Bontdekje of gelpad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laResidence

Bontdekje of gelpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 07:12

Weet dat er al veel topics over gelpads en zo zijn maar die hebben allemaal betrekking op een gevoelige rug.
Wij hebben te maken met een gevoelige schoft, eigenlijk de gebieden naast de schoft.
We hebben een moeilijke periode achter de rug met de pony en daardoor ben ik misschien wat onzeker m.b.t. zadel enzo.
Men heeft mij verzekerd dat er aan het zadel niets mankeert. Bovendien is het een heel licht kunststof Wintec zadel.
Nu onze pony vorige week, onder een andere ruiter, weer een keer flink geflipt is hebben we de schoft weer zorgvuldig bekeken en betast.
Hoewel het zadel (nu) goed past kan je na het rijden op die 2 plekken aan de vacht zien dat er wrijving is geweest.
We hebben een gelpad geleend en het is bij die ene keer flippen gebleven.
Mijn vraag is nu: wat is de beste oplossing, een gelpad of een schapenvacht onder het zadel?

Silence

Re: Bontdekje of gelpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 07:13

Ik zou dat overleggen met een goede zadelmaker :j
Bontjes en gelpads beinvloeden de pasvorm van je zadel, dus deze moet je daarop aan laten passen.

smiley91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 07:15

Het beste is gewoon een zadelmaker laten komen en je zadel laten beoordelen. Waarschijnlijk ligt hij toch niet stabiel genoeg. En een dekje of gelpad kan het allemaal wat fijner maken maar ook zonder dat moet een zadel gewoon al goed liggen.
En als je dan daarna alsnog een gelpad of bontje wil zou mijn voorkeur uitgaan naar een goede gelpad (er is nog steeds veel verschil in kwaliteit). Want een bontje vindt ik teveel warmte vasthouden, terwijl een gelpad deze wel doorlaat (een goede tenminste)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 07:22

je zegt dat je zadel nu wel goed ligt, maar daarvoor een tijdje niet.
het lijkt me verstandig om je paard eens te laten checken door een chiropractor of physiotherapeut om te kijken of hij niet vast zit.
er kan door een niet goed passend zadel best het een en ander vast zitten in zijn rug.
misschien reageert hij nu zo heftig.

zelf ben ik geen voorstander van bondjes of gelpads, je zadel moet gewoon goed liggen.

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 10:08

We hebben al een osteopaat gehad, deze heeft toen ook de plekken (kneuzingen) naast de schoft geconstateerd. Verder was alles in orde. Het zadel lag toen niet lekker. Ze was ook wat afgevallen sinds we haar kregen. Inmiddels is ze weer wat aangekomen en het zadel ligt gewoon goed.
Begrijp me goed, ik ben eigenlijk voor basic. Geen "fratsen" als het niet nodig is maar, corrigeer me ajb als ik het mis heb, veel paarden zullen toch (m.n. zomer/winter) wat wisselen in gewicht?
Hoe vangen jullie dat dan op?
Ik denk, met mijn simpele verstand, dat meer doorgereden paarden met betere bespiering een evt. kleine instabiliteit van het zadel makkelijker zelf opvangen?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:33

ik heb eigenlijk nog nooit echt verschil gemerkt in hoe mijn zadel lag zomer of winter.
het is inmiddels mijn 2e zadel voor dit paard, de eerste is hij uitgegroeid.
maar dit zadel ligt gewoon altijd goed.
ik heb wel een westernzadel, en die liggen toch net effe anders.

renske1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:24

een bontdekje maakt je zadel alleen maar smaller doordat het zo dik is en dan zal het dus alleen maar meer gaan knellen op de schoft, ik zou met een zadelmaker kijken of je zadel niet te smal is en voor een gelpad gaan om de pijn op de plekken iets te verlichten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:33

Naar een artikel uit Bit (heb ik hier op bokt gevonden), zou ik je geen gelpad aanraden. Een gelpad zou zelf de druk op bestaand drukpunten nog vergroten. het beste uti de test kwam een echt schapenbontje van matesse (niet zo'n synthetisch gedoe)

welk type wintec heb jij? ikzelf heb ook veel met wintec gereden en heb er zelf 2. Nu moet ik zeggen dat ondanks dat 2 zadelpassers het gecontroleerd hebben, mijn vzh zadel nog altijd 2 "droge plekken" naast de schoft geeft en met of zonder gelpad, dat maakt niet uit. Met een bontje is het te smal en met een bredere boom instabiel. Bij mijn vorig paard heb ik dit nooit opgemerkt. Met mijn nieuwe IW heb ik dit ook niet. hierbij is de volledige opp van de kussens bezweet... hier leg ik overigens wel een bontje onder omdat mijn paard net tussen 2 boommaten valt en te smal nefast is voor schoftspieren.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:30

smiley91 schreef:
En als je dan daarna alsnog een gelpad of bontje wil zou mijn voorkeur uitgaan naar een goede gelpad (er is nog steeds veel verschil in kwaliteit). Want een bontje vindt ik teveel warmte vasthouden, terwijl een gelpad deze wel doorlaat (een goede tenminste)

Dat is dus wetenschappelijk getest en wat jij hier schrijft is niet waar.
Een gelpad laat niets door, zelfs niet de beste uit de BIT test van een paar jaar terug (was die van Indra trouwens).
Echte lamswol (vb van Mattes, zoals Petitparis al schreef) is dan nog de beste keuze, dat ademt en wordt nooit te warm of zeiknat.

Wat het probleem van de TS betreft: drukplekken kunnen daar ontstaan door OFWEL een te smalle boom OFWEL wrijving. Aangezien TS zegt dat ze eerst afviel schat ik dat wrijving hier de oorzaak is, nu is ze weer dikker en de gevoeligheid blijft.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:47

ik heb idd ook al verhalen gehoord van "brandplekken" bij gebruik van een gelpad...