welk zadel past bij ons?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

welk zadel past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 19:04

Ik heb toch weer even jullie hulp nodig.
Ik heb sinds 4 maanden een Anky dressuurzadel. Maar ik kan er maar niet aanwennen. En nu blijkt hij ook niet fijn te liggen op mijn paard.
Ik wil dus een ander zadel. En mijn Anky verkopen/inruilen.
Nu wil ik een zaterdag gaan kijken bij verschillende ruitersportzaken. Om de verschillende types te bekijken. Maar die hebben helaas niet zo'n heel groot assortiment. Mijn vraag is dan ook welke zadels er nog meer geschikt kunnen zijn voor ons.

Ik heb een vrij forse ronde kwpner. Ze draagt boommaat medium (32cm). Ik zelf heb 17.5 inch. Er werd ons aangeraden om naar een zadel te kijken met ingebouwde voorsingel. Omdat veel zadels de neiging hebben om op de schouder te gaan liggen.
Ik heb voor mijn andere merrie. Een wintec isabella werht en kan daar dus wel heel fijn op rijden. Mar voor deze merrie wil ik het liefst een leren zadel.

Prijsklasse rond de 1000 euro

Ik had zelf al Kentaur en Euroriding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:27

Wil je een gedwongen zit of meer een vrije? Anders zou je ook kunnen kijken naar massimo. Licht binnen jou prijsklasse (iets er boven) en zijn van zeer goede kwaliteit. En zitten bovendien heerlijk.

Massimo ligt ook speciaal goed op ronde paarden. Daar zijn ze namelijk voor gemaakt

Fotografie91

Re: welk zadel past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:30

rosner zadels zijn ook hele fijne zadels en zeker niet duur!
wij hebben er eentje die is al 20 jaar oud op zijn minst en nog goed in gebruik

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:30

"Ik heb een vrij forse ronde kwpner".
En dan boommaat 32? Ik heb 3 "normale" KWPN'ers, niks extra rond of zo en die hebben minimaal 33.
Denk er om dat je zadel altijd ruim achter het schouderblad liggen moet, niet op het singelplek letten, dat is afhankelijk van de schouderligging.

calyppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:31

wil je een nieuw of 2e hands zadel?

je zou kunnen kijken naar rossner, kieffer, jc, ainsley, passier, stubben. sommige vallen nieuw in jou prijsklasse, maar je kan ook voor een 2ehandse kijken! :)

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:38

Kieffer, Passier of JC!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 07:30

@Nini roosje Ik vind een wat vrijere zit met wat beenwrong toch het fijnst. Ik hoef geen mega diepe zit met mega veel wrong. Daar kan ik niet zo goed opzitten ben ik bang.

@Dieketje Aan Rossner zat ik ook te denken. Paar jaar geleden 1 gehad. En daar super tevreden over geweest.

@Linky Ja echt boommaat 32. Het zadel van mijn andere merrie is 33 cm en die is toch echt wat te wijd.
En bij haar ligt de singelplaats te ver naar voren. Waardoor de singels de zadels mee naar voren nemen. Vandaar dus dat ik de tip kreeg van een voorsingel in combinatie met een banaansingel.

@calyppie_ Ik wil graag een nieuw zadel. En dat maakt de keuze toch al iets moeilijker. Bij mijn prijsklasse. Prestige, Anisley, Passier, Stubben zullen wel te duur zijn ben ik bang.

Ik wil geen Kieffer kan daar niet fijn op rijden.

@Ninaxfriso zie bovengaande. Jc is ook nog een optie maar hier in de buurt nog geen verkoper gevonden.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 07:36

kijk eens naar strada zadels.
http://www.stradazadels.nl

ze zijn wat duurder maar het is een geweldig concept!!! wordt helemaal aangemeten, vanaf de kale boom. ook hebben ze heel veel verschillende types bomen waardoor je echt iets passends kan vinden.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 07:37

De link doet het niet bij mij.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 07:38

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 07:39

Ik had hem gevonden inderdaad.
Maar die zit aan de andere kant van het land. Lijkt me ook niet echt handig.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 07:41

wij hebben sinds kort voor onze forse kwpner met flinke schoft een kieffer (udo lange) met voorsingel die past geweldig na :D zelfs tamara d'r oren gaan niet meer in dr nek liggen als we het zadel op d'r rug leggen

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 07:43

lees goed de technische info door! het lijkt een normaal dressuurzadel maar het is in geen enkel opzicht een normaal zadel. ik heb ook zo'n zadel besteld voor mijn paard. zij is erg breed en heeft een rechte rug. ze heeft jaren met een slecht passend zadel gelopen en dit was een zeer goede optie. in eerste instantie vond ik hem te duur maar ben er echt voor gevallen. je kan hem alleen via deze site of via http://www.2bone.nl bestellen en aan laten meten. dit omdat het een zeer exclusief zadel is en de makers dat ook zo willen houden. als je vragen hebt stuur je maar een pb.

ff offtopic,
ik heb jou op die oefenwedstrijd in etten-leur gezien hahaha. ik reed iets voor jou op een grote vos.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 07:45

Hmm, is het niet een beter idee om een zadelmaker te laten komen die ook nieuwe en tweedehands zadels meeneemt. Hij/zij kan meteen kijken of het wat is, hoef je zelf niet moeilijk te doen door steeds op en neer te rijden.

Was voor een kennis van mij echt een uitkomst. die had zo'n lastig paard wat betreft zadels en die zo uiteindelijk bij het juiste zadel terecht gekomen.

Succes

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 07:49

Ik ben helemaal weg van euroriding. Bij ons zadel zit een in gebouwde voorsingel wat erg handig is.

Laat anders een zadelpasser/maker komen.
Ik heb iemand van bestfitzadel (http://www.bestfitzadelservice.nl/index ... xt=1&pc=21). Deze komt met een busje vol met zadels. Voordat hij komt kan je via de mail duidelijk maken in welke prijsklasse je zoekt en wat voor soort zadel.

Ik heb een zeer positieve ervaring met deze zadelservice en raad het ook iedereen aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 07:59

Misschien is dan dit zadel toch wel het overwegen waard.

Afbeelding

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:43

linky schreef:
En dan boommaat 32? Ik heb 3 "normale" KWPN'ers, niks extra rond of zo en die hebben minimaal 33.
Denk er om dat je zadel altijd ruim achter het schouderblad liggen moet, niet op het singelplek letten, dat is afhankelijk van de schouderligging.

Volgens mij zijn boommaten tussen zadelmerken niet te vergelijken.
Stübben gaat bv van 27 tot 32. Terwijl Prestige van 29 tot 37 cm gaat.

Als een zadel niet lekker ligt, zit hij ook niet lekker..
De Ainsley Vanguard vind ik persoonlijk een fijn dressuurzadel, maar je moet gewoon kijken wat het beste past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:44

kamsel schreef:
linky schreef:

Volgens mij zijn boommaten tussen zadelmerken niet te vergelijken.
Stübben gaat bv van 27 tot 32. Terwijl Prestige van 29 tot 37 cm gaat.

Als een zadel niet lekker ligt, zit hij ook niet lekker..
De Ainsley Vanguard vind ik persoonlijk een fijn dressuurzadel, maar je moet gewoon kijken wat het beste past.

Niet ieder merk heeft even veel boom maten nee. Massimo gaat zelfs tot boommaat 40! maar De boom maat is toch gewoon in cm. Dus of je nu een stubben 32 of een wintec 32 heb. Horen die toch gewoon even breed te zijn?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:51

Is misschien wel handig om foto's te plaatsen van de rug, om enigzins een inschatting te kunnen maken.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:57

Anoniem schreef:
Niet ieder merk heeft even veel boom maten nee. Massimo gaat zelfs tot boommaat 40! maar De boom maat is toch gewoon in cm. Dus of je nu een stubben 32 of een wintec 32 heb. Horen die toch gewoon even breed te zijn?

Het gaat er om dat alle merken op een ander punt meten en dus met heel andere maten uitkomen voor iets wat in principe even breed kan zijn.

Met Bestfit heb ik wel goede ervaringen, maar nou net niet met een rondgeribt paard.

Ik heb voor dit soort paard een Daaleman laten aanmeten en daar een voorsingel in laten zetten. Het zadel was een echte uitkomst, maar mijn paard is er te dik voor geworden en het bleek ook wat te lang, dus dit zadel is nu te koop.

Daaleman heeft een boom die goed past bij dit soort ronde paarden, volgens zijn Euroriding en Massimo ook merken die vaak werken bij dit soort paarden.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 17:35

Uiteraard wil ik ook een zadelmaker laten komen. Maar de gene die ik hier ken. Hebben niet alle merken zadels. Die hebben bijvoorbeeld geen JC, Kentaur, Rossner maar wel Stubben, Kieffer, Prestige, Ruitergilde enz.
Vandaar dat ik ook even wil verder kijken. Misschien zit er wel een zadel tussen wat perfect bij ons zou kunnen passen. Maar die deze zadelmakers niet hebben.
Mijn merrie heeft van Wintec de zwarte (medium) boom en van Anky dus ook een Medium (32cm) boom. Meer zadels weet ik niet want die heb ik niet geprobeerd op haar.

Afbeelding
Paard in kwestie.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 17:59

Hallo,

Heb je al eens gekeken naar een Knight Rider? Ik heb een tijd de Knight Rider Admiral gehad. Het is een zadel met een diepe zit én wel kniewrong, maar het is geen "dwingend" zadel. Helaas past het zadel niet meer op mijn paard, k heb nu een Kentaur.
Knight Rider zadel zitten kwa prijs in de middenklasse.

En zoals het zovaak gaat: de ene is heel tevreden over een zadelpasservice/bedrijf, en de andere niet. Ik ben absoluut niet tevreden over Bestfit. Ik had daar een Henri de Rivel zadel gekocht. Na 2 jaar bleek het kopijzer gebroken. Er zat 5 jaar garantie op het zadel, maar Hans (eigenaar) was moeilijk te bereiken, kwam tot drie keer toe zijn afspraak niet na om naar stal te komen, en wilde verder helemaal NIETS aan de garantie doen. Hij heeft me echt laten barsten.

Ik ken (incl mezelf) 4 mensen die een HDR gehad hebben. Bij 3 was het kopijzer gebroken. Alle drie (dus incl mezelf) hebben vervolgens niets maar dan ook helemaal niets aan Hans gehad.

In mijn buurt zitten twee ruitersportzaken die samenwerkte met Bestfit en die zijn er alletwee mee gestopt omdat Hans zijn afspraken niet nakwam en er niet te werken was met deze man.

Nu zit ik bij Godfried (http://www.deverlichtezit.nl) . Hij werkt door heel NL. Neemt zijn werkplaats mee in zijn busje. Heeft veel soorten, ook 2dehands zadels, op voorraad. Hij kan terplekke zadels opvullen herstellen etc. Ik ben heel tevreden over hem, en zijn prijzen zijn goed.

Succes met de zoektocht naar een nieuw zadel!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 18:02

Ik hoop zo snel mogelijk op een goed passend zadel. Ben alleen bang dat het Godfried want langer kan duren. Eer hij tijd heeft en in de buurt komt.
Ik hoop het eigelijk volgende week geregeld te hebben.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:55

je moet bij een ingebouwde voorsingel wel opletten dat hij niet aan de boompunten is bevestigd. dit zorgt er alleen maar voor dat hij het zadel op de schouder en schoft "trekt en drukt"

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:56

Kieffer Wien!