Maar mijn vraag betreft alleen de genoemde bitloze optomingen: de marylot bloem(flower),en de hackamore(met korte scharen!!)of eventueel S hack.
Een dergelijke optoming wil ik gebruiken voor buitenrijden.
Ik rijd buiten met los contact,soms (vooral in stap)ook met 1 hand.
Buitenritjes waarin ik dressuurmatig zou willen rijden,zou ik niet met een van deze optomingen doen,temeer omdat ik van mening ben dat ze hier niet geschikt voor zijn.
Mijn pony is vrij lomp en sterk,en ik wil de zekerheid(desnoods voor mijn eigen gemoedsrust),dat ik kan remmen mocht het nodig zijn.
Ik heb weleens met halster op hem gestapt,longeer hem er ook aan maar echt onder de indruk ervan is hij niet
Zal wel veel commentaar krijgen over de 'negatieve'kanten van een hackamore,dat realiseer ik me prima,maar er zijn ook bitruiters die buiten een stang of pessoa gebruiken en dat begrijp ik ook prima.
Dit topic is dus voor mij om meer duidelijkheid te krijgen over de verschillen tussen beide optomingen,en welke ervaringen men hiermee heeft.

Op het ruiterpad maakte hij rechtsomkeert, koos, totaal stuurloos en remloos, de korte route door het geboomte en veegde mij af aan een boom. Nou wil ik niet zeggen dat je met bit meer controle hebt/beter kunt remmen dan zonder, ik rijd gerust met alleen een stalhalstertje door het bos en het verkeer. Maar destijds heb ik flink de schrik gekregen. Voor mij nooit meer een hackamore. En met kaptoom rijden wil ook niet, hij snapt dat gewoon niet