Drukverdeling anatomische singel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Drukverdeling anatomische singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 11:44

Ik was wat topics aan het doorlezen over anatomische singels omdat mijn merrie haar singelplek vrij ver naar voren ligt en als het zadel op de juiste plek ligt, dan de singel dus niet. En ik kan me amper voorstellen dat die singel daar fjin zit maar om nu mijn zadel te ver naar voor te leggen is ook zo iets... Dus ik dacht aan een anatomische singel (banaansingel?) als oplossing. Gezien haar reactie op het aansingelen heb ik nl het idee dat ze er wat last van begint te krijgen of dat ze zich er iig aan ergert :(:)

Maar in een paar van die topics las ik dat een banaansingel voor een minder fijne drukverdeling zorgt... Wie o wie kan mij helpen?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:35

Kan je niet een singel lenen van iemand. Meeste paarden reageren goed op zo'n singel.
Er kan er eentje tussenzitten (zoals die van mij) die zo'n singel absoluut niet fijn vindt ondanks dat ze er eigenlijk eentje nodig heeft.

Ik heb een msfc singel geprobeerd maar die accepteert ze niet terwijl haar moeder er juist veel beter onder loopt.
(Ik heb onderhand een collectie leren singels)

Ayasha
Blogger

Re: Drukverdeling anatomische singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 12:38

Het is niet omdat een paard goed reageert op een singel dat ie ook een fijne drukverdeling heeft. :)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:26

Ayasha schreef:
Het is niet omdat een paard goed reageert op een singel dat ie ook een fijne drukverdeling heeft. :)

Ik probeerde uit te leggen dat voor het ene paard het wel een fijne drukverdeling heeft en voor de ander niet. Heeft ook veel te maken met welke druk waar een paard fijn vindt. Ook de combinatie zadel en andere singel kan een andere drukverdeling op de rug geven waardoor een paard wel goed of niet goed kan reageren. Het bredere stuk onder de buik zou de druk over een groter oppervlakte verdelen. Je zou dan denken dat we allemaal met een springsingel moet gaan rijden maar daar van heb ik begrepen kan deze singels juist schade kunnen toebrengen aan de buikspieren.

Ayasha
Blogger

Re: Drukverdeling anatomische singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 17:07

Een poster in een ander topic zei dus dat die breedte net niet voor een drukverdeling zorgt, vandaar dus de vraag, hij zei dat de druk in een zo recht mogelijke lijn van singelslot tot singelslot loopt bij een singel die breder is dan de singelsloten zou dus niet voor betere drukverdeling zorgen, maar bv zoals banaansingels zou de druk hoger zijn in het midden dan bij normale singels ivm die rechte lijn die niet gemaakt kan worden waardoor de drukpunten dus naar elkaar toe schuiven...

Ik heb inmiddels een anatomische singel aangekocht die, als ik logisch nadenk, de druk iig niet slechter kan verdelen dan een gewone singel maar die wel een uitsparing aan haar benen heeft.... Het is vrij stevig materiaal dus nu vraag ik me af of deze singel de druk tóch niet fijner verdeeld omdat ie dus in de breedte niet buigzaam is, in de lengte overigens wel. :j