Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Pikeur schreef:Zou ik persoonlijk niet met een hulpteugel oplossen, dwingen is bij een bang paard naar mijn mening nooit een oplossing.
Neem les, als het daadwerkelijk zo'n ernstig probleem is als ik uit je openingspost mag opmaken redt je het niet met advies via internet
IMJ schreef:Inderdaad! Les! Geen hulpteugel. Op dat moment dwing je haar in de juiste houding, die dan absoluut niet meer juist is!
En misschien kun je ook eens proberen of ze wel lekker haar hals wil strekken (neusje over de grond)? Dat lekker vaak doen, de ontspanning opzoeken. Haar langzaam oppakken en weer loslaten?
Haar laten weten dat ze het mag!
Belonen en geduld!
Vergeet trouwens je benen niet hè?
Verzamelen doe je niet met alleen je handen..
Fusa schreef:IMJ schreef:Inderdaad! Les! Geen hulpteugel. Op dat moment dwing je haar in de juiste houding, die dan absoluut niet meer juist is!
En misschien kun je ook eens proberen of ze wel lekker haar hals wil strekken (neusje over de grond)? Dat lekker vaak doen, de ontspanning opzoeken. Haar langzaam oppakken en weer loslaten?
Haar laten weten dat ze het mag!
Belonen en geduld!
Vergeet trouwens je benen niet hè?
Verzamelen doe je niet met alleen je handen..
mijn probleem is ze gebruikt haar achterhand ook totaal niet(draver) enja dat loopt altijd mis als ik voor-neer vraag ze struikelt dan echt elke 5sec ..
Fusa schreef:ja maar les nemen is momenteel geen optie.In stap loopt ze al "naar beneden" het is in draf dat ze raar doet,en ze loopt naar beneden vanzelf je mag het niet vragen dan panikeert ze.
Pikeur schreef:Fusa schreef:ja maar les nemen is momenteel geen optie.In stap loopt ze al "naar beneden" het is in draf dat ze raar doet,en ze loopt naar beneden vanzelf je mag het niet vragen dan panikeert ze.
En jij denkt dat ze niet in paniek raakt wanneer je haar in een houding dwingt? 'Naar beneden rijden' is een heel proces, wat begint bij ontspanning... als les geen optie is weet ik ook niet wat ik je verder nog moet adviseren omdat ik geen beeld bij jullie heb, probeer in ieder geval veel figuren te rijden waarbij je paard zich moet dragen
Denk hierbij aan slangevoltes etc etc. De nageefelijkheid kan pas komen als jullie daar als combinatie aan toe zijn
Probeer ook eens voltes te vergroten en te verkleinen, hierbij leer je alvast je paard van voren te begrenzen en hem met je benen te rijden.
Dus met je binnenbeen naar je buitenteugel toerijden en andersom.
Ga ook eens aan de gang met zowel echte als schijnovergangen, je moet die achterhand zien te stimuleren en te activeren, het 'krulletje' komt later wel
IMJ schreef:Toch DA raadplegen..
Pikeur schreef:IMJ schreef:Toch DA raadplegen..
Daar maar eens mee beginnen inderdaad, hoewel ik toch verwacht dat het meer een rijtechnisch probleem is
Probeer in ieder geval vast aan de gang te gaan met de overgangen en schijnovergangen, zo maak je je paard bewust van verschillende tempo's en hou je zijn aandacht iets meer bij je
De oefeningen kun je in ieder geval vast in stap doen, maarja echt een oplossing is het niet..
Er gaan veel dingen fout bij dit paard, waarom is les geen optie als ik vragen mag?

Fusa schreef:Het is mijn paard niet ik huur haar enkel.Om dan zomaar een lesgever te gaan pakken ... enja de eigenaar is een speciaal geval
En mag ik vragen wat de dierenarts kan doen aan een koerspaard dat op de voorhand loopt en weigert aan teugel te lopen(omdat ze daar vroeger kloppen voor kreeg) ? en ze is nu 4 ze heeft geen eens 1 jaar in de drafsport gezeten
Vorig post hier heb ik niks aan sorry ze reageert op alles en doet niet dom op het bit enkel het aan teugel of hoofd naar beneden
IMJ schreef:Fusa schreef:Het is mijn paard niet ik huur haar enkel.Om dan zomaar een lesgever te gaan pakken ... enja de eigenaar is een speciaal geval
En mag ik vragen wat de dierenarts kan doen aan een koerspaard dat op de voorhand loopt en weigert aan teugel te lopen(omdat ze daar vroeger kloppen voor kreeg) ? en ze is nu 4 ze heeft geen eens 1 jaar in de drafsport gezeten
Vorig post hier heb ik niks aan sorry ze reageert op alles en doet niet dom op het bit enkel het aan teugel of hoofd naar beneden
Een DA kan misschien achterhalen waarom ze steeds struikelt. Het kan iets in haar rug zijn bijvoorbeeld, kan ook de reden zijn waarom ze omhoog komt.
Als het angst is, dan zal je toch echt het vertrouwen moeten winnen.
Probeer haar vooral lekker voorwaarts en overgangetjes te rijden.
Je kan de eigenaar niet vragen of je les op haar mag nemen? Zeg je toch dat het voor jezelf is? (en dat is het natuurlijk ook!)
IMJ schreef:Nou ja.. wat jij wil, op deze manier zie ik geen oplossing hoor. Ik denk niet dat je het zelf voor elkaar krijgt zo.
Misschien kan je onderstaande om hulp vragen. Heeft ook een dravertje dat keurig loopt!
[RIJ-ITP] preza en ik voor het eerst samen op bokt

lotjaa93 schreef:Als ze zo erg struikelt, dan zou ik er nog niet op gaan zitten maar eerst grondwerk gaan doen. Ze heeft al moeite genoeg met haar eigen balans, laat staan met jou er ook nog is op. En misschien moet je de eigenaar duidelijk proberen te maken dat zoals het nu met zijn eigen paard gaat, het niet erg goed gaat, en dat les dat zou verbeteren. Verder kan je eventueel een rijtopic maken met foto's, dan "zien" we je rijden en kunnen we betere, aansluitende tips geven
En om verder op het longeren te gaan, dit is een erg vriendelijk manier (al moet je bij haar in het begin wel een extra lang touw gebruiken), is ook niet duur in aanschaf. http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=122&t=1241113