hoe voelen of boom nog goed is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jasperlover

hoe voelen of boom nog goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 22:08

hoi.

zoals de titel al zegt hoe kun je voelen of het boom van het zadel nog goed is en niet gebroken of iets dergelijks is?
En als je harde kussens onder je zadel hebt kun je dat toch bij de zadelmaker zacht laten maken weet iemand zo ongeveer hoeveel dit gaat kosten.

Gr, *D

Nikka

Re: hoe voelen of boom nog goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:10

De lepel tegen je buik zetten en zelf de de voorboom pakken en naar je toe trekken. Dan voel je of de boom gebroken is.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:27

Het is nooit met zekerheid te zeggen van de buitenkant of een boom gebroken is. De kussen zullen eraf moeten om dat met zekerheid te zeggen en aangezien de kussen overvuld zijn (daarom zijn ze te hard) zullen deze helemaal opnieuw moeten worden opgevuld en dan moeten ze er toch af. Kan de zadelmaker direct de boom controleren.
Of het zadel moet eruit zien of er een vachtwagen overheen is gereden. Dan is het van buitenaf al duidelijk.
Er zijn zadels waarvan de boom flexibeler is omdat er ipv 6 lagen verlijmd beuken 5 lagen is gebruikt voor de boom (kostenbesparing).

Kosten voor het opnieuw vullen (wol) zit rond de 150 euro.

jasperlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 22:31

Schangah schreef:
Het is nooit met zekerheid te zeggen van de buitenkant of een boom gebroken is. De kussen zullen eraf moeten om dat met zekerheid te zeggen en aangezien de kussen overvuld zijn (daarom zijn ze te hard) zullen deze helemaal opnieuw moeten worden opgevuld en dan moeten ze er toch af. Kan de zadelmaker direct de boom controleren.
Of het zadel moet eruit zien of er een vachtwagen overheen is gereden. Dan is het van buitenaf al duidelijk.
Er zijn zadels waarvan de boom flexibeler is omdat er ipv 6 lagen verlijmd beuken 5 lagen is gebruikt voor de boom (kostenbesparing).

oke, weet je ook zo gemiddeld wat de prijs is voor na laten kijken en controleren of het zadel goed licht en de boom nog goed is?

Dit is niet het geval met mijn zadel hoor maar ben er gewoon benieuwd naar als ik me een gebruikt zadel koop weet ik teminste waar ik een beetje op moet letten :9

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:35

Lepen tegen je buik, boom naar je toe trekken(hiermee test je trouwens de lepel)
maar soms is een boom gescheurd aan de voorkant, dan voel je dit op deze manier niet.
Dan moet je dus echt proberen bij de zijkussens de boom te bewegen..
Lastig uit te leggen.

Als er ook maar enigszins ergens beweging in zit, is het niet goed.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:36

Nikka schreef:
De lepel tegen je buik zetten en zelf de de voorboom pakken en naar je toe trekken. Dan voel je of de boom gebroken is.

Dat dus, en voor opvullen enz... betaal ik 40 tientjes.. mocht echt alles er weer uitmoeten dan zal het paar tientjes duurder zijn..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:39

Afbeelding

d.m.v van voelen door de lepel naar je toe te trekken, kun jij amper/ niet voelen of je voorboom stuk is. Want je trekt puur aan de lepel van je zadel.

Dit zal je echt moeten doen door de zijkussens(boomtakken) beet te pakken en uit elkaar proberen te duwen.
ook kan je het zadel op de kop leggen, en dan de 2 zijkanten uit elkaar duwen. Niet te hard natuurlijk!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:43

jasperlover schreef:
Schangah schreef:

oke, weet je ook zo gemiddeld wat de prijs is voor na laten kijken en controleren of het zadel goed licht en de boom nog goed is?

Dit is niet het geval met mijn zadel hoor maar ben er gewoon benieuwd naar als ik me een gebruikt zadel koop weet ik teminste waar ik een beetje op moet letten :9

Voor een zadelpasser betaal je 75 euro contsult en reiskosten. Je zadel wordt dan nagekeken (niet uitelkaar gehaald) op je paard gepast, hoe je paard loopt en de rug van je paard wordt bekeken en het zadel wordt bekeken hoe het ligt tijdens het rijden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:45

Dit verschilt ook per zadelpasser, vergeet dat niet.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:47

Zadel tussen je benen doen en je benen (voorzichtig :+ ) aanknijpen. Als je zadel/ boom ver naar binnen kan buigen is de boom kapot. Als de boom heel is kan dit niet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:48

jori_X schreef:
Zadel tussen je benen doen en je benen (voorzichtig :+ ) aanknijpen. Als je zadel/ boom ver naar binnen kan buigen is de boom kapot. Als de boom heel is kan dit niet.

Je boom moet helemaal niet kunnen buigen, tenzij je een flexibele kunststof boom hebt.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:52

Oh sorry, typfoutje :)) Ik ben een bar slechte multitasker _O-

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:10

Schangag, in welke streek zit jij? Als ik hier zo'n prijzen zou vragen voor het hervullen van een zadel, of algemene controle, ben ik al mijn klanten kwijt :=
Voor enkel hervullen van een zadel reken ik misschien 50, max 60 euro?

@jasperlover: als je wil controleren of je boom nog intact is, dan moet je de voorboom op je bovenbeen zetten, je ene hand op de lepel en de andere op de zitting duwen. Niet alleen in het midden, maar ook links en rechts op de zitting, aangezien een houten boom in een lus loopt. Als hij bijvoorbeeld enkel links gebroken is, kan het zijn dat er geen beweging in komt als je in het midden van de zitting duwt, maar wel op de zijkant.
De meeste breuken die ik zie, zijn echter op de voorboom, meestal door metaalmoeheid. Hier kan je op controleren door de lepel op je buik te zetten, en je zadel vast te nemen ter hoogte van de siernagels. Dan proberen het zadel dicht te plooien of open te vouwen. Als je hier beweging in krijgt is er veel kans op een breuk.
Er zijn ook zadels met een gebroken boom, waar je helemaal geen beweging in krijgt, omdat de breuk op een vervelende plaats zit. En zelf heb ik hier een close-contact springzadel liggen, waar wel beweging in zit, maar de boom is intact. Enige zekerheid die je hebt is de boel laten open maken door een zadelmaker.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:12

Ashkerlon ; jij verwoord precies wat ik bedoel. een stuk duidelijker! :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:33

Jolliegirl schreef:
Lepen tegen je buik, boom naar je toe trekken(hiermee test je trouwens de lepel)
maar soms is een boom gescheurd aan de voorkant, dan voel je dit op deze manier niet.
Dan moet je dus echt proberen bij de zijkussens de boom te bewegen..
Lastig uit te leggen.

Als er ook maar enigszins ergens beweging in zit, is het niet goed.

Dat laatste is niet waar. Want de meeste bomen zijn enigzins flexibel. Je moet dus wel weten wat je moet voelen. Er zit altijd wat beweging in, en als je dus krachtig bent, dan kun je dat voelen.

Ik controleer de boom altijd als volgt:
De takken van de voorboom tussen de knien en drukken. Zit hier beweging in, dan is de voorboom niet goed.

Dan lepel tegen de buik en voorboom naar je toe trekken.

Dan zadel op bokje. Je drukt 1 tak met de ene hand weg, en je drukt de lepel met de andere hand de andere kant op. En dat doe je dus ook voor de andere kant.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:07

[quote="Ashkerlon"]Schangag, in welke streek zit jij? Als ik hier zo'n prijzen zou vragen voor het hervullen van een zadel, of algemene controle, ben ik al mijn klanten kwijt :=
Voor enkel hervullen van een zadel reken ik misschien 50, max 60 euro?

Haal je dan de kussens eraf of vul je via de slots?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:30

mfsc-ers vragen 75 euro voor een zadelconsult.
Mijn ervaring hiermee is dat lang niet alle zadelpassers met een zgn. mfsc certificaat ook werkelijk kundig zijn. Het is dus hetzelfde als bij alle zadelmakers. Iedereen is zadelmaker, maar prutsers zitten er ook genoeg tussen. Ik kan mezelf ook zadelmaker noemen als ik dat wil, het is iets wat iedereen mag. Maar het wil niet zeggen dat je het ook kunt.
Ik ben nu wel bezig om wat dingetjes onder de knie te krijgen. Maar ik ga er niet m'n werk van maken en noem mezelf dan ook beslist geen zadelmaker. Het is bij mij puur en alleen voor mezelf zodat ik eenvoudige dingen zelf kan doen (stiksels repareren, kussens loshalen en vastzetten, stoten vervangen, enz). Met vullen hou ik me niet bezig (wel 1 keer geoefend op een verder onbruikbaar zadel om te kijken of ik netjes nieuwe vulling er in kon krijgen).
Bij mij is dit uit pure noodzaak geboren: heb al 2 zadels gehad die niet goed lagen, terwijl de zadelmaker beweerde van wel.

Kortom, let goed op wie je bij je paard haalt. En dan kan ik alleen maar zeggen: succes en veel plezier met je zadel.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:53

Schangah schreef:
Haal je dan de kussens eraf of vul je via de slots?

Ik haal de kussens er volledig van :j
Je kan in mijn ogen enkel goed symetrisch vullen als je de kussens plat op tafel kan leggen.