wat voor bit is dit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rosa_emmelie

wat voor bit is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 19:53

hallo bokkers.

ik zat pas dresuur te kijken en ik zag dat ze heel veel van dit soort bitten gebruiken
Afbeelding

nu was mijn vraag:

hoe heet dit bit en wat heeft het voor efect?

x

Jaimyliefje

Re: wat voor bit is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:55

Dit zijn 2 bitten, het heet stang en trens en wordt in de hogere dressuur gebruikt.
Het is om je hulpen te verfijnen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 00:00

Ik verplaats dit topic van NA naar HAR daar lijkt het mij beter op zijn plaats.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 01:20

Vanaf een bepaald niveau is het verplicht met stang en trens te rijden. Weet niet of dit verschilt van land tot land? De echte dressuurruiters zullen dit wel beter weten dan ik.

Een aantal ruiters vindt de combinatie niet echt nodig of het paard is er nog niet aan toe. Die stang ligt dan ongebruikt in de mond en de stangteugels nemen ze amper op: m.a.w. die worden gewoon een pak langer gelaten dan de trensteugels, zodat ze niet inwerken op de stang. Het paard loopt dan eigenlijk alleen op de trens en de stang zit er gewoon omdat het 'moet'.

Een stang is een ongebroken bit met hefboomwerking en wordt steeds gebruikt met een kinketting, wat het meteen een sterk bit maakt dat een fijne hand nodig heeft. Zoek even onder stang bit op wikipedia en je komt meteen nog meer te weten. ;)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 01:27

LeenC schreef:
Vanaf een bepaald niveau is het verplicht met stang en trens te rijden. Weet niet of dit verschilt van land tot land? De echte dressuurruiters zullen dit wel beter weten dan ik.

Een aantal ruiters vindt de combinatie niet echt nodig of het paard is er nog niet aan toe. Die stang ligt dan ongebruikt in de mond en de stangteugels nemen ze amper op: m.a.w. die worden gewoon een pak langer gelaten dan de trensteugels, zodat ze niet inwerken op de stang. Het paard loopt dan eigenlijk alleen op de trens en de stang zit er gewoon omdat het 'moet'.

Een stang is een ongebroken bit met hefboomwerking en wordt steeds gebruikt met een kinketting, wat het meteen een sterk bit maakt dat een fijne hand nodig heeft. Zoek even onder stang bit op wikipedia en je komt meteen nog meer te weten. ;)

het is nu toch tot de z ofzo niet meer verplicht ?
of leef ik nog onder een steen :')

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 01:30

Nee, het is niet meer verplicht. Nu vanaf het ZZ-Licht pas weer naar ik geloof.

Het is dus een stang & trens, en die zou alleen gebruikt mogen worden met een bekwame ruiter.

Ter verduidelijking: Ik heb vorige maand ofzo een pony gekocht en daar de tandarts bij laten komen en een da. Pony sloeg enorm met het hoofd en had een bult op haar neus. Nu heeft ze botsplinters van haar kaken afgebroken en die zitten nu in haar gehemelte. Dit komt door het VEEEEEELS te hard inwerken met een stang en trens, arme pony! De bult op haar neus komt door het VEEEEEEELS te hard inwerken met een bitloos hoofdstel waardoor botwoekering op het neusbeen is gaan vormen.

Het kan dus allemaal enorm schadelijk zijn in de verkeerde handen.. Mijn pony krijgt nu ALLE rust en liefde om bij te kunnen komen..

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 01:35

Dit heet stang en trens :) , wordt meestal gebruikt door mensen die op een hoger niveau in de dressuur sport rijden om de hulpen te verfijnen. ben er zelf niet zo voor :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:09

Chaos schreef:

Nee, in het ZZ-Zwaar is het ook nog niet verplicht, vanaf welk niveau wel weet ik niet.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:27

Nies_ schreef:
Chaos schreef:

Nee, in het ZZ-Zwaar is het ook nog niet verplicht, vanaf welk niveau wel weet ik niet.

Vanaf Prix St. George is het veplicht geloof ik...

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:03

Ik dacht dat het helemaal niet meer verplicht was :n
Het mag echter wel vanaf het Z :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:04

Nationaal is het inderdaad niet meer verplicht. Internationaal nog wel. Dus in theorie zou je ook de grand prix nog op een trens mogen rijden, mits het geen internationale wedstrijd is volgens mij :)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:06

Ja, dat klopt, dat was ik nog vergeten erbij te vermelden :)
Deze reglementen gelden dus alleen bij KNHS en niet bij FEI, daardoor komt dat geloof ik?

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:07

Goed gebruikt is er niets aan de hand maar ja dat is met alles zo
(een pen kan ook een moordwapen worden in de handen van een moordenaar)
Veel ruiters kunnen niet wachten tot ze in het Z zitten dan die S&T erin en die komt er nooit meer uit bah. Ik heb al meerdere paarden in het Z gereden en op dressuurstallen in Duitland en Engeland gewerkt. Ik heb geleerd dat je je een paard niet iedere dag op S&T rijd zelfs de Grand Prix paarden niet.

Ik wordt er zelfs wel eens op aangesproken "jij rijdt toch Z ...maar je rijd helemaal niet vaak met S&T"

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:20

Haha, volgens mij was je al duidelijk dat dit een stang en strens bit is. Maar ik ben er ook niet voor hoor, beetje overbodig.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:23

boriskim schreef:
Haha, volgens mij was je al duidelijk dat dit een stang en strens bit is. Maar ik ben er ook niet voor hoor, beetje overbodig.

overbodig? Leg eens uit? Wat is jouw ervaring ermee?
Ik ben juist blij toe dat ik ermee mocht rijden in het Z, stuurbekrachtiging :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:23

Zo was het ja. Nationaal is niet meer verplicht, vanaf dan wel. :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:11

Storm schreef:
boriskim schreef:

Zelfde vraag..

Zie trouwens dat je pas 3 jaar enkel op een manege rijd, dan is het nergens voor nodig inderdaad. :Y)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:13

Dit is een watertrens in combinatie met een pompstang.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:54

storm schreef:
boriskim schreef:

Sorry hoor, maar stuurbekrachtiging moet je ook kunnen zonder twee bitten in een paardenmond gepropt.. Dat is namelijk de basis van het paardrijden..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:24

Blowdiene, dan ook aan jou dezelfde vraag, wat is jouw ervaring? Met hoeveel paarden heb je in de Z gereden en wat versta jij onder de basis van het paardrijden :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:26

Daar ben ik ook benieuwd naar Storm.. :+ Maar het is altijd makkelijk oordelen natuurlijk. Vooral als je het zelf nog nooit hebt hoeven proberen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:27

het was in de Zz-zwaar verplicht, maar nu mag je toch gewoon overal met een enkel bitje rijden? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:27

S&t is helemaal niet meer verplicht op nationale wedstrijden, ook sporen niet. :) Dus zelfs niet als je Grand Prix rijdt ;) Maar het is wel duidelijk nu dat het een stang en trens is neem ik aan :D

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:37

Kijk, stuurbekrachtiging is ook helemaal niet persé nodig als je autorijdt, maaaar, het maakt het rijden lichter, prettiger en makkelijker. Zo ook met stang en trens optuiging. Het is niet persé nodig, maar het gaat allemaal net even makkelijker, daardoor kun je je op andere punten concentreren en dat maakt je ook zekerder in de proef. Je weet dat je je paard nét dat beetje makkelijker terugkrijgt van een brutaal gereden middengalop en zeker de eenvoudige wissels kun je ook beter doseren omdat je paard een tikkeltje lichter in de hand is (en dus op de achterhand).

Er zullen best mensen zijn die met een normaal bitje rijden, maar ik reed op mijn niet-al-te-lichtvoetige paard in het ZI en II met S&T en geloof het of niet, ik was er heel trots op dat ik dat kon en mocht omdat ik als jong meisje nooit had gedacht dat ik dat ooit zou kunnen.

Ik vind het jammer dat sommige mensen vinden dat je niet trots mag zijn dat je wel met een S&T kan en mag rijden. Tegenwoordig is alles maar bitloos, natural en weet ik veel wat, maar ik was zo blij als een hond met 9 staarten toen ik, inmiddels meer dan 10 jaar geleden, mijn eerste Z wedstrijd mét S&T reed.

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:49

Storm schreef:
Kijk, stuurbekrachtiging is ook helemaal niet persé nodig als je autorijdt, maaaar, het maakt het rijden lichter, prettiger en makkelijker. Zo ook met stang en trens optuiging. Het is niet persé nodig, maar het gaat allemaal net even makkelijker, daardoor kun je je op andere punten concentreren en dat maakt je ook zekerder in de proef. Je weet dat je je paard nét dat beetje makkelijker terugkrijgt van een brutaal gereden middengalop en zeker de eenvoudige wissels kun je ook beter doseren omdat je paard een tikkeltje lichter in de hand is (en dus op de achterhand).

Er zullen best mensen zijn die met een normaal bitje rijden, maar ik reed op mijn niet-al-te-lichtvoetige paard in het ZI en II met S&T en geloof het of niet, ik was er heel trots op dat ik dat kon en mocht omdat ik als jong meisje nooit had gedacht dat ik dat ooit zou kunnen.

Ik vind het jammer dat sommige mensen vinden dat je niet trots mag zijn dat je wel met een S&T kan en mag rijden. Tegenwoordig is alles maar bitloos, natural en weet ik veel wat, maar ik was zo blij als een hond met 9 staarten toen ik, inmiddels meer dan 10 jaar geleden, mijn eerste Z wedstrijd mét S&T reed.

Nee, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar vind niet dat het nodig is. Omdat je alles net zo goed met de basisbitten kan rijden. Tuurlijk snap ik het, als je met stang en trens MAG rijden is het een grote eer, zeker als je zolang ervoor geoefent hebt. Je hoeft minder zware hulpen te geven, en alles gaat net even makkelijker. Maar als je heel veel traint, en dan met 1 bit in de mond, denk je dan ook niet dat je er dan ook komt? Ik weet niet hoe jij het ziet. Maar zelf vind ik het dus overbodig, ieder zijn mening.

En misschien rijd ik wel 3 jaar op een manege, maar dat zegt niks van je rijervaring. ;)