ik zat pas dresuur te kijken en ik zag dat ze heel veel van dit soort bitten gebruiken

nu was mijn vraag:
hoe heet dit bit en wat heeft het voor efect?
x
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
LeenC schreef:Vanaf een bepaald niveau is het verplicht met stang en trens te rijden. Weet niet of dit verschilt van land tot land? De echte dressuurruiters zullen dit wel beter weten dan ik.
Een aantal ruiters vindt de combinatie niet echt nodig of het paard is er nog niet aan toe. Die stang ligt dan ongebruikt in de mond en de stangteugels nemen ze amper op: m.a.w. die worden gewoon een pak langer gelaten dan de trensteugels, zodat ze niet inwerken op de stang. Het paard loopt dan eigenlijk alleen op de trens en de stang zit er gewoon omdat het 'moet'.
Een stang is een ongebroken bit met hefboomwerking en wordt steeds gebruikt met een kinketting, wat het meteen een sterk bit maakt dat een fijne hand nodig heeft. Zoek even onder stang bit op wikipedia en je komt meteen nog meer te weten.
Storm schreef:boriskim schreef:Haha, volgens mij was je al duidelijk dat dit een stang en strens bit is. Maar ik ben er ook niet voor hoor, beetje overbodig.
overbodig? Leg eens uit? Wat is jouw ervaring ermee?
Ik ben juist blij toe dat ik ermee mocht rijden in het Z, stuurbekrachtiging
storm schreef:boriskim schreef:Haha, volgens mij was je al duidelijk dat dit een stang en strens bit is. Maar ik ben er ook niet voor hoor, beetje overbodig.
overbodig? Leg eens uit? Wat is jouw ervaring ermee?
Ik ben juist blij toe dat ik ermee mocht rijden in het Z, stuurbekrachtiging
Storm schreef:Kijk, stuurbekrachtiging is ook helemaal niet persé nodig als je autorijdt, maaaar, het maakt het rijden lichter, prettiger en makkelijker. Zo ook met stang en trens optuiging. Het is niet persé nodig, maar het gaat allemaal net even makkelijker, daardoor kun je je op andere punten concentreren en dat maakt je ook zekerder in de proef. Je weet dat je je paard nét dat beetje makkelijker terugkrijgt van een brutaal gereden middengalop en zeker de eenvoudige wissels kun je ook beter doseren omdat je paard een tikkeltje lichter in de hand is (en dus op de achterhand).
Er zullen best mensen zijn die met een normaal bitje rijden, maar ik reed op mijn niet-al-te-lichtvoetige paard in het ZI en II met S&T en geloof het of niet, ik was er heel trots op dat ik dat kon en mocht omdat ik als jong meisje nooit had gedacht dat ik dat ooit zou kunnen.
Ik vind het jammer dat sommige mensen vinden dat je niet trots mag zijn dat je wel met een S&T kan en mag rijden. Tegenwoordig is alles maar bitloos, natural en weet ik veel wat, maar ik was zo blij als een hond met 9 staarten toen ik, inmiddels meer dan 10 jaar geleden, mijn eerste Z wedstrijd mét S&T reed.