Zadel op laten vullen -> Ligt nu niet meer goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Zadel op laten vullen -> Ligt nu niet meer goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 16:02

Even een cryptische titel maar het zit zo..

Ik ben vorig jaar overgestapt van western naar dressuur en heb sinds vorig najaar mijn nieuwe dressuurzadel, een Ruitergilde Tokyo.
Omdat ik afgelopen winter niet veel heb kunnen rijden vanwege het weer en daarna nog een blessure heb gehad waardoor ik nog niet veel kon rijden was het zadel afgelopen maand pas toe aan een opvulbeurt.

Het zakte van voor wat over de schoft, en daar was de vulling ook 'weg'.
Ik heb mijn zadel weggebracht en gezegt dat hij wat over de schoft viel en gevraagd of ze hem weer mooi wilden opvullen zoals ik hem kocht.
Ik kon hem na een week weer ophalen.

Nu heb ik het zadel weer een week en heb er inmiddels 4x op gereden. Maar het is me niet naar het zin.. :o
Het lijkt scheef te zijn gevuld, ik heb het idee dat hij scheef ligt met opzadelen en als ik er op zit moet ik soms ook even op mijn beugel drukken om hem weer recht te trekken terwijl ik zelf hardstikke recht zit en niet scheef hang/zit..

Toen ik hem net terug had had ik les en met opstijgen lag ik ineens met zadel en al onder de buik. Terwijl ik goed aangesingelt had. Het schuift ineens als een gek. Dat heeft het nog nooit gedaan! Ik kan nu alleen rijden met hele dunne dekjes, dan blijft het wel weer beter liggen.

Voorheen had ik al die problemen dus niet... Ik ben dus niet zo tevreden... :o
Moet ik nu weer terug gaan naar de zadelmaker of moet het zadel zich opnieuw vormen?

ambre

Re: Zadel op laten vullen -> Ligt nu niet meer goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 16:06

Je zadelmaker had het zadel pas moeten vullen na het op je paard te hebben zien liggen.
Na het vullen had hij het opnieuw moeten passen en desnoods aan moeten passen.
Hoop gepruts dus,bellen en hem op stal laten komen.En beter nog:bel een ander die zijn vak wel verstaat!

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 16:13

Een zadel oplaten vullen zonder dat een zadelmaker ( of iemand die zich zo noemt) je paard /pony heeft gezien is nooit handig.
De kans dat het niet goed gaat, of niet goed genoeg is groot.

Normaal gesproken moet je zadel na het opvullen gelijk (vrijwel) goed liggen ( soms kan het zijn dat de vulling zich iets nog gaat "zetten" maar dat moet minimaal zijn). Natuurlijk heb je echte probleemruggen waarbij een zadelmaker soms je paard/pony erbij wil hebben om de laatste stukjes heel precies op te vullen, beetje voor beetje om het zo optimaal te krijgen.

bij jou is het in ieder geval helemaal niet goed gegaan.
Normaal gesproken hoor je iemand de gelegenheid te geven om het probleem wat zo ontstaan is op te lossen.
Juridisch gezien moet je dus zo snel mogelijk terug naar degene die je zadel heeft opgevuld, eigenlijk al direct na een enkele keer rijden.

Geen idee of ze je probleem op kunnen lossen, anders moet je wellicht iemand anders in de arm nemen die je zadel wel passend kan maken.

Ik zou in ieder geval met paard/pony en je zadel naar de persoon gaan die het zo opgevuld heeft. Misschien kun je er dan samen wel uit komen.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 16:15

niet iedere zadelmaker komt langs, maar dat let jou natuurlijk niet om met je paard /pony langs hem te gaan.
Je gaat tenslotte vaak ook naar les, op concours of ergens anders rijden met je paard.

ER zijn ook genoeg zadelmakers die alleen vanuit huis/zaak werken.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 16:19

Ze komen inderdaad niet langs, ik ben wel met paard erheen geweest om aan te passen. Ik heb gebeld met het probleem en er werd gezegt dat ik het zadel wel kon brengen.. Dus daarom heb ik het zadel gebracht zonder paard omdat het wel zo op te lossen viel.. Ik heb er verder ook niet bij stil gestaan dat t paard mee moest.. Stom van me.. :o

Ik zal van de week even contact met ze opnemen met wat we er aan kunnen doen. Dat zal wel weer een ritje met paard daarheen worden denk ik.. Maar dat moet dan maar eventjes.. :)