Ervaringen met veiligheidsbeugels!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Donna_

Ervaringen met veiligheidsbeugels!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 10:01

Hallo allemaal! :)

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik kon geen recent topic vinden over de ervaringen met veiligheidsbeugels (of ik heb niet goed gezocht.. :z ).

Maar, mijn moeder zou het een prettig idee vinden als ik met veiligheidsbeugels ga rijden (en dan met name op vreemd terrein, of tijdens springen/buitenritten). Ik heb zelf echter geen enkele ervaring met deze beugels, en omdat er zó veel verschillende soorten zijn, en de prijzen ook vrij ver uiteen liggen, ben ik benieuwd naar de veiligheidsbeugels die jullie hebben, waarom jullie juist deze hebben gekozen en of ze goed bevallen.

De beugels met elastiek zijn vrij goedkoop (rond de 30 euro), maar ik heb wel eens gehoord dat dit elastiek ook vaak knapt terwijl je gewoon aan het rijden bent, en dan moet je natuurlijk niet hebben. Ook heb ik bij deze beugels het idee dat ze minder steun bieden? Dit kan natuurlijk ook een hersenkronkel zijn omdat het niet geheel dicht is zeg maar :P

Dan heb je nog de veiligheidsbeugels BR Flexx. Hier zit rubber omheen, maar kan iemand mij vertellen wat er nou precies met die beugels gebeurt als je valt?

De Kwik-out beugels, deze zien er erg veilig uit, maar zijn ze dat ook nog als er zand e.d tussen het sluitinkje komt?

En als laatste de Mountain Horse veiligheidsbeugels "Quick Release". Deze ogen ongeveer hetzelfde als de beugels met elastiek, maar dat met een keurig rubbertje. Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen deze twee?

Nou, ik zou zeggen barst los! Met zowel positieve als negatieve op- en aanmerkingen natuurlijk.

mohica

Re: Ervaringen met veiligheidsbeugels!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:51

ik heb jaren lang de stijgbeugels met elastiek gehad en eigenlijk nooit probleme mee gehad.
nu heb je ook sprenger en bowbalance ( rond de 150 170 euro } en dan heb je ook de stijgbeugels die aan die aan 1kant open zijn ....

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:53

aan mijn verzorgpony z'n zadel hangen er met zo een elastiek. Ik rijd er nog niet zo lang mee en heb er (nog) geen klachten van. Baasje vind ze niet goed, kweet eigenlijk niet waarom? :p

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:13

Ik heb zelf altijd de Spreng Bow Balance gehad.. super beugels ze zijn wel wat duurder maar als ik weer begin met rijden ga ik weer voor zulke beugels..

nieuw rond de 125 euro

Ook heb ik die met elastiek gehad, ik heb echter nooit last van gehad dat het elastiek zomaar knapt, daar heb ik echt een goede aan gehad aan die beugels bij 1 keer gevallen en met mijn voet vast en toen sprongen ze der af dus deden super hun werk.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:17

safe style zijn echt heel fijn http://www.safestyle.nl/
De binnenkant is open en er zit een draai in van 45 graden waardoor je beugelriem niet gedraaid meer zit.
De beugel is zo gemaakt dat je automatisch je tenen naar binnen draait en je hakken uitduwt

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:20

Je kan ook denken aan de zogenaamde ijslandse beugels (met zo'n draai erin. Voordeel is dat je beugel altijd recht hangt en door de draai gaat je voet er snel uit. Ook prijstechnisch gezien zeer aantrekkelijk.

Overigens rij ik zelf met de GPG safety (met vering > lekker in de cross en met springen en zo'n zelfde slag als de ijslandse beugel)

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:59

Ik heb aan beide zadels ook die met elastiek. Aan het springzadel al een aantal jaar eigenlijk. Elastiek is nog nooit geknapt en ziet er ook nog steeds goed uit.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 20:28

Bedankt voor al jullie reacties! Fijn dat er al zoveel mensen hebben gereageerd.

Over het algemeen komen de beugels met elastiek qua ervaringen/prijs/kwaliteit dus wel als beste uit de bus tot nu toe :)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:33

Ik heb de veiligheidsbeugels met dat elastiekje aan de zijkant. Ze zijn wel al een paar keer gesprongen als ik door het hoge gras racede. Ik heb ze een paar keer terug kunnen vinden maar de laatste keren niet. Ik heb nu een post elastiekje erom. Ik vind ze verder best fijn rijden en ze springen ook los ja, al soms wel op de verkeerde momenten :')

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:35

Heb de Bow Balance en vindt ze erg prettig, ook omdat ze lekker mee veren met de houding van mijn voet.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:42

ik heb ze gehad met van dat rubber aan de zijkant (zit veer onder) je hebt ze van sprenger maar ik had een goedkoper merk :)
het voordeel is dat als ve valt de beugels een soort van dubbelklappen naar voren als jij naar achter valt en andersom zodat je er niet in kan schieten, weet niet goed hoe ik het uit moet leggen.
ik heb het gelukkig nooit hoeven uit te proberen, ook doordat er iets beweging in je beugels zit is het fijn voor je enkels, al ken ik ook iemand die er juist last van kreeg.
zo zie je zoveel mensen zoveel wensen.

ik was er in ieder geval zeer tevreden over

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 19:54

Ik heb gekozen voor de kwik-out beugels! Deze vind ik erg mooi, en klappen het 'makkelijkst' open voor mijn voet (geblesseerd, dus kan niet veel hebben).
Bedankt allemaal voor jullie inbreng! +:)+
(Dit topic mag wat mij betreft worden gesloten!)

Stefaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:53

Heb een vriendin met zo'n stijgbeugels met rekker gehad,
maar eens die rekker er de eerste keer afging,
kregen ze die er niet meer op,
en als hij er eens opzat,
dan duurde het niet lang of lag er terug af..
Zou toch niets voor my zyn dus ;p

Stefaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:53

Oeps soryy,
had het laatste bericht niet gelezen (;
Excuses.

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:38

kwik out kan ik echt enorm afraden, als je zelf valt is het leuk maar wat als jouw paard valt, met open beugels in zijn ribbenkast?

verschrikkelijk onveilige uitvinding

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:43

pebbels75 schreef:
safe style zijn echt heel fijn http://www.safestyle.nl/
De binnenkant is open en er zit een draai in van 45 graden waardoor je beugelriem niet gedraaid meer zit.
De beugel is zo gemaakt dat je automatisch je tenen naar binnen draait en je hakken uitduwt

Die heb ik ook en ben er helemaal fan van <3

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:54

Gewoon die met rubber aan de zijkant, je kunt gewoon extra elastieken kopen en op voorraad hebben toch?
Ben er zelf nooit eentje verloren overigens.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:31

Ik heb de sprenger beugels (beide soorten, die flexibele en de bow balance),heel erg tevreden over, gelukkig nog nooit echt nodig gehad. met zo'n elastiekbeugel ben ik ooit blijven vasthaken in een omheining, gevolg paard weg, beugel en voet bleven min of meer achter, elastiek ging niet open ;).

hafjes_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:34

beugels met aan beide zijkanten een rubber iets eromheen, waardoor de beugel bij druk kon draaien en je dus niet vast blijft zitten. voelde me er we erg veilig bij :D

(was op de manege, weet niet hoe deze beugels heten)

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 15:42

Zo, topic komt weer tot leven!
PetraVANL: daar heb je een punt... nooit over nagedacht eigenlijk.
Amalarab: sorry, die vind ik niet mooi en zijn ook niet geschikt voor mijn voet. Deze geblesseerd, heeft nog erg weinig kracht. Ik wil dus veiligheidsbeugels om te voorkomen dat, als ik val, mijn voet weer een opdonder krijgt en ik weer van voor af aan kan beginnen. Zo'n elastiek is zo stug dat dit niet gaat werken.

Ik ga die van Pebbles en Nibbit even bekijken!

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:43

@d0nnaa_dan

ik ben er helaas door ervaring achtergekomen:( ik heb nu ijslandse stijgbeugels maar dat was meer omdat ik de ophanging een slag gedraaid wilde hebben en ik opzoek was naar koperkleurige beugels. volgens mij werkt dit minder goed als veiligheidsbeugel maar ik moet het maar eens zien!

Volgens mij zijn die met aan de onderkant buigbaar rubber nog het meest veilig voor ruiter en paard, maar die vond ik zelf niet toereikend vanwege de kleur en de ophang..

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 19:55

Hè, wat vervelend!
Ik heb even gekeken naar die Safestyle beugels, maar ik heb het idee dat dit hetzelfde is (vooral de traditional) als de beugels met elastiek aan de zijkant, maar dan zonder het elastiek. Alleen zijn de safestyle 90 euro, en die met/zonder elastiek maar 20...
Gutgut, wat is het toch weer lastig.

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:59

die Kwick out's vind ik waardeloos!
heb zulken gehad toen ik mijn pony nog had omdat ik daar geregeld af viel.

ze zijn er voor gemaakt dat ze open klappen als je met je voet in de beugel blijft hangen als je valt, nou mooi dat die dingen bij mij dus niet open gingen!! bleef gewoon hangen, zat geen beweging in die dingen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:06

d0nnaa_dan schreef:
Hè, wat vervelend!
Ik heb even gekeken naar die Safestyle beugels, maar ik heb het idee dat dit hetzelfde is (vooral de traditional) als de beugels met elastiek aan de zijkant, maar dan zonder het elastiek. Alleen zijn de safestyle 90 euro, en die met/zonder elastiek maar 20...
Gutgut, wat is het toch weer lastig.

Ze zijn echt niet hetzelfde hoor, ze zitten erg goed, de open kant komt aan de binnenkant, de haak is gedraaid dus je beugelriemen liggen vlak over de zweetbladen.
Ik ben er echt heel erg blij mee.
Die elastiekjes beugels heb ik 1x mee gereden, rijdt echt waardeloos

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:15

Ik ga ook van die beugels met stiekjes kopen.
(voelt zich nu heel dom :o ) maar moeten die stiekjes aan de buitenkant of binnenkant?