Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Jaimyliefje schreef:Geen paardvriendelijke bitten?? Mijn paard freakt hem als ik haar bitloos rijd, kaptoom accepteert ze nog wel maar je merkt gewoon dat ze op een bit vele malen makkelijker ontspant. En eigenlijk is dat ook mijn ervaring met mijn vorige pony, zij had ook een hekel aan druk op de neus terwijl ze nooit iets tegen het bit heeft gehad.
Ik rijd altijd met dubbelgebroken watertrensjes, als je paard genoeg ruimte in de mond heeft kun je gaan voor een K&K sprenger bit (anatomisch gevormd, dus de dynamic RS) anders kun je ook gewoon voor een rvs dubbelgebroken watertrensje gaan.
Enkelgebroken is een heel stuk minder vriendelijk dan dubbelgebroken, en persoonlijk houdt ik meer van watertrensjes dan van bustrensjes want ik vind een bustrens gewoon stugger aanvoelen. Over het algemeen is ook mijn ervaring dat paarden op de lange termijn fijner lopen op een watertrens dan op een bustrens.
De fabel gaat dat de bustrens vriendelijker, maar de fabel gaat eveneens dat een dikker bit per defenitie vriendelijker is, het zou minder 'snijden'. Terwijl een dunner bit dus eigenlijk vriendelijker is omdat een dikker bit gewoon meer ruimte inneemt in de mond..
Mijn mening; ga voor een wat dunnere, dubbelgebroken watertrens. RVS of aurigan, dat is dan verder je eigen keuze

Tooske schreef:Ik ben het met Jaimyliefje eens.
Mensen denken vaak dat een dik bit vriendelijk is maar ik heb zelf een merrie met een heel fijn koppie en mondje als je daar een dikker bit in gaat hangen kom je dus grover over als een dunner bitje.
En ik vind enkelgebroken ook helemaal niks doe mij maar gewoon dubbelgebroken.
roest vrij staal. haha wat ben ik toch weer slim