meest vriendelijke bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rambobo

meest vriendelijke bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 18:17

Omdat mijn merrie erg gevoelig in haar mond is ben ik op zoek
naar een zacht & vriendelijk inwerkend bit.

Welk bit raden jullie mij aan?

corientjuhh

Re: meest vriendelijke bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:18

ik lees ff mee ik zit nog steeds met wat voor bit ik moet hebben
ik heb zelf trouwens een sprenger enkelgebroken loopt ze lekker op
Maar ze loopt fijner op een dubbelgebroken

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:19

tja, schot voor open doel.....

Kan je niet bitloos proberen dan of een hackemore?

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 18:21

Frantic schreef:
tja, schot voor open doel.....

Kan je niet bitloos proberen dan of een hackemore?

naar bitloos wil ik uiteindelijk wel toe werken ... maarre k heb nogal een sensibele merrie die soms beetje onstuurbaar is ;)
dus voor mn eigen veiligheid .... :n

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 18:27

nu wordt ze gereden met een dubbelgebroken watertrensje

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:28

ik heb dubbel gebroken loopt mijn paard veel fijner op dan enkel gebroken

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:29

dubbel gebroken is eigenlijk helemaal niet vriendelijker dan enkel.. Dubbel gebroken oefent meer druk uit op de tong enkel op de lagen. Mijn huidige paard, was altijd op een dubbel gebroken gereden en ik kon zo goed als niet aan haar mond komen. Bit gewisseld voor een enkel gebroken kopere watertrens en problemen zijn toen voor 75% verdwenen.

albert1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:29

Misschien is een Nathe bit iets voor je? Erg vriendelijk bit.

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:34

Een bit is zo vriendelijk (of onvriendelijk) als de ruiter het maakt. Een ongebroken trens heeft niet het 'notenkraker' effect en is misschien een idee? En anders zou ik gewoon met een dubbelgebroken met rond tussen stukje rijden.

kellyalischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:38

een myler bitje is ook erg zacht in de mond. misschien een idee.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:41

ik rijd met een myler bit zowel mijn 8 jarige merrie als haar dochter van 3 jaar en ik zou niet anders meer willen
erg vriendelijk en mijn paarden reageren er super op en zijn super dun.
ze zijn wel prijzig maar echt de moeite waard

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:41

Maar myler moet je goed opletten dat de ruiter n zeer rustige en zachte hand heeft
Dubbel gebroken met 45 graden gekanteld tussenstukje is ook vriendelijk

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:44

dubbel gebroken kneveltrens, oftewel een scholings bit, ik werk er graag mee

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:51

Hierbij een hulpmiddeltje. Het hangt namelijk (met de basisbitten) heel erg af van je paard.

Mondstukken
Zowel ongebroken, als enkel-gebroken, als dubbel-gebroken zijn zachte basismondstukken.

- Ongebroken, voornamelijk op de tong inwerkend. Heel stil in de mond, de hulpen zijn soms wat lastiger te geven (minder onafhankelijke werking)

- Enkel-gebroken, voornamelijk op de lagen inwerkend. Beweegt in de mond, bij een hangend rooster kan het inwerken op het gehemelte, aan de hand kan de kaak naar elkaar geknepen worden.

- Dubbel-gebroken, zowel op lagen als de tong inwerkend. Zeer bewegelijk in de mond. Bit moet goed passen (critischer dan bovenstaande als in te breed) anders kan de scharnieren de mondhoek pakken bij een enkelvoudige hulp.

Ringen
Bij ringen is het zo dat ook alles eigenlijk zacht is, een watertrens heeft aan beide zijde een ½cm nodig, de rest moet aansluiten zonder te knijpen om goed te passen en dus vriendelijk te zijn.

Watertrens: bewegelijk en het minst direct. Onrustige handen hebben hier wat demping bij door de ringen wat glijden en daardoor het bit minder de wiebeling voelt als druk (echter wel als wiebel). Voor de meeste paarden is een dubbelgebroken watertrens erg onrustig in de mond. Werkt niet via de zijkant in.

Bustrens: Ligt stil in de mond maar werkt niet via de zijkant in. Werkt direct in. Voor een gangbaar beeld is deze het meest handig als combinatie met een dubbelgebroken bit. Voor een ongebroken bit vinden de meeste paarden het te stil. Enkelgebroken gaat uiteraard ook prima. Let erop dat deze niet te dik is. Zeker bustrensen zijn af en toe bizar dik (tot 27mm) maar hierover later meer.

D-trens: Stil, werkt via de zijkant in. Ook weer 1/2-gebroken prima, ongebroken is het erg stil in de mond. D-trensen die zijn er niet in veel varianten en de varianten die er zijn, zijn niet altijd vriendelijk te noemen.

Kneveltrens: Stil en veel inwerking aan de zijkant. Als voorbereiding op naar bitloos rijden dus ideaal. Ook voor gewoon rijden ideaal. Ze komen in steeds meer varianten voor, 1/2 gebroken prima, ongebroken weer erg stil, maar minder dan een d-trens door de stangetjes aan de zijkant. Voor een paard dat wel graag gebroken heeft maar ook een doodstil bit voor de rest is dit bit ideaal aangezien de stangen vastgezet kunnen worden. Dit veroorzaakt geen hefboomwerking oid, het is echter niet toegestaan in de dressuur. Zonder vastgezette stangetjes wel gewoon.

Materialen:
- rvs: smakeloos, koud, slijtvast.
- koper: zoet, koud, zeer zacht. (dus niet geschikt voor een kauwend paard.
- Rubber: Verbreed het mondstuk, zacht, schuurt bij droge mond. (dus alleen geschikt voor een uitbundig schuimend paard dat niet op het bit kauwt)
- Nikkel: Goedkoop, roest snel, sommige paarden zijn allergisch ervoor.
- Argetaan: Smaakt, slijtvast, met veel nikkel. koper (47-64%), nikkel (12-25%) en zink (rest)
- Aurigan: Smaakt, slijtvast, 85 % nikkelvrij gemaakt puur koper. Dus geen nikkel (en dus geschikt voor een allergisch paard)
- Golden brass: Smaakt, redelijk slijtvast. 86%-90% koper, 8%-12% aluminium en 3% ijzer
- Happy mouth: Smaakt, gevoelig voor haakjes. Appelsmaak kunststof, ongeschikt voor een bitknagend paard.
- Nathe: Kunststof, redelijk slijtvast. Harder dan Happy mouth. Zeer geschikt voor een paard dat geen metaal accepteerd.
- Leer: Smaakt, altijd ongebroken watertrens. Niet alle paarden accepteren het.

Materiaaldikte
De meeste paarden hebben niet meer dan 18mm ruimte in de mond. Veel zelfs maar 16mm of minder. Een 21mm bit (of 24mm of zelfs 27mm) is dan niet vriendelijker omdat het paard zijn tanden dan niet meer op elkaar kan zetten. Zeker als de neusriem aangetrokken wordt is het bit alleen al pijnlijk voor het paard.
Haal de lippen van je paard aan de kant als zij deze dicht heeft. Dan kan je de ruimte zien die het paard heeft. Het bit moet nog iets ruimte over houden als het in de mond ligt (1 a 2 mm).

Zo, dat even ter informatie. Aangezien ik lees dat je een dubbelgebroken watertrens gebruikt vraag ik me af hoe rustig ze is met haar hoofd. Veel paarden raken stiller met hun hoofd als ze een bustrensje krijgen. Aangezien je bitloos wil gaan rijden is de investering van een kneveltrens het zeker waard. Let wel, deze kan niet i.c.m. een stang (als s&t) gebruikt worden. Dit bij hoge dressuur.