problemen bij Anky pads wassen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vickz

problemen bij Anky pads wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 09:59

Hoi,

Ik heb een probleem bij het wassen van mn Anky pads. Ik wou vragen of jullie dit ook hadden en of iemand soms een oplossing of tip heeft ofzo.

Het zit zo... Mijn pads zijn nooit proper na de 1e x wassen. De binnenkant is wel proper maar er blijft altijd nog vuil en vlekken zitten aan de buitenzijde tussen de naden. Heel vervelend vind ik dat! Want ik moet ze altijd voor een 2e x in de machine stoppen.
Ik was mijn pads op 40 graden met een vloeibaar wasmiddel en wasverzachter. Ik doe ook steeds maar 1 pad en 4 bandages in de machine, dus denk niet dat die te vol zit? Ik heb al zitten denken om ze eens op 60 graden te wassen, maar ben bang dat ze dan gaan krimpen ofzo. Ook de vlekken van mijn singel gaan er niet volledig uit. Hetzelfde probleem heb ik ook bij mijn eurostar pads die van het zelfde stof zijn gemaakt als de ankys.

Doe ik iets mis?
Wie kanb mij helpen?

magda_90

Re: problemen bij Anky pads wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:04

Zeer herkenbaar, alhoewel ik het dan bij mijn PK pads heb. Ik zet de wasmachine meestal op extra spoelen maar ook dat mag niet echt baten. Ik lees dus even mee.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 10:25

Het zal dus wel aan het soort stof liggen? Ik ben al blij dat ik niet de enige ben met dit probleem!

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:26

Ik ben blij dat ik geen leren zadel heb, heb nu ook geen last van die zwarte vegen... :) Maar kan je niet wat proberen met een goede vlekverwijderaar ofzo? Denk dat je van die 2x wassen niet meer af komt...

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:27

Had ik ook met mijn PK pads.
Toen ik ze in een grote wasmachine heb gedaan,
waar je ze dus niet in hoeft te proppen maar dus zo in kan leggen
had ik het niet.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:27

wat ik altijd doe met mijn anky pads als ze vies zijn, de naden met een afwasborstel insmeren met afwasmiddel, dus gewoon dreft ofzo en dan een heel klein beetje wasmiddel (doordat je al afwasmiddel gebruikt hoef je niet zoveel wasmiddel te gebruiken)
ik heb ze altijd met 1 keer wassen schoon, doe wel altijd een programma met extra spoelen.
wasverzachter gebruik ik nooit bij mijn paardenspullen.

dubbel vouwen werkt zowieso niet bevordelijk.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:28

Eerst even een dagje laten weken in een emmer met bijvoorbeeld biotex en daarna in de wasmachine stoppen.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:30

Pashon schreef:
wat ik altijd doe met mijn anky pads als ze vies zijn, de naden met een afwasborstel insmeren met afwasmiddel, dus gewoon dreft ofzo en dan een heel klein beetje wasmiddel (doordat je al afwasmiddel gebruikt hoef je niet zoveel wasmiddel te gebruiken)
ik heb ze altijd met 1 keer wassen schoon, doe wel altijd een programma met extra spoelen.
wasverzachter gebruik ik nooit bij mijn paardenspullen.

dubbel vouwen werkt zowieso niet bevordelijk.

Zo doe ik het ook, naden insmeren met wasmiddel & hoppa in 1 keer schoon.
Wel dubbel spoelen & geen verzachter ofzo.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:36

bij mij blijven over het algemeen alleen wat vegen van de singelstoten zitten. maar die gaan er ook redelijk af. Verder gewoon schoon en was ze op 30 graden met een vloeibaar wasmiddel wat er op het moment van kopen in de aanbieding was.

Moet er wel bij zeggen dat ze nooit langer dan max een week onder mijn zadel blijven liggen. Meestal gaan ze na een paar gebruiken al in de wasmachine. Dit afhankelijk van hoe erg het paard heeft gezweten.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 15:43

Bedankt, heb toch al een paar tips :D Ga eens proberen met de naden insmeren. Ik denk ook dat ze mijn machine misschien wat te klein is waardoor niet alles goed gespoeld word.

Kan wasverzachter kwaad? Zie dat de meeste het niet gebruiken bij paardenspullen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:46

Weken in de biotex idd, en niet te lang onder je zadel houden. Dat werkt het beste.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:51

volg dit ook even.
mijn wedstrijddekje is van anky, en die is dus écht niet meer wit, ook echt die naden. Mijn QHP pads komen altijd als nieuw uit de wasmachine.. zal er wel aan liggen dat ze stugger zijn ofzo..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:54

Nee, wasverzachter kan irritaties opleveren bij je paard. Ik gebruik het ook niet. Wil liever geen jeukend paard hebben.
Wassen op 60 graden kan wel, daar krimpt het dekje niet van. Krimpen gebeurt in de droogtrommel, dan wordt de temperatuur heel hoog en daar krimpt de stof van.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:55

hmz. ik heb hier dus nooit problemen mee. al mijn dekjes (ook Anky's, eurostars) krijg ik na 1 x vlekkenloos de was uit, geen vegen meer :)

Probeer er anders eens ossegal (op de naden en singelplekken ) te smeren, even inboenen en daarna de was in. dan gaat het echt weg :j

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:59

Wij hebben speciaal een hoge drukspuit gekocht voor dekjes/dekens/bandages en ik ben er erg blij mee! Eerst sluit ik de hoge drukspuit aan op wasmiddel en sproei ik dat er overheen. Dat laat ik even intrekken en daarna spuit ik hem helemaal schoon met de hogedruk. Werkelijkwaar, alles gaat eraf! Van zwarte vlekken tot haren en roestvlekken. We hebben geen haren meer ik de wasmachine en de er beschadigd niks.

Echt een aanrader!

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 16:11

Haha hogedrukspuit is inderdaad een goed idee! *D Ja van die irritante roestvlekken heb ik ook bij sommige dekjes en die zijn echt niet weg te krijgen! Misschien ook effen mijn vader zijn spuit lenen :P

Goed dat ik weet dat op 60 graden wassen ook lukt, in de droogtrommel doe ik mijn dekjes zoiezo niet.

En vanaf nu gebruik ik ook geen wasverzachter meer ;) :o

Met al deze tips heb ik genoeg om mee te experimenteren :P nu zou ik toch gloednieuwe dekjes moeten hebben na een wasbeurt :P

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 16:14

Candace schreef:
Ik ben blij dat ik geen leren zadel heb, heb nu ook geen last van die zwarte vegen... :) Maar kan je niet wat proberen met een goede vlekverwijderaar ofzo? Denk dat je van die 2x wassen niet meer af komt...

Ik heb ook geen leren zadel, wel leren laarzen die zwarte vegen op mijn dekjes geven.
Wassen doe ik niet vaak, mijn moeder is er niet blij mee in de wasmachine.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:37

Had dat ook, 2 tennisballen erbij in de trommel en TADAAA brandschoon dekje.
Met mijn witte anky stond ik altijd in de douchecabine met een stuk zeep in mijn hand en de sproeier in de andere hand op de naden te raggen, die tijd is nu voorbij.

Aan een hogedrukspuit heb ik ook gedacht, maar dat hebben we niet.

butterfly18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:42

ik heb hier ook last van doe ze daarom altijd nog een keer om uit te spoelen.. Voorheen had ik hier nooit last van toen ik mijn pads nog bij mijn ouders waste, dus kan ook aan de wasmachine liggen..

cvanroekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:48

Vlekken inspuiten met dasty (ontvetter te koop bij Wibra kost maar 2 euro per fles) dan wassen op 60 graden en schoon zijn ze.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:56

Hoe vaak gebruik je je pad voor je ze wast? Als je ze in de was doet als ze nog niet zo heeeel vies zijn, scheelt dat ook een heleboel.

Ik doe mijn pads na 2-3 keer rijden in de was en dan doe ik ze per 2 in de wasmachine, eerst voorspoelen, dan kort programma op 30 graden met weinig wasmiddel, daarna nog een keer op het voorspoelprogramma en bij mij zijn ze dan altijd helemaal schoon.

GABY19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:03

Rhodos dat doe ik dus ook ik gebruik mijn ANKY pads (peesbeschermers, andere dekjes, halsters en singels) nooit langer als 2 weken daarna gaan ze of ze nou wel of niet vies zijn meteen de wasmachine in. Op 40 graden vloeibaar wasmiddel (niet teveel en geen wasverzachter) en het gewone was programma af laten draaien ze zien er nu na 2 jaar nog als nieuw uit! Succes! :)

Linda1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:08

Ik doe voordat ik mijn Anky dekjes wil wassen de vieze plekken inspuiten en smeren (wel even laten intrekken) met Vanish tapijtspray, daarna na wrijven met een vochtige doek. Hierna was ik de dekjes met de hand uit. Ik gebruik vloeibaar wasmidel en wasverzachter Robijn hypoallergeen. Daarna de centrifuge in en laat ik ze drogen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:18

hi hi..... Ik heb alleen maar zwarte dekjes... Dat scheelt blijkbaar een boel frustratie. Maar die tip van die hogedrukspuit en geen haren meer in de wasmachine is er wel een om te onthouden.....

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:21

Ik breng mijn pads altijd naar de paardendeken wasserij/stomerij gelijk met mijn dekens. Werkt prima :)