Welk bit voor onze Vriend?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_W

Welk bit voor onze Vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 10:02

Vriend is een harddraver met weinig ruimte in z'n mond, hij heeft weinig ruimte tussen z'n kaaktakken (amper anderhalve vinger vanaf de buitenkant gemeten) en een vrij dikke tong die dus maar slecht tussen z'n kaaktakken past op het moment dat er een bit inligt.

We rijden momenteel op een simpel enkel gebroken trensje en dit gaat op zich prima, maar ik zou wel graag willen rijden met een bitje wat iets vriendelijker en preciezer inwerkt, maar een dubbelgebroken bitje werkt bij hem dan weer niet zo fijn omdat dat teveel werking op z'n tong heeft, waardoor hij te weinig ruimte in z'n mond krijgt en z'n tong naar achteren trekt (niet over het bit, maar gewoon naar achter).

Welk bit zou geschikt kunnen zijn voor hem?

Anoniem

Re: Welk bit voor onze Vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:08

Je zou kunnen denken aan een ongebroken bitje, maar eigenlijk zou ik niet wisselen van bit als je iets hebt waar hij prima op loopt :)

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 11:26

bij een ongebroken bit heeft hij ook te weinig ruimte.

Tja, ik zeg idd prima, maar dat is voor mij niet goed genoeg, hij moet er gewoon lekker en goed op gaan, niet allleen maar prima ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:29

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-08-10 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:29

Oke, prima is voor mij meer dan goed, dus vandaar dat ik zo reageerde ;)
Ik weet niet hoe dik het dubbelgebroken/ongebroken bit was dat je hebt geprobeerd? Je hebt namelijk verschillende diktes. Je zou evt ook een onderlegtrens (dubbelgebroken of enkelgebroken) kunnen proberen, die zijn vaak nog dunner, en dus zal hij meer ruimte overhouden in zijn mond.
Anders zou je eens bitloos kunnen proberen misschien?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 12:01

bitloos doen we al, thuis, maar op de koers is er maar type bitloos hoofdstel toegestaan en dat is er net 1 die hij niet accepteert.

de ongebroken trensjes die ik heb geprobeerd waren 18 en 14mm dik, de eerste was te dik en de 2e ging ie ook niet zo lekker op als op de enkel gebroken trens

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:05

Een myler? Die zijn erg dun.
Een onderlegtrens zou je je ook eens in kunnen verdiepen.

KN2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:09

Ook ik zou voor een myler gaan om te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:10

Moet je eens bij western bitten gaan kijken, die zijn soms nog wat dunner.

zolady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:43

ik zou voor een onderleg trens gaan. die zijn aardig dun ik zelf had ook een paardje met weinig ruimte in haar mond en toen ben ik ook op een onderlegtrens gegaan. later kon ik haar weer gewoon rijden met een dubbelgebroken bit haar mond was nog niet vollegdig gegroeid kreeg ik te horen ;)

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:32

en iets met een tongboog of een K&K correctie?
'k geef het maar een gooi hoor...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:34

Idd een myler, mooi anatomisch gevormd en niet dik.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 05:37

K&K correctie werkt wel vrij heftig,en heel dun vind ik m ook niet.

myler klinkt als een mooie oplossing idd,ik ben benieuwd of die je gaat bevallen!

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:33

Ik heb ook een paard met weinig ruimte in de mond en een dikke tong. Op advies van de paardentandarts ben ik met een Myler gaan rijden, dat bevalt echt super goed! Ze zijn dun en scharen niet, zodat ze niet in het verhemelte prikken.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:11

Ik heb hier ook een paard staan met erg weinig ruimte in de mond. Ik heb nu een hh golden brass van 14 mm is dubbelgebroken. Dit gaat al veel beter maar ben nog niet helemaal tevreden. Op een Myler level 1 loopt die van mij echt verschrikkelijk. Dan durft ze niet meer te ontspannen en loopt te sterrekijken.

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:19

Ik zou zo'n anatomische dubbelgebroken trensje nemen.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 00:14

Ik zou gewoon kijken of een dun dubbel gebroken trensje werkt. Die zijn goedkoper dan K&K bitten of Mylers. IMO werken die het vriendelijkst in en veel paarden worden er mee gereden. De duurdere bitten kun je altijd nog proberen (je kunt ze ook ergens "huren" om te proberen). Of lekker zonder bit :o

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 07:49

Searcher schreef:
Ik zou gewoon kijken of een dun dubbel gebroken trensje werkt. Die zijn goedkoper dan K&K bitten of Mylers. IMO werken die het vriendelijkst in en veel paarden worden er mee gereden. De duurdere bitten kun je altijd nog proberen (je kunt ze ook ergens "huren" om te proberen). Of lekker zonder bit :o

De dunne dubbelgebroken hebben we dus al geprobeerd (zie eerder in het topic ;) ) en bitloos doen we thuis al, maar kan maar met 1 soort op de koers, die hij dus net niet wil (zie ook eerder in dit topix ;) )

We gaan een Myler proberen. Er zijn wel een aantal verschillende soorten, hebben jullie nog tips voor welke van de Myler-serie?

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 09:15

Ik zou voor een level 1 gaan. Je gebruikt het bit dus met mennen? Dan zou ik voor een D-trens gaan, die liggen mooi stabiel in de mond.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 09:19

Of de k&k dynamic, die heb je in 14 mm, en Dtrens uitvoering.