hulp! goed passend zadel.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rajaniii

hulp! goed passend zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 13:56

hallo bokkers,

ik zit best wel met een probleem.
ik heb een nu 2 jaar oud super mooi en goed onderhouden.
nu blijkt het niet goed te liggen op mijn grote paard, waar ik volop mee spring ook op wedstrijden.
nu ben ik gister naar Divoza geweest, en werd er gezegd dat mijn paard kuiltjes achter de schoft heeft waardoor het zadel te ver naar beneden zakt.
het was volgens hun niet op te lossen met alleen opvullen dus er zou iets onder moeten om het nog verder op te vullen. nu hebben ze het zadel ook niet echt grondig bekeken en eigenlijk vrijwel gezegd van o er moet een dikke onderlegger onder om de ruimte tussen het zadel en het paard op te vullen zegmaar, zonder ook maar een andere oplossing te noemen. er weerd er gelijk eentje gepakt en die moesten we maar nemen(hing kaartje van 25% korting aan) dus wij dachten hij is niet super duur. blijkt hij dus €70 te zijn. en dat voor een niet passend zadel.

nu is mij alleen geleerd dat je zadel goed op je paard moet passen en er niets onder hoeft te liggen. omdat het zadel gewoon goed moet passen.
zouden jullie mij kunnen helpen om dit op te lossen?

Mungbean

Re: hulp! goed passend zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:59

De vraag is of de vorm van het zadel ook niet past als je paard dadelijk de schoftbespiering hersteld heeft, of dat het in principe goed ligt maar momenteel gewoon (nog) te breed is.
In het 2e geval kun je rustig met een tijdelijke onderlegger werken, in het 1e geval uiteraard niet.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:05

Kuiltjes bij de schoft duiden vaak op een te krap zadel. De spieren hebben zich door de druk niet kunnen ontwikkelen waardoor de kuiltjes ontstaan. Onderleggers lossen dit probleem niet op.
Ga naar een goede zadelmaker (bijv. Tom v.d. Brink uit Nijeveen) en kijk samen naar een goed passend zadel die de ruimte geeft voor spierontwikkeling.

Divoza valt helaas niet onder de categorie goede zadelmaker. Die zijn erg moeilijk te vinden.

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:11

mmmh, heb je daar ook op het zadel gereden? soms kan een zadel op een paard anders liggen dan wanneer het paard in beweging komt met een aangesingelde singel en een ruiter er boven op.

Ik heb niet zo veel goede ervaringen met zadels passen en de divoza (daarom hoeft het niet slecht te zijn hoor) maar....als ze met adviesen komen van, doe er maar wat onder, dan zou ik het daar niet mee eens zijn.

Mijn tip, laat iemand aan huis komen die jou en je paard goed bekijk, rij ook even een stukje voor zodat de bewegingen van het paard ook worden mee genomen en jou zit.
Als het een goedezadelmaker/passer is kan deze gelijk proberen de problemen te verhelpen en aanpassingen aanbrengen op je zadel. Als het echt niet te verhelpen is, bijv. doordat er niets maar aan het zadel te veranderen valt. Zal je misschien toch maar op zoek moeten gaan naar een nieuw zadel die wel goed past!
Ook hiervoor kan je mensen aan huis en/of stal laten komen zodat ze je ook onder het zadel kunnen beoordelen.

veel succes

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:54

Tsja. En wat doe je als je paard al 16 is. En z'n hele leven al die kuiltjes heeft. En die spieren dus never no way terug komen. Wat voor zadel neem je dan? ^)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:16

Darkness85 schreef:
Tsja. En wat doe je als je paard al 16 is. En z'n hele leven al die kuiltjes heeft. En die spieren dus never no way terug komen. Wat voor zadel neem je dan? ^)

Een zadel met een groter panel, verlengde flexibele boompunten en extra keil aan de voorkant. Daar kan een zadelmaker/passer je best mee helpen hoor.

Karen1987

Re: hulp! goed passend zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:26

Ik ben het met Sizzle's eerste opmerking eens (2e waarschijnlijk ook, maar daar heb ik geen verstand van).. Mijn paard heeft dat ook, kuiltjes achter/naast de schoft. Ik heb een smal zadel erop liggen met een hoge schoftvrijheid. Ligt perfect! Mijn paard is naar de osteopaat geweest, en zij zei dat haar schoftbespiering nog zou kunnen groeien na haar behandeling, dus dan zou ik weer op zoek kunnen naar een 'normaler' zadel, maar voor nu past dit alsof het voor haar gemaakt is.

Ik denk dat jij moet doen wat jou het beste lijkt. Heb je echt het gevoel dat het zadel helemaal niet goed ligt? Dan moet je op zoek naar een ander zadel. Een zadel dat met een onderlegger netjes ligt, waar je paard geen last van heeft, maar hoe je het eigenlijk nooit zo zou kopen, kan soms best. (zei mijn zadelmaker bij een vorig paard dat ik reed: ik zou het je niet verkopen, maar je paard kan er geen last van hebben - nooit (rug)problemen mee gehad)

succes