Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Mootje schreef:Pff, lekkere vriendin heb je
Jouw gevoel is goed, dus hang deze gevallen er niet in!
Wat is je probleem precies waardoor je vriendin dit adviseert?
Gooya schreef:Hallo,
Jammer dat je de reden er niet bij wilt zetten. Dat geeft wat makkelijker advies. Ondanks dat sommige mensen de topic starters graag afschieten, zijn er heel veel Bokkers die je gewoon willen helpen en met je mee willen denken. Dus wat mij betreft mag je het erg gewoon bij zetten hoor. Je zal wel je eigen reden hebben waarom je een scherper bit zoekt.
Ik kan je nu heel moeilijk advies geven. Een Pelhalm kan zeker nut hebben, mits je weet hoe je hem moet gebruiken. Als je de Pelhalm nl alleen maar als rem blijft gebruiken, dan wordt je paard vanzelf bot in zijn mond, en heeft uiteindelijk de pelhalm geen zin meer. Daarbij doet het je paard dan alleen maar zeer, en dat wil je niet neem ik aan?
Ik zou heel erg uitkijken met de Thiedeman. Als je deze niet onder goede begeleiding leert gebruiken, dan krijg je een paard wat alleen maar in de krul getrokken wordt, zonder dat je zijn achterhand erbij drijft. Hier gaat je paard lichamelijk heel veel problemen van krijgen. Als je de Thiedeman er weer afhaalt in de toekomst, dan kan je weer helemaal overnieuw beginnen.
Een Pelhalm en Thiedeman samen vindt ik echt geen combi, en eigenlijk ook niet kunnen. En als je dan ook nog een vlinderbit erbij gaat halen....
Het lijkt er nu op of je je paard wilt breken (sorry als dit niet klopt, ik heb verder geen info, en door je vraagstelling krijg ik meteen dit beeld erbij), en een paard willen breken vind ik echt Not Done!
Ik zou echt proberen oplossingen in een andere hoek te zoeken.
Mocht mijn beeld van "je paard willen breken" niet kloppen, dan hoop ik dat je wat extra informatie wilt geven.
Pollewoppy schreef:Waar haalt je adviseur deze wijsheid vandaan dan?
Waar baseert ze dit op? En waarom heb jij zoveel vertrouwen in deze adviseur dat je er serieus over nadenkt
Mootje schreef:Ga eerst eens op zoek naar een bak of prik een deel van de wei af zodat je daar in kan rijden. Kan dit niet, ga dan op zoek naar een stal, waar je deze mogelijkheid wel hebt! Deze 'adviseur' is een adviseur van NIKS, niet naar luisteren. Je bent 14, wat vinden je ouders er van?
Ook zou ik op zoek naar een instructeur die je hiermee kan helpen. Is er een rijvereniging in de buurt?
Dat heeft zij hun ingestampt. Mootje schreef:Dan lijkt het mij duidelijk: Niet meer rijden. Straks verongeluk je nog (of nog erger: iemand die random op straat loopt!)

Arwenride schreef:Nee dit wil ik zelf ook niet. Ik vidnt het ook een beetje raar. Dit was het advies dat ik heb gekregen. Ik zat te denken aan een enkelgebroken trens en een thiedemann, maar volgens de adviseur werkt dat niet genoeg voor mijn paard... Ik vindt dat wel meevallen hoor. Ik vondt dat idee met die pelham enzo ook nogal raar, en ik wil allesbehalve breken.

Arwenride schreef:Ik wil hem geen pijn doen, ik wil hem en mezelf gaan beschermen voor pijn.