welk bitloos hoofdstel hebben jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bamsie

welk bitloos hoofdstel hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 19:40

ik ben van plan om bitloos te gaan rijden, maar dan nog wel af en toe met bit, miss later alleen nog maar bitloos.
mijn pony is best sterk en moet soms echt even terug gesnoerd worden, maar dan is ze ook goed ontspannen en los en heel makkelijk.
wat voor iets raden jullie mij aan en wat is jullie ervaring met welk soort hoofdstel?
Laatst bijgewerkt door bamsie op 12-08-10 20:10, in het totaal 2 keer bewerkt

mistid

Re: welk bitloof hoorfdstel hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:48

Ik heb geen ervaring met bitloze hoofdstellen, maar ik zou je titel nog even nalezen als ik jou was ;)

_Jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:06

Wat goed dat je bitloos wilt gaan rijden, ik ben van mening dat dit vele malen beter is voor je paard/pony.
Bedoel je dat hij af en toe even terug gesnoerd moet worden met bit of heb je al eens bitloos geprobeerd?
Als je pony best sterk ik raad ik een bitloos hoofdstel met gekruisde kaakriem aan, die geeft op meerdere plaatsen druk als je de teugels strakker neemt en is dus wat duidelijker en strenger voor je pony.
Ik ben zelf begonnen met een bitloos hoofdstel met gekruisde kinriem, maar ben later overgestapt op touwhalster omdat mijn paard al die druk niet nodig heeft. Tegewoordig rij ik alleen nog met halsring en dat gaat prima, ook op buitenrit. Hiervoor moet je paard natuurlijk wel erg goed op been, zit en stemhulpen reageren.
Ook rij ik een hengst die met bit wel eens erg sterk werd en zijn hoofd in de lucht gooide waardoor ik hem bijna niet meer kon houden, maar nu ik hem met touwhalster rij gaat dat al veel beter gezien de teugels onder het hoofd zitten en je hem dus beter naar beneden kan trekken mocht dat nodig zijn.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:09

Ik rijd zelf met een glucksrad en ben hier héél erg te spreken over. Je kunt hem op zowel een milde als een wat strengere inwerking zetten en je kunt de optoming aan ieder hoofdstel vastmaken. :)

zodiacje

Re: welk bitloos hoofdstel hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:29

Kijk eens bij optomingen op www.bitloos.nl
Zelf rijd ik kingekruisd. Ik rij dmv neck reining maar indien nodig kan ik m hiermee toch even goed oppakken (we staan langs een smalle drukke weg).

veel bioos plezier!

xJamie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:10

Ik rijd net als E_Nalanta met een glucksrad. Ik vind hem heel prettig :)

vordur

Re: welk bitloos hoofdstel hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:12

Ik heb een S comfort hack en een amber sidepull.