Zadel past maar toch niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Zadel past maar toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 19:44

Ik heb sinds 2 maanden een nieuw zadel. Ik leg het zadel goed achter de schouder. Maar tijdens het rijden merkte ik dat ik steeds moeilijk kon gaan zitten. Wat bleek mijn zadel schoof naar voren.
Nu ben ik er ook achter dat mevrouw giga der buik uitzet. En de singel ook met gemak een gaatje strakker kan.
Maar toch blijft hij iets schuiven. Hij schuift dan op de schouder en blijft daar liggen.
Nu was het mij ook opgevallen dat als ik het zadel goed leg achter de schouder. De singel op haar dikke buik ligt. Tijdens het rijden schuift dus ook de singel naar voren naar het dunnere gedeelte achter de voorbenen.
Het zadel past goed als het blijft liggen. En dat doet het dus niet. Dus past het toch niet?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:52

Heb je al een anatomische singel gebruikt?

belle_boef

Re: Zadel past maar toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:55

Of een singel met buikflap

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:55

Mss kan er naar het singelsysteem gekeken worden? Mijn paard heeft de singelgeul zeg maar ver naar voren. Ieder zadel trekt ze dus mee naar voren. Ik heb nu een singelstoot helemaal vooraan dus onder de wrong door en de ander zit aan een soort gordeltje waardoor het kan schuiven. Snap je wat ik bedoel?
Maar laat het even na kijken door de zadelpasser, na 2 maanden zakken de kussen in en moet het mss wat bij gevuld worden..

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 19:59

Nee nog niet geprobeerd. Wel aan gedacht maar wist niet welke ik dan moest hebben. Zo'n banaanvormige of eentje die bij de gespen smal is en in het midden breed. Singel met buikflap is toch voor het springen? Ik heb een dresuurzadel.

Ik heb nu een neopreen singel. Maar geloof niet dat ze die echt fijn vind. 2 weken geleden rodeo gereden. Ze is normaal echt supe super braaf. Maar toen kop tussen der benen en bokken maar. Uiteindelijk stil kunnen zetten en afgestapt om te kijken of er iets aan de hand was. Toen lag het zadel zelf nog redelijk op zijn plek. Maar was de singel omgevouwen. De randen stonden naar binnen (van de buik af). Volg je het een beetje?

Ik heb volgens mij een V singel systeem. 1 stoot aan nylon riemen die in een v lopen en 1 singelstoot komt uit de wrong.

Zou het aan de kussens kunnen liggen dat die inzakken? Het zadel ligt er super mooi op. Lijkt goed aan te sluiten. Behalve dan tijdens het rijden dat ik wat naar voren schuift.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:07

het kunnen ook de kussens aan de voorkant zijn.. Maar kreeg je geen nacontrole na 20 rij uren? Naar voren schuiven is iig niet goed, zou even contact opnemen met de zadelpasser..

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 20:09

Even kleine toelichting. Het zadel is eigenlijk tweedehands. Een zo goed als nieuwe (4 maanden oude) Anky dressuurzadel.
Ik ga even opzoek naar een goede zadelmaker en maak wel een afspraak.
Het zadel is ook nog nooit opgevuld.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:10

Ik had dit probleem ook :j
Ik heb nu een banaan vormige singel van tekna en zowel paard als ik zijn dik tevreden.
Zadel ligt nu gewoon goed stevig op zijn plek.
Vraag anders even een ruitershop in de buurt die singels wil komen passen (heb ik ook gedaan ;) )

Schangah

Banaanvorm. Als met een buikflap een springsingel wordt bedoeld , dat is geen goede optie. Deze dingen zijn er alleen voor om 2 minuten in een ring te springen. Zo'n flap kan schade aan de pectoralis spier toebrengen.

Mariposa11

als je een goede zoekt, neem dan contact op met superhorse in breda, oudenbosch is daar niet super ver vandaan..

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:12

Kan ook nog aan de boomvorm van het zadel liggen. Heeft je paard een vlakke rug? Is de balans van het zadel goed?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 20:14

Even gegoogled. En heb de Tekna banaanvormige singel gevonden. Hij is wel duur 62.50 maar ziet er wel erg fijn uit.
@schangah nu ga je moeilijke vragen stellen. Het zadel is gepast door iemand die er veel kijk en verstand van heeft. En heeft erg gelet op de bewegingen van het paard. Mijn oude zadel belemmerde mijn paard erg in de bwegingen. De gangen waren kort en houterig. Met dit zadel passen was het al een wereld van verschil. Veel ruimer.

Als iemand het handig vind om foto's te zien van mijn bollie. Foto's staan in mijn profiel het is de vos.

Edit: Afbeelding
Zo'n singel bedoelen jullie toch niet? Er staat wel bij voor het voorkomen dat het zadel naar voren schuift.

Afbeelding
De Tekna vind ik dus veeeeel mooier. Maar hier staat dus niet bij dat het voorkomt dat het zadel naar voren schuift.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:29

Bij mij heeft het wel geholpen.
Ik vond hem eigenlijk ook erg duur maar ben er toch blij mee.
Super makkelijk schoon houden want je stopt hem gewoon onder de kraan.
Haren gaan er niet snel inzitten als je het een beetje bij houd en beide zijden elastiek.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:51

Ik heb wel zo'n singel zoals de bovenste. Mijn paard heeft de singelplek ook vrij naar voren liggen en mijn zadel schuift niet (meer) naar voren,
Overigens hebben ze bij Superhorse in Breda zo'n zelfde singel voor 30 euro, dat scheelt nogal!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 20:53

Die van superhorse heb ik in mijn handen gehad. Maar die vond ik vrij slap. Vandaar dat ik die van tekna fijner vond ogen. Maar die heeft weer elastiek weet niet of dat wel handig is.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:05

Die van Superhorse heeft ook elastiek. Ik vind elastiek wel handig, en prettig voor het paard. Het zorgt ervoor dat de singel makkelijker met de bewegingen van het dier mee kan gaan. Ook singelt het wel makkelijk aan.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:06

Ik heb ff in je profiel gekeken en op bijna alle foto's loopt het paard op de voorhand. Zal het zadel daardoor niet naar voren schuiven?
Maar voordat je dure singels gaat kopen zou ik toch eerst een zadelmaker/passer laten komen. Btw, mij is altijd vertelt door mijn zadelmaker dat een singel met aan 1 kant elastiek niet goed is omdat je daarmee je zadel scheef trekt. (Weet ik helaas door eigen ervaring) Maar 2 kanten elastiek is dus niet slecht.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 21:10

Ik heb er dus een die heel erg goed is in haar buik uithouden. Ben dus bang dat ik of te strak of te los aansingel als er elastiek in zit. Omdat het dan allemaal zo makkelijk gaat. Of ervaar jij dat anders.

Loopt ze op de voorhand? Dat voelt dus helemaal niet zo. Ze gaat er juist van achter meer bij komen. En je voelt dat ze zeker in galop meer gaat zitten.
Of misschien baart oefening wel kunst. We lessen elke week en we zijn inmiddels alweer 2 maanden verder.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:15

Heb je het zadel via een zadelpasservice of zelft iets aangeschaft? Ik zou er iemand naar laten kijken met verstand, dan weet je zeker of het mevrouw haar dikke buik is of dat het zadel toch net niet helemaal goed aansluit...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 21:17

Zadel is gepast door iemand die er veel verstand/ kijk op heeft.
Van het weekend komt ze weer langs. Dan laat ik haar meteen weer kijken.
Misschien is het dus weer een kwestie van niet goed aansingelen. Omdat mevrouw der dikke buik uit houdt. Of misschien toch opvullen.
Zaterdag zal ik het horen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:30

Aan 2 zijden elastiek is volgens mij juist makkelijker aansingelen als je een paard hebt die zijn buik uithoudt. Door het elastiek kun je makkelijker een gaatje strakker aansingelen. Als het paard zijn buik niet meer uithoudt, dan zit de singel juist door dat elastiek nog strak genoeg.
Maar erg verstandig dat je nog iemand laat kijken! Succes dit weekend!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 21:32

Ik singel altijd aan beide kanten aan op het 5e gaatje. Van de week na 15 min afgestapt omdat ik zo raar zat. Inderdaad zadel naar voren gegleden. Terug goed gelegd. En toen kreeg ik hem met gemak op het 6e gaatje aan een kant.
Hij schoof toen een stuk minder.
Dus ik hoop dat ik gewoon een slim paard heb die erg goed is in haar buik uithouden. Maar ik weet dat zaterdag.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:41

Ik zie in die Tekna niet echt een banaanvorm. Ik vraag me af of die echt gaat helpen.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:17

Als je hem plat hebt zie je het inderdaad niet overduidelijk Tessebes, maar wanneer je paard hem omheeft wel.

Hoop dat je het kan vinden felicity!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 19:22

Ik vrees dat het niet aan het aansingelen ligt. Vandaag extra gelet op waar ik het zadel neer legde. En goed aangesingeld maar na een halfuurtje rijden. Schoof hij toch weer naar voren. Ik heb zelf het idee dat het tijdens de galop gebeurt.
Morgen word er naar gekeken.