Marylot bloem,of hack...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Marylot bloem,of hack...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:28

Jaaaaaa,ik weet dat er al enorm veel bitloze topics zijn. :D
Maar mijn vraag betreft alleen de genoemde bitloze optomingen: de marylot bloem(flower),en de hackamore(met korte scharen!!)of eventueel S hack.

Een dergelijke optoming wil ik gebruiken voor buitenrijden.
Ik rijd buiten met los contact,soms (vooral in stap)ook met 1 hand.
Buitenritjes waarin ik dressuurmatig zou willen rijden,zou ik niet met een van deze optomingen doen,temeer omdat ik van mening ben dat ze hier niet geschikt voor zijn.
Mijn pony is vrij lomp en sterk,en ik wil de zekerheid(desnoods voor mijn eigen gemoedsrust),dat ik kan remmen mocht het nodig zijn.
Ik heb weleens met halster op hem gestapt,longeer hem er ook aan maar echt onder de indruk ervan is hij niet ;)

Zal wel veel commentaar krijgen over de 'negatieve'kanten van een hackamore,dat realiseer ik me prima,maar er zijn ook bitruiters die buiten een stang of pessoa gebruiken en dat begrijp ik ook prima.

Dit topic is dus voor mij om meer duidelijkheid te krijgen over de verschillen tussen beide optomingen,en welke ervaringen men hiermee heeft.

Anoniem

Re: Marylot bloem,of hack...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:48

niemand?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:51

WendyBZ rijdt buiten met een S-hack, misschien kun je haar eens een PBtje sturen.

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:01

Hoi,

Ik rijd zelf met een gewone hack met korte scharen. Prima uitvinding voor mijn hete pony's die de neiging hadden om het bit vast te pakken en er dan vandoor te schieten. Met hack geen problemen meer en ik kan vaak zat met losse teugels ronddarren. Vond het zelf ook een must om een noodrem te hebben en die heb ik nu!

Succes met je zoektocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:03

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:39

Joviban,ja,ik heb vrijwel alle pagina's over bitloos rijden wel gelezen.
Maar ook naar persoonlijke verhalen was ik heel erg benieuwd...

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:35

Dit volg ik even. Ben ik ook benieuwd naar.

Kan dat eigenlijk breken, die hackamore's?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:57

Nou...ik heb ze alle 3 geprobeerd bij 1 van mijn pony's en het enige wat ik je kan zeggen is dat je het tocht echt zelf moet uitproberen.

De S-hack was een aanfluiting,hij reageerde er niet op,stuurde er totaal niet mee.Gelukkig is hij ook uitstekend te sturen met je gewicht en te stoppen op de stem dus dat was het probleem niet.
Ik ken wel anderen die dit een fantastische optoming vinden...

De bloem-hack gebruik ik af en toe maar nooit meer dan 2x achter elkaar omdat hij er dan maling aan heeft en er doorheen baggerd :+

De gewone hack (korte scharen) gaat nog het beste...beide hacks en zijn bit wissel ik af.

Heb overigens vroeger een Shire met een hack gereden en die reageerde er beter op dan op een normaal bit.Ze was enorm licht in de hand en verzamelen was ook absoluut geen probleem.

Mijn andere pony wil geen polonaise aan zijn lijf...gewoon enkel gebroken bitje is best,met lage neusriem want aan een hoge heeft hij de past :P

Dus je moet het gewoon zelf uitproberen,kijk of je een optoming kunt lenen van iemand of via een bitten bibliotheek.Het ene paard is het andere namelijk niet ;)

Amigotje...een hack kan breken,net als een gewoon bit.De kans hierop is nihiel en vaak is het een fabricage fout of slecht onderhoud.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:21

Tinky12 schreef:
Amigotje...een hack kan breken,net als een gewoon bit.De kans hierop is nihiel en vaak is het een fabricage fout of slecht onderhoud.

Ok, thx :)

Ik heb er dus nog nooit bij stil gestaan dat bitten kunnen breken. Iets bijgeleerd vandaag :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:35

Mijn stalhouder heeft ooit meegemaakt dat een bit brak tijdens een kortebaan wedstrijd.Dit was een hagelnieuw bit...gelukkig zat er een goede neusriem op en kon hij het paard ergens tegenaan parkeren.Geen gewonden...ook het paard niet.
Bit terug gebracht naar de winkel en het bleek hier om een fabricagefout te gaan,dit is wel al lang geleden hoor...jaatje of 20 misschien wel ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:08

Voor mijn paard heb ik een tijdje een bloemhack gebruikt. Destijds was hij van het type: dendert overal dwars doorheen. Dat bleek overigens voort te komen uit fysieke problemen.

De enige keer dat ik van mijn ros ben afgedonderd was met die bloemhack :7 Op het ruiterpad maakte hij rechtsomkeert, koos, totaal stuurloos en remloos, de korte route door het geboomte en veegde mij af aan een boom. Nou wil ik niet zeggen dat je met bit meer controle hebt/beter kunt remmen dan zonder, ik rijd gerust met alleen een stalhalstertje door het bos en het verkeer. Maar destijds heb ik flink de schrik gekregen. Voor mij nooit meer een hackamore. En met kaptoom rijden wil ook niet, hij snapt dat gewoon niet :+ Overigens kun je een bloemhackamore ook als "gewone" hack gebruiken als je een 8-rings hebt :)

Als ik gewoon een keuvelritje wil maken doe ik dat met een stalhalster, werkt voor mijn paard het beste. Wanneer ik met hem aan het wandelen ben en halverwege zin krijg om de rest van de weg te rijden spring ik er bovendien zo op, zonder dat ik er dan dus aan hoef te denken om een optoming mee te nemen voor als ik onderweg besluit om rijdend verder te gaan. Maar zoals tinky zegt: het is per paard (en ruiter) verschillend wat wel en niet werkt. Daarnaast is het wel fijn als je van tevoren een beetje goede basis met je paard hebt. Net zoals je paard moet kunnen aandraven op zit en stem moet hij ook zonder teugels te remmen en sturen zijn. En je paard en jij moeten weten wat jullie aan elkaar hebben. Ik had heel enthousiast binnen 2 maanden die hackamore om z'n hoofd gehangen en dat was een slecht idee. Pas ongeveer een jaar later waren wij voldoende op elkaar ingespeeld om onderweg geen gevaar meer voor de omgeving te vormen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:02

Hestejente,ben ik met je eens.
Mijn pony kent het commando voor draf(stem),en whoooo als rem. Luistert ie wel naar.
In de bak rijden doe ik bijna nooit.
Wel heb ik hem pas 3 maandjes,en heb ik hiervoor echt een vervelende paardengeschiedenis(angst).
Met hem gaat het goed,ben al alleen buiten geweest en vertrouw hem wel..

Maar het is inderdaad een kwestie van uitproberen,hij kan erg eigenwijs,sterk en koppig zijn en ik wil geen ongelukken,met geen enkele optoming uiteraard..

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:10

Flew schreef:
WendyBZ rijdt buiten met een S-hack, misschien kun je haar eens een PBtje sturen.

en al jaren groot fan, bij verschillende paarden :D Bloemhack heb ik ook, maar is niet genoeg voor ons. Nou scheelt het misschien ook dat mijn s-hack een kinketting heeft en de bloemhack een zacht onderlegde riem, maar ze dendert er vrolijk doorheen als ze daar zin in heeft. Ik heb nét dat beetje meer nodig. Mijn bloemhack heb ik overigens te koop om die reden: [EA-TK-AP] Bloemhackamore met hoofdstel

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:22

Anoniem schreef:
Hestejente,ben ik met je eens.
Mijn pony kent het commando voor draf(stem),en whoooo als rem. Luistert ie wel naar.
In de bak rijden doe ik bijna nooit.
Wel heb ik hem pas 3 maandjes,en heb ik hiervoor echt een vervelende paardengeschiedenis(angst).
Met hem gaat het goed,ben al alleen buiten geweest en vertrouw hem wel..

Maar het is inderdaad een kwestie van uitproberen,hij kan erg eigenwijs,sterk en koppig zijn en ik wil geen ongelukken,met geen enkele optoming uiteraard..

Ik rijd ook zelden in de bak, 1 keer in de week gemiddeld, in de maanden dat onze "bak" begaanbaar is. En ook ik was bang geworden voor (grote) paarden voordat ik mijn knollie kocht, en vreemd genoeg ben ik met hem nooit bang geweest. Terwijl ik enge dingen met 'm heb meegemaakt. Met en zonder bit.

Als ik jou was zou ik eerst verder werken aan de band met je paardje voordat je met andere optomingen gaat rommelen. Mijn paard kreeg in de eerste maanden van alles over zich heen, vanwege mijn enthousiasme, en achteraf is dat teveel voor hem geweest.

Om je een indicatie te geven: als er nu iets engs is kijkt hij achterom: "hee tweepoter, kom d'r es af. Je moet me helpen" (want als ik voorop ga durft hij wel langs enge ezels, paardverslindende gele bloemetjes enz.) terwijl hij eerst zijn bit stevig tussen de kiezen klemde en ik alleen maar kon hopen dat we niemand ondersteboven zouden stormen :7 Achteraf gezien zou ik nooit meer na 2 maanden met een voor hem en mij onbekende optoming op pad gaan. Als je allebei het hoofdstel niet kent, en elkaar ook niet, is dat geen fijne combi. Omdat mijn paard en ik elkaar nu redelijk blindelings kennen én vertrouwen durf ik zoiets wel aan. Maar ik wou dat ik destijds wijzer was geweest :o

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:23

ik heb een S hack in de kast hangen.
Heb Andor er fijn mee gereden, maar ik vind hem vrij scherp inwerken. Daarom ben ik overgegaan op een sidepull, en die bevalt heel erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:24

Mijn pony is overigens absoluut bomproof,die durft overal langs!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:27

Dat is fijn, dat hij overal langs durft. Mijne niet. Maar overal langs durven vind ik van minder belang dan bij de ruiter blijven.

Kijk: mijn paard schakelt mij in als hij ergens niet langs durft. Dat heeft maanden geduurd, voordat dat zo groeide. Hij heeft ervaren dat ik er voor hem ben als er iets is. En dat vertrouwen en weten wat je aan elkaar hebt, daar heb je veel meer aan dan dat je paard er wel langs durft. Vind ik dan :)

Ik heb maanden lopen puzzelen wat ik moest doen wanneer hij wegstormde, of wanneer hij probeerde om mij de teugels uit de hand te trekken zodra ik wilde galopperen. Wat ik probeer te zeggen is: eerst de problemen die je met je paard hebt oplossen met een optoming die jullie allebei kennen, en pas wanneer je goed op elkaar bent ingespeeld ga je eens een ander soort optoming pakken.

Overigens: toen ik mijn paard 7 of 8 maanden had heb ik die hack nog eens gepakt. Het wilde nog steeds niet. En toen heb ik hem verkocht aan iemand die er nu blij mee is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:33

ik snap ook heel goed overigens wat je bedoelt hoor.
was meer om het karakter uit te leggen van hem,het is in elk geval best een dapper ding.

we hebben(nog?)weinig problemen,maar ik zou graag overstappen op bitloos...maar wel met rem,dus vandaar mijn gedachten aan hack of bloem...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:42

Okee :)

Wat je natuurlijk ook kunt doen, in het begin, om de "rem" achter de hand te houden, is met zowel bit (trenshoofdstel zonder neusriem) als hackamore rijden.

Maarja, welke hackamore het beste bij jou en je paard past blijft een kwestie van proberen. Het is net als met bitten: de ene bitloze optoming is wel geschikt voor paard x en een andere niet.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:47

Volgens mij is het ook, heel simpel, een kwestie van gewenning. In een panieksituatie is hetgeen waar het paard het meest vertrouwt mee is hetgeen waar hij het makkelijkst naar luistert.

Ik rijd meestal met de bloem, dat is wat mijn paard het best kent en dus het meest veilig om mee op pad te gaan. In het kader van 'veelzijdige opvoeding van je paard' rijd ik hem nu ook afentoe met bit, maar het is pas sinds kort dat wij ook met bit naar buiten gaan. Eigenlijk doen wij het dus zo'n beetje in omgekeerde volgorde :Y)

Ik vind de bloem erg fijn, duidelijk ook. Met stal- of touwhalster hebben we toch last van meer ruis, hij doet echt z'n best maar het is voor hem minder sluitend wat ik nu eigenlijk vraag. Bloem is fijn, hij snapt direct wat ik bedoel.
Ik heb een bloem met extra 'cirkeltje' gekocht, maar moet zeggen dat ik dat eigenlijk nooit gebruik. Hij heeft het niet nodig, dat ten eerste, maar de boel wordt er ook een beetje wiebelig van voor m'n gevoel (één keer geprobeerd, voor het idee). De bloem zelf ben ik echt een grote fan van, heel prettig om mee te rijden.
'echte' hacks met meer hefboomwerking heb ik geen ervaring mee.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:21

Anoniem schreef:
we hebben(nog?)weinig problemen,maar ik zou graag overstappen op bitloos...maar wel met rem,dus vandaar mijn gedachten aan hack of bloem...

De rem zit niet op je hoofdstel.
De rem zit in jullie relatie ;)

Als hij ervandoor wil gaan, dan heb je met bit of scherpe hack ook niets meer te vertellen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:29

Anoniem schreef:
maar ik zou graag overstappen op bitloos...maar wel met rem,dus vandaar mijn gedachten aan hack of bloem...

Pijn is geen rem!
Pijn is juist een aanleiding om in (blinde) paniek te raken en te vluchten.
Juist dàn heb je niets meer te vertellen en ben je je paard volledig kwijt.
Dat is hetzelfde als al die paarden die dwars door het bit heen rennen.

De rem is de bereidheid om te stoppen.
Het zit dus in de relatie met je paard, nièt in het soort hoofdstel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 09:00

Klopt. Geef ook toe dat dát best tussen mijn oren zit en geloof me,daar ben ik heus wel mee bezig.

Maar dan krijg je een discussie over hoe streng een hoofdstel wel of niet inwerkt,en dat snap ik op zichzelf wel..
maar als het voor mijn gemoedsrust goed werkt,en ik op die manier relaxed en rustig buiten kan rijden...prima toch?

ik rijd nu op sweet iron bitje,gaat ook prima,maar wil (op den duur,zo nodig,dus niet perse direct)overstappen op bitloos.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:22

Je moet gewoon doen waar je je goed bij voelt :) Met wat voor bit ook. Door schade en schande heb ik geleerd hoe onverstandig het is om op pad te gaan met een paard zonder rem (rem als in: goede verstandhouding met paard) Als hij zou willen, en dat doet hij bij sommige andere ruiters ook, grijpt hij zo weer het bit vast. En even makkelijk zou hij door een andere optoming heen rennen. Alleen doet hij dat tegenwoordig uiterst zelden, en meestal als er iemand anders dan ikzelf op zit :o Daarom blijf ik er altijd naast lopen als ik het niet helemaal vertrouw ;)

Kijk, ik kan je alleen over mijn persoonlijke ervaringen vertellen. Voor mij en mijn paard is een bloemhackamore of kaptoom geen fijne optoming. Maar dat vind ik alleen maar omdat ik met de bloemhack te vroeg te veel van mijn paard heb gevraagd, ik was ermee op stap gegaan terwijl we elkaar nog niet goed genoeg kenden. En in die periode heb ik ook een stuk of 8 verschillende bitten geprobeerd met wisselend succes maar dat was toch een minder grote impact.

Geniet van je paard... en ga pas iets nieuws doen als al het andere goed gaat. Zolang je die op vertrouwen gebaseerde rem niet hebt zou ik lekker met je sweet iron bitje blijven rijden :) Een hackamore is in theorie precies evenveel rem als welke andere optoming dan ook. En iedere optoming is precies zo streng als de handen aan de andere kant van de teugel, om maar eens een afgezaagd boktdogma van stal te halen ;)