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:53

krijg je wel stelling of dat ook niet, als je met voltes stelling heb, en je houd je buitenhand er aan, binnenbeen en een heel klein beetje voorizichtig spelen met je hand, als ze dan-al is het maar een heel klein beetje- zakt ontspan je meteen je binnen hand, dat is voor haar een beloning, probeer haar niet op haar hals te ''kloppen'' want dan denkt zij waarschijnlijk dat je haar wilt slaan, geef haar een aai met je binnenhand. succ6 er mee

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:54

IMJ schreef:
Toch DA raadplegen..

Daar maar eens mee beginnen inderdaad, hoewel ik toch verwacht dat het meer een rijtechnisch probleem is
Maar stel dat dit paard een rugprobleem heeft, doet het hardstikke pijn om met zn hoofd op de loodlijn te lopen, dat zou het steigeren kunnen verklaren maar ik hoop dat je dat zelf ook al inzag

Probeer in ieder geval vast aan de gang te gaan met de overgangen en schijnovergangen, zo maak je je paard bewust van verschillende tempo's en hou je zijn aandacht iets meer bij je

De oefeningen kun je in ieder geval vast in stap doen, maarja echt een oplossing is het niet..

Er gaan veel dingen fout bij dit paard, waarom is les geen optie als ik vragen mag?
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 14-08-10 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:56

Hoe oud is ze?
En is ze toen jij haar kocht klinisch en röntgenologisch gekeurd?

Ben eigenlijk ook benieuwd waarom les geen optie is. Het zou jullie veel goed doen!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:59

begin eens met les, en wat ik nu doe:

neem eens de tijd en ga je paardje eens longeren, hoeft helemaal niet lang, maar wel 2-3 weken achter elkaar in ieder geval. als je 4 x longeerd, 1x of hooguit 2x rijden. als je dan steeds longeerd en je probeerd je paard aan te leren dat wanneer jij draven zegt, dat hij/zij dan ook echt gaat draven, als jij stappen zegt, moet je paard stappen. zo komt er veel meer rust in je paardje.
en ga gewoon veel overgangen maken aan de longe, en niet prutsen met de teugels als je erop zit, gewoon lekker je paard laten lopen hoe ze wil lopen, gewoon halfuurtje rijden, na een kwartiertje even 5 minuutjes hals strekken, zodat de spanning die zich in haar lijf voordoet, er ook weer gemakkelijk uit kan.
maar probeer eerst maar eens een keer of 4-5 te gaan longeren voor je erop stapt!

nou, wens je veel succes!

PS: bij het longeren géén hulpteugel/touwtjes etc eraan gewoon alleen een longeersingel is al genoeg!

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 19:00

Pikeur schreef:
IMJ schreef:
Toch DA raadplegen..

Daar maar eens mee beginnen inderdaad, hoewel ik toch verwacht dat het meer een rijtechnisch probleem is

Probeer in ieder geval vast aan de gang te gaan met de overgangen en schijnovergangen, zo maak je je paard bewust van verschillende tempo's en hou je zijn aandacht iets meer bij je

De oefeningen kun je in ieder geval vast in stap doen, maarja echt een oplossing is het niet..

Er gaan veel dingen fout bij dit paard, waarom is les geen optie als ik vragen mag?

Het is mijn paard niet ik huur haar enkel.Om dan zomaar een lesgever te gaan pakken ... enja de eigenaar is een speciaal geval :')
En mag ik vragen wat de dierenarts kan doen aan een koerspaard dat op de voorhand loopt en weigert aan teugel te lopen(omdat ze daar vroeger kloppen voor kreeg) ? en ze is nu 4 ze heeft geen eens 1 jaar in de drafsport gezeten ;)
Vorig post hier heb ik niks aan sorry ze reageert op alles en doet niet dom op het bit enkel het aan teugel of hoofd naar beneden

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:03

Nou een paard dat nog nieteens een volte kan lopen klinkt niet erg gezond, een dierenarts is dan wellicht inderdaad niet de aangewezen persoon, maar anders een fysio of een andere kenner om toch even te kijken of er ergens iets zit lijkt me persoonlijk geen overbodige luxe

En tja jij bent degene die het paard wil rijden, dan vind ik ook dat jij verantwoordelijk bent voor de manier waarop dat gebeurd
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 14-08-10 19:05, in het totaal 2 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:03

Fusa schreef:
Het is mijn paard niet ik huur haar enkel.Om dan zomaar een lesgever te gaan pakken ... enja de eigenaar is een speciaal geval :')
En mag ik vragen wat de dierenarts kan doen aan een koerspaard dat op de voorhand loopt en weigert aan teugel te lopen(omdat ze daar vroeger kloppen voor kreeg) ? en ze is nu 4 ze heeft geen eens 1 jaar in de drafsport gezeten ;)
Vorig post hier heb ik niks aan sorry ze reageert op alles en doet niet dom op het bit enkel het aan teugel of hoofd naar beneden

Een DA kan misschien achterhalen waarom ze steeds struikelt. Het kan iets in haar rug zijn bijvoorbeeld, kan ook de reden zijn waarom ze omhoog komt.
Als het angst is, dan zal je toch echt het vertrouwen moeten winnen.
Probeer haar vooral lekker voorwaarts en overgangetjes te rijden.
Je kan de eigenaar niet vragen of je les op haar mag nemen? Zeg je toch dat het voor jezelf is? (en dat is het natuurlijk ook!)

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 19:10

IMJ schreef:
Fusa schreef:

Een DA kan misschien achterhalen waarom ze steeds struikelt. Het kan iets in haar rug zijn bijvoorbeeld, kan ook de reden zijn waarom ze omhoog komt.
Als het angst is, dan zal je toch echt het vertrouwen moeten winnen.
Probeer haar vooral lekker voorwaarts en overgangetjes te rijden.
Je kan de eigenaar niet vragen of je les op haar mag nemen? Zeg je toch dat het voor jezelf is? (en dat is het natuurlijk ook!)

De reden waarom ze struikelt is : Draver die NOOIT geleerd heeft haar achterhand te gebruiken en het daar nu verschrikkelijk moeilijk meeheeft.Galop kent ze btw nog niet(allé ze denkt dat ze kloppen krijgt als ze gaat galloperen)
Als ik les wil nemen zal hij zeggen doe dat dan met je eigen paard als het toch voor jezelf is.Wat heel verstaanbaar is

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:12

Nou ja.. wat jij wil, op deze manier zie ik geen oplossing hoor. Ik denk niet dat je het zelf voor elkaar krijgt zo.
Misschien kan je onderstaande om hulp vragen. Heeft ook een dravertje dat keurig loopt!
[RIJ-ITP] preza en ik voor het eerst samen op bokt

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 19:17

IMJ schreef:
Nou ja.. wat jij wil, op deze manier zie ik geen oplossing hoor. Ik denk niet dat je het zelf voor elkaar krijgt zo.
Misschien kan je onderstaande om hulp vragen. Heeft ook een dravertje dat keurig loopt!
[RIJ-ITP] preza en ik voor het eerst samen op bokt

IK ZEG NIET DAT EEN DRAVER HET NIET KAN IK ZEG DE MIJNE KAN HET NIET.alleja kan het niet ze heeft er zot veel problemen mee maar vindt je het raar ik ben de eerste persoon die dressuur dingen van haar vraagt en ik wil nou ook niet dat ze in een krul getrokken wordt maar zelf naar beneden rijden lukt niet en als ik haar een beetje laag kan houden kan ik haar leren dat da geen kwaad kan.Dat dat is wat ik verlang nu begrijpt ze er geen snars van want ik krijg zelf geen nageefgelijkheid ik krijg een kameel die heel hard probeert op haar 4 benen te blijven staan zonder elke sec te vallen omdat ze al haar gewicht op haar voorbenen plaatst

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:17

Heb je een foto of filmpje hoe het paard nu loopt?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:21

Als ze zo erg struikelt, dan zou ik er nog niet op gaan zitten maar eerst grondwerk gaan doen. Ze heeft al moeite genoeg met haar eigen balans, laat staan met jou er ook nog is op. En misschien moet je de eigenaar duidelijk proberen te maken dat zoals het nu met zijn eigen paard gaat, het niet erg goed gaat, en dat les dat zou verbeteren. Verder kan je eventueel een rijtopic maken met foto's, dan "zien" we je rijden en kunnen we betere, aansluitende tips geven ;)

En om verder op het longeren te gaan, dit is een erg vriendelijk manier (al moet je bij haar in het begin wel een extra lang touw gebruiken), is ook niet duur in aanschaf. http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=122&t=1241113

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 19:27

lotjaa93 schreef:
Als ze zo erg struikelt, dan zou ik er nog niet op gaan zitten maar eerst grondwerk gaan doen. Ze heeft al moeite genoeg met haar eigen balans, laat staan met jou er ook nog is op. En misschien moet je de eigenaar duidelijk proberen te maken dat zoals het nu met zijn eigen paard gaat, het niet erg goed gaat, en dat les dat zou verbeteren. Verder kan je eventueel een rijtopic maken met foto's, dan "zien" we je rijden en kunnen we betere, aansluitende tips geven ;)

En om verder op het longeren te gaan, dit is een erg vriendelijk manier (al moet je bij haar in het begin wel een extra lang touw gebruiken), is ook niet duur in aanschaf. http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=122&t=1241113

is dit niet terug een manier om haar naar beneden te dwingen? Want dat is niet wat ik verlang het moet ook natuurlijk komen.Zonder ruiter struikelt ze niet.Aan de longe met pessoa(op het loste) valt ze ook niet terwijl zonder valt ze wel dus ik heb wel vooruitgang met de pessoa alleen als dit struikelen opgelost is wil ik beginnen toewerken naar dat hoofd en als je haar "vast zet " panikeert ze.Met vastzetten bedoel ik druk geven op op teugels en deze iets langer aanhouden dan een halve ophouding en daarna lossen deze manier werkt normaal heel goed bij jonge paarden maar bij haar niet.