[WN] Na jaren gewoon zadel overstappen naar westernzadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joozz

Na jaren gewoon zadel overstappen naar westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 16:59

Ben nog echt een volkomen nieuweling op westerngebied, dus misschien een stomme vraag :o

Vorige week een clinic western gereden en al jaren beetje jaloers naar een vriendin gekeken waar ik altijd mee rijd die ook een westernzadel op haar pony heeft liggen, is het bij mij ook gaan kriebelen }:0

Ik rij graag in de duinen met mn paard, maar rijd al jaren op een stubben vzh, nu zegt m'n vriendin dus al jaren in het duin hoe lekker haar westernzadel wel niet is voor buiten, maar had er nog nooit op gereden. Maar vorige week dus mijn 'westernvuurdoop': wauw wat gaaf!

Maar om ff m;n verhaal af te maken: is het mogelijk om na jaren een gewoon zadel eeen westernzadel op mijn paard te leggen? Mijn paard is 19 jaar, en een redelijk brede (ouderwetse) bouw KWPN'er. Lijkt me erg comfortabel met buiten rijden!!

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:08

Natuurlijk kan dat! Je paard zal er wel even aan moeten wennen maar wanneer je een goed passend zadel hebt komt dat echt goed. Dat is dan ook mijn meest belangrijke tip; laat een goede zadelpasser komen om een zadel aan te meten. Bij een westernzadel is het super belangrijk dat het goed ligt. Ik heb ook een KWPNertje en het was even passen en meten, maar ik heb nu een continental equiflex en die ligt super op haar. Zowel voor het trainen in de bak als voor de lange buitenritten (lang is voor mij 3,5 uur).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:10

Zo lang het maar prima past, geen probleem :) De meeste paarden hoeven niet echt te wennen is mijn ervaring.
Zorg wel dat je een goed merkzadel neemt en door een goede zadelmaker laat passen, want er komen veel goedkope, scheve zadels voorbij op marktplaats waarbij wordt gezegd "prima voor buitenritjes" en je hoort vaak "een westernzadel past op elk paard", maar dat is natuurlijk niet waar.

troi

Re: Na jaren gewoon zadel overstappen naar westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:21

En bezuinig alsjeblieft niet, westernzadels zijn groter en vereisen daardoor oa meer leer en voor een goede kwaliteit betaal je dus ook meer dan voor een engels type zadel. Reken voor een goede tweedehandse tussen de 600/900 euro.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 17:56

bedankt voor jullie reacties!!

Leuk om te horen dat het kan :-) Waar moet ik aan denken qua wennen?

Ben wat zadels betreft ook wel erg nauwkeurig, dus stap 2 wordt dus op zoek gaan naar een betrouwbaar adres, want ik denk dat mijn vaste ruitersportzaak geen westernzadels verkoopt (liggen althans niet in de winkel). Iemand nog goede tips? Woon in Heemskerk Noord Holland (tussen Haarlem en Alkmaar) Helaas trailerloos, dus zoek iemand die ook aan huis komt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:03

Paard hoeft niet te wennen hoor. Een goed passend zadel is een goed passend zadel, of het nu western of klassiek is. Waarschijnlijk vindt je paard het alleen maar fijner, de druk/cm2 is bij een westernzadel vaak lager omdat het oppervlak groter is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:29

www.eurohorse.nl Eveline komt aan huis, bel haar gewoon met wat je zoekt en dan neemt zij wat zadels mee om te passen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 09:56

Als je een western zadel koopt ga dan eerst zelf de zit van de verschillende zadels proberen want er is veel verschil in zit bij western zadels. Zowel in breedte, lengte als vorm en dit is afhankelijk van het merk en het doel waarvoor het zadel bedoelt is : veewerk, reining, trail, pleasure, enz.
Hou er ook rekening mee dat de zit houding anders is dan op een engels zadel, eigenlijk zou je best ineens overstappen naar de bijhorende western rijstijl. ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:50

En een prettige zit vinden doe je niet door even op een bok te zitten, maar door er een uurtje op te rijden ;)

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 12:57

ja was er inmiddels al achtergekomen dat er erg veel keus is....

Welk type zouden jullie aanraden? Rij dus vooral recreatief, graag buiten.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:00

westernspul, zij staan vaak op western wedstrijden en komen ook aan huis passen.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 15:50

Ben geslaagd voor n zadel gisteravond! Jihaa!! Paard maakte er de eerste keer iig weinig van een ander zadel.

Alleen nog even een passende singel en een mooi dekje zoeken :-)