Wat voor paardvriendelijk bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

piffgek

Wat voor paardvriendelijk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 11:00

Hallo bokkers,

ik heb een vraag, namelijk met wat voor bit denken jullie dat ik het beste kan rijden?

Ik rijd nu met een enkelgebroken bustrens. Ik heb van de week een bitlooshoofdstel gekocht, wilde het al een hele tijd maar kwam er nooit van. Ik ben heel benieuwd hoe ze hier op zal lopen. Met stalhalster is ze erg braaf dus dat zal het probleem niet zijn, maar ik zou wel graag ook dressuur rijden en daarvoor wil ik dus een paardvriendelijk bit.
Mijn paard is vaak erg sterk en kan dan erg gaan hangen. Op internet staat van alles over happy mouth bitten en veel verschillende soorten bitten maar ik kan er echt geen wijs uit worden.

dus wat denken jullie?

alvast bedankt en groetjes Fleur

EliseLukas

Re: Wat voor paardvriendelijk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:15

Waarom rij je niet bitloos dressuur? Dat gaat nl. prima!

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:16

Je kan ook zonder bit dressuurwedstrijden rijden. Dat mag namelijk

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 15:58

bedankt, ik vraag me alleen af of dat ook echt werkt en of ik haar daar fijn mee nagefelijk kan rijden

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 16:01

nageeflijkheid komt vanuit de achterkant, niet vanuit de voorkant. Net als het hangen op de hand, dat los je niet op met een (ander) bit, maar rijtechnisch.

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 16:12

Dat klopt, dat gaat ook al goed. Ik vraag mij alleen af of je op een bitloos hoofdstel ook echt fijn dressuur kunt rijden. Ik las namelijk iets over dat verschil in druk met een bitloos hoofdstel minder duidelijk is waardoor je eigenlijk alleen met grotere verschillen kunt werken, en dat is dan weer lastig met nagefelijkheid omdat je dat op kleine hulpen doet.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 16:21

Een dubbelgebroken bustrens, van augiran of ander koperkleurig metaal, wordt vaak genoemd als een heel vriendelijk bit. maar nog steeds geldt, een bit is zo scherp als de hand van de ruiter!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 16:25

Volgens mij bestaan er geen paardvriendelijke bitten. Tis ook maar net hoe je er mee rijdt he ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:14

Volgens mij is de discussie met of zonder bit hier niet echt van toepassing, TS vraagt toch duidelijk om advies op het gebied van bitten :n

Zoals kleinvosje al zegt: aurigan of koperkleurig metaal schijnt fijner te zijn dan RVS. Ik zou dan ook gaan voor een bustrens, of een kneveltrens vanwege stabiliteit in de mond. Wat betreft enkel- of dubbelgebroken ligt het volgens mij totaal aan wat het paard zelf prettiger vindt, als ze het fijn doet op een enkelgebroken bit zou ik daar niet veel aan veranderen...

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:17

Het hangt van de ruiter af, in prensiepe is elk bit gewoon vriendelijk (op de kettingbitten en andere vreselijke bitten na dan)
Je kan gewoon een nette dressuur proef rijden zonder bit, ook dat is per combinatie verschillend;
kun je je paard voledig sturen met je benen en zit, en verzameld krijgen zonder aan de mond te zitten.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:22

Geen paardvriendelijke bitten?? Mijn paard freakt hem als ik haar bitloos rijd, kaptoom accepteert ze nog wel maar je merkt gewoon dat ze op een bit vele malen makkelijker ontspant. En eigenlijk is dat ook mijn ervaring met mijn vorige pony, zij had ook een hekel aan druk op de neus terwijl ze nooit iets tegen het bit heeft gehad.
Ik rijd altijd met dubbelgebroken watertrensjes, als je paard genoeg ruimte in de mond heeft kun je gaan voor een K&K sprenger bit (anatomisch gevormd, dus de dynamic RS) anders kun je ook gewoon voor een rvs dubbelgebroken watertrensje gaan.
Enkelgebroken is een heel stuk minder vriendelijk dan dubbelgebroken, en persoonlijk houdt ik meer van watertrensjes dan van bustrensjes want ik vind een bustrens gewoon stugger aanvoelen. Over het algemeen is ook mijn ervaring dat paarden op de lange termijn fijner lopen op een watertrens dan op een bustrens.
De fabel gaat dat de bustrens vriendelijker, maar de fabel gaat eveneens dat een dikker bit per defenitie vriendelijker is, het zou minder 'snijden'. Terwijl een dunner bit dus eigenlijk vriendelijker is omdat een dikker bit gewoon meer ruimte inneemt in de mond..
Mijn mening; ga voor een wat dunnere, dubbelgebroken watertrens. RVS of aurigan, dat is dan verder je eigen keuze :)

pien80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:48

Mijn paard loopt nu op een koperkleurige dubbelgebroken d-trens, ik heb het idee dat ze op dit materiaal fijner nagevelijker loopt als rvs.
Ik vind de happy mouth bitten niet prettig. Mijn paard kauwde er zo erg op dat er kleine scherpe haakjes aan kwamen.

All_Star08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:16

Ik ben voorstander van een rvs dubbelgebroken watertrens. Volgens mijn tandarts hebben veel paarden een allergische reactie voor andere materialen. Een scherper bit erin hangen is toch geen oplossing voor een eventueel rijtechnisch probleem. En zelfs een 'zacht' bit kan met een harde hand nog flink inwerken.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:33

Jaimyliefje schreef:
Geen paardvriendelijke bitten?? Mijn paard freakt hem als ik haar bitloos rijd, kaptoom accepteert ze nog wel maar je merkt gewoon dat ze op een bit vele malen makkelijker ontspant. En eigenlijk is dat ook mijn ervaring met mijn vorige pony, zij had ook een hekel aan druk op de neus terwijl ze nooit iets tegen het bit heeft gehad.
Ik rijd altijd met dubbelgebroken watertrensjes, als je paard genoeg ruimte in de mond heeft kun je gaan voor een K&K sprenger bit (anatomisch gevormd, dus de dynamic RS) anders kun je ook gewoon voor een rvs dubbelgebroken watertrensje gaan.
Enkelgebroken is een heel stuk minder vriendelijk dan dubbelgebroken, en persoonlijk houdt ik meer van watertrensjes dan van bustrensjes want ik vind een bustrens gewoon stugger aanvoelen. Over het algemeen is ook mijn ervaring dat paarden op de lange termijn fijner lopen op een watertrens dan op een bustrens.
De fabel gaat dat de bustrens vriendelijker, maar de fabel gaat eveneens dat een dikker bit per defenitie vriendelijker is, het zou minder 'snijden'. Terwijl een dunner bit dus eigenlijk vriendelijker is omdat een dikker bit gewoon meer ruimte inneemt in de mond..
Mijn mening; ga voor een wat dunnere, dubbelgebroken watertrens. RVS of aurigan, dat is dan verder je eigen keuze :)

Nee, een dikker bit neemt meer oppervlakte in beslag. Als er dus druk op het bit komt word de druk op een groter oppervlakte verdeeld. Dit is ook de reden dat mensen op een spijkerbed kunnen leggen, groter oppervlakte, druk (hier gewicht) word gelijkmatig verdeeld met als gevolg dat het veel minder pijn doet dan dat je op 1 spijker staat of erin ligt. Alle druk komt dan op een kleiner oppervlakte te staan met als gevolg dat je die echt wel gaat voelen.

Ik zou persoonlijk dan gaan vor een dubbelgebroken kneveltrens met riempjes. Hierdoor trek je het bit niet door de mond en heb je stabielere ligging.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:41

Ik heb gebruik een Happy mouth bit ; Ongebroken.

vindt hem erg fijn in de mond liggen, en erg fijn in gebruik.
heb wel verhalen gehoord over dat het bit zou kunnen schuren. maar gebruik het nu een kleine twee maanden en heb er niks van gemerkt.

Bitje ligt ook erg stil in de mond, hulpen komen perfect door etc.
mijn ervaring met Happymouth is goed :)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:48

Ik rij sinds kort met een BillyAllen D-ring westernbitje. Geen idee of je hier een dressuurring mee binnen mag, maar mijn paard reageerd er goed op :j
Het bit is flexibel, maar kan niet dubbel vouwen, dus geen notenkraker effect of punt die in het gehemelte duwt. Ik vind het een erg vriendelijk en duidelijk bit.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 01:00

Ik ben het met Jaimyliefje eens.
Mensen denken vaak dat een dik bit vriendelijk is maar ik heb zelf een merrie met een heel fijn koppie en mondje als je daar een dikker bit in gaat hangen kom je dus grover over als een dunner bitje.
En ik vind enkelgebroken ook helemaal niks doe mij maar gewoon dubbelgebroken.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 01:12

veel paarden kunnen mond niet meer sluiten met een dik bit, dus erg vriendelijk is het niet.

ik heb met mij vorige paard altijd gereden met een dubbel gebroken watertrensje, en buiten met een ongebroken bitje.

ook die rubberen bitten staan bekend om hun "vriendelijke" eigenschappen, maar niks is minder waar.
rubber brand in de paarden mond, zeker als je paard veel bezig is met het bit.

suc6 met je keuze!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 01:13

Ik vind een ongebroken trensje nog steeds het vriendelijkst. Geen geprik of geduw in de mond, ligt gewoon stil, heel erg fijn :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 01:30

Tooske schreef:
Ik ben het met Jaimyliefje eens.
Mensen denken vaak dat een dik bit vriendelijk is maar ik heb zelf een merrie met een heel fijn koppie en mondje als je daar een dikker bit in gaat hangen kom je dus grover over als een dunner bitje.
En ik vind enkelgebroken ook helemaal niks doe mij maar gewoon dubbelgebroken.

Hangt natuurlijkook van de mond af, moet welpassen. Maar over het algemeen is het zo dat een dik bit vriendleijker is omdat het een groter oppervlakte bestaat, wat betekent dat de druk dan over een groter oppervlakte word verdeeld. Bij een dun bit is er een kleiner oppervlakte, per vierkante mm komt er veel meer druk op te staan dan op een dik bit.

Nog een voorbeeld, ijs. Als er ijs ligt en je vertrouwd het niet helemaal, is het verstandig om er kruipend over heen te gaan. Je beslaat dan meer oppervlakte, jouw gewicht word dan beter verdeeld met als gevokg dat de kans dat je door het ijs zakt veel kleiner is danals je staat. :)

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 09:02

Heel erg bedankt voor alle informatie!
Wat ik eruit opmaak is dat de meesten dus zijn voor een dubbelgebroken watertrensje. Die zal ik gaan proberen. De rubberen bitten dus maar niet? en een happy mouth bit kan ik eventueel nog proberen als de dubbel gebroken watertrens niet bevalt.
Heb ik dit een beetje goed samengevat?

bedankt!

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 09:04

Oja nog een vraagje. Wat is precies rvs?

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 09:06

aha ik heb het al gevonden :+ roest vrij staal. haha wat ben ik toch weer slim

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:08

Rvs is roestvrijstaal. Dat zijn de meeste zilverkleurige bitten. Dan heb je koperkleurige bitten van aurigan, die zijn blijkbaar vriendelijker. Maar mijn paard kreeg daar vreselijke jeuk van, stopte steeds onder het rijden om zijn mond te schuren. Dus ik ben weer overgestapt op RVS. Maar dat is een uitzondering natuurlijk.

Lover97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:09

ik denk dat geen enkel gebroken trens paard onvriendelijk kan zijn in de handen van een goede ruiter:D