onderlegger om voorkant op te hogen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flynn

onderlegger om voorkant op te hogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 21:13

Ik zoek een onderlegger om de voorkant van mn zadel op te bogen bij een paard. Aan laten passen is geen optie, omdat ik er nog 10 andere paarden mee rijdt, waar ie wel goed op ligt. Een zadel erbij ook niet, t is een handelspaard, daar ga ik geen zadel voor kopen.. t is n goed zadel, n hulsebos..

Advies graag?

Anoniem

Re: onderlegger om voorkant op te hogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:20

Misschien toch de zadel maker laten komen. Die kan denk ik het beste zien wat voor onder legger je zadel het best passend maakt. Al denk ik dat het voor het paard beter is om een goed koop(wintec bijv.) zadel er bij te kopen en die bij de verkoop mee te verkopen

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 21:37

Wat voor pads? Ik heb er nu een acugelpad onder liggen.
Wintec vindt ik wel rotzooi, smal kussenkanaal en zo recht, terwijl n paardenrug altijd iets hol is. Om t zo maar te zeggen. Goed passend is het zelden. Ik zeg niet dat t op de andere paarden perfect past, maar daar ligt t gewoon goed, zonder dat t op de schoft enzo knelt. Ik ga echt niet voor élk handelspaard n nieuw zadel aanschaffen.
Laatst bijgewerkt door Flynn op 09-08-10 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:39

Dat snap ik dat je niet voor ieder paard een zadel aanschaft. Maar dit zadel dat je nu heb knelt op de schoft. Dus daar mee rijden is absoluut geen optie. Verder kan een wintec best goed passend gemaakt worden. En heb je gewoon een extra zadeltje dat je op paarden kunt gebruiken die je andere zadel niet passen

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:41

nee zou ik ook niet doen.. Ben voor je aan het zoeken of ik er een kan vinden... Maar het is een smalle pad (gelpad, volgens mij) die je onder de voorkant van het zadel kan leggen. Het is maar een klein rechthoekig ding.
Laatst bijgewerkt door Mariposa11 op 09-08-10 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:43

marise83 schreef:
nee zou ik ook niet doen.. Ben voor je aan het zoeken of ik er een kan vinden... Maar het is een smalle pad (gelpad) die je onder de voorkant van het zadel kan leggen. Het is maar een klein rechthoekig ding.

Gelpads zijn 9 vd 10 keer ook rotzooi, Want de punt waar het knelt word de gel weg gedrukt en naar een ander punt geduwd waardoor het alsnog knelt. En vaak zelfs erger als voorheen

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:45

ik weet niet precies wat voor soort het is, je kan even bellen met superhorse in Breda, ik weet dat Isabelle ze wel gebruikt. Zij kan je ook uitleggen wat je het beste kan gebruiken. www.superhorse.nl je kan ze ook mailen, want ze is niet vaak in de winkel.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:45

Je moet er niets onder leggen. Je zadel moet gewoon goed passen. Met een goed passend zadel kan je zonder dekje of pad rijden. Dekjes zijn eigenlijk alleen om het zadel tegen zweet te beschermen zodat het langer meegaat.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:47

Ik zou eens met een goede zadelmaker overleggen :) Weet dat er speciale dekjes zijn met inlages om de voorkant omhoog te halen. Dit is mij aangeraden door de spieratrofie op de schoft van mijn paard. Heb alleen geen idee meer welke zadelmaker dit was, is al lange tijd terug, maar neem aan dat meerdere zadelmakers je hierover kunnen informeren..

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:51

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:55

Ik snap de redenatie ook niet. Je wilt geen ander zadel kopen omdat het een handelspaard is. Het zadel ligt wel beroerd. Wil je dan een paard met rugproblemen verkopen? Je kunt toch niet van 1 zadel verwachten dat het op tien paarden goed ligt? Als je een echte goede handelaar bent, investeer je in een nieuw zadel, is mijn mening.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:56

wat skessa zegt, zoiets bedoelde ik. Isabelle is een MSFC, ze heeft er iig veel verstand van om je een goed advies te kunnen geven over de soorten en maten ;)
Laatst bijgewerkt door Mariposa11 op 09-08-10 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Een nieuw zadel hoeft niet eens, maar neem er dan een met cair of verwisselbare boom, zodat je deze kunt aanpassen.

Ik gebruikte voor de handelspaarden die ik reed ook vaka ehtzelfde zadel. Wel hadden wij een stuk of 8 zadels op stal liggen :)

Abiola

Flynn schreef:
Oké, ik zal eens rond bellen. Ik wou ook nog even zeggen dat mensen die deze bedragen voor n paard neerleggen niet zitten te wachten op een Wintec...

Ik neem aan dat ze die Hulsebos die op je andere negen paarden ligt er ook niet bij krijgen, toch?

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 21:59

Dat was iemand zn idee. Mn eigen zadels verkoop ik niet mee. Ik vraag of iemand zon onderlegger weet, niet wat voor zadel ik erbij moet kopen oid. Zadel ligt verder prima, zou alleen voor wat verder omhoog moeten.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:59

ik snap wat de ts bedoeld met de rechte vorm van een wintec, had een wintec bij mijn pony gekregen en die lag ook voor geen meter, met wat voor een boom dan ook..
Maar wat wel goed is van de wintec is een onderlegger van een soort schuim met voorop een verdikt stuk, heb er ook zoeen voor een ouder paard die in de schouders wel breed was maar om de schoft niet. Zo maak je de voorboom net wat smaller en dan behoud je toch de stabiliteit.
Ik denk je als je op google zoekt naar wintec onderlegger dat je die dan wel vind.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:00

Flynn schreef:
Dat was iemand zn idee. Mn eigen zadels verkoop ik niet mee. Ik vraag of iemand zon onderlegger weet, niet wat voor zadel ik erbij moet kopen oid. Zadel ligt verder prima, zou alleen voor wat verder omhoog moeten.

Dus ligt het niet prima.
Denk toch eens aan de rug van zo'n dier! zeker als ze zoveel waard zijn.
Je maakt een zadel niet passend door het op te hogen.. dan maak je de boel alleen maar smaller.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 22:01

Dat is juist de bedoeling?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:02

Dat doe je dus niet met verdikkingen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:03

Wat?, zijn schoft een potje afknellen? Ik sna dat je geen Wintec wil, maar toe nou, als je een prof. handelaar bent, snap je toch ook wel dat die ene Hulsebos niet op iedere knol past?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:04

Maar je kan een zadel wat te ruim is aan de voorkant, wel tijdelijk aanpassen door een onderlegger aan de voorkant, tuurlijk geen ideale oplossing, maar ook niet schadelijk..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:05

Professionele handelaar? Meisje is 18 dus dat zal wel meevallen... Ik neem aan dat TS wat paardjes van iemand rijd en hier haar eigen zadel op legt.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:06

Dus liever een paard met het risico op een rugblessure waardoor die en in waarde daalt en blijvend problemen kan blijven houden dan een ander zadel proberen die wel goed past, voor weinig geld kun je vast een behoorlijke kieffer kopen die hebben een teruggesneden kamer waardoor je minder snel problemen hebt met de schoft dat is misschien een betere optie dan?

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 22:08

Ik heb 2 zadels, paarden zijn niet allemaal van mij.
Ga ns op handelsstallen kijken, denk je dat die voor élk paard n perfect passend zadel hebben ?
T is idd gewoon n tijdelijke oplossing. Ik ben ook niet achterlijk, t ideaalbeeld is gewoon n goed passend zadel.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:08

Zo brengt ze het niet toch. Ze heeft het over haar zadel wat ze niet MEEverkoopt. En als ze op een stal werkt, waar ze handelen, en ze laten een meisje van 18 met haar eigen zadel alle (of iig 10) paarden rijden, heb ik ook mijn vraagtekens bij die handelaar, maar dit geheel terzijde :D