Ervaringen singels voor dikke buiken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kascar

Ervaringen singels voor dikke buiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 11:00

Hoi! Ik heb een pony die in de zomer een dikke grasbuik krijgt (welsh aanleg ;)) waardoor mijn dressuurzadel naar voren gaat schuiven. Het zadel is afgelopen winter nieuw aangeschaft en aangepast aan mijn pony (oa middels verwisselbare boom). Hij ligt nog steeds prima, maar met die dikke buik glijdt de singel toch wat naar voren en neemt het zadel mee tijdens het rijden. De zadelpasser is er bijgeweest en vertelde me dat het zadel nog steeds prima lag, maar dat een anatomische singel wellicht een oplossing kon zijn. Ik ben dus op zoek naar een anatomische of banaansingel, en ben benieuwd naar jullie ervaringen, welke werken goed, zitten goed?
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Tessebes

Re: Ervaringen singels voor dikke buiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:41

Hoe zijn de singelstoten bevestigd aan het zadel? Ik had met mijn vorige zadel het probleem dat die teveel naar achteren zaten, waardoor een andere singel geen oplossing is. Welke singelmaat heb je nodig. Het is vaak; hoe kleiner de singel, hoe minder banaanvorm er in zit.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:45

Banaan singel kan je doen maar feit blijft dat die singel ook de eigenschap heeft dat die naar het smalste punt van de buik wil gaan. Punt van de singelstoten heeft er idd ook mee te maken, hoe verder de sfstand is tussen de singelstoten en het smalste punt van de buik, hoe meer de singel het zadel mee nar voren trekt...

kascar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 12:17

Bedankt voor de snelle reacties, onderstaande link laat mijn zadel en de plek van de singelstoten zien:
http://www.kentandmasters.co.uk/Cob_General_Purpose.html
Hoe denken jullie over de plek van de singelstoten? Te ver naar achteren?
Verder vraag ik me af of een anatomische singel zoals deze misschien een idee is?:
Afbeelding

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:46

Zo op een foto kan je er niet zo veel over zeggen eigenlijk. De singelstoten liggen ten opzichte van je paard te ver naar achter of niet. Als je je zadel (zonder dekje oid) op je paard legt zonder aan te singelen, dan moet je kijken of de singelstoten in het verlengde zijn van het smalste punt van de buik, dat is het meest ideaal. Hoe meer de singelstoten rechts/links van het smalste punt zijn verwijderd, hoe meer het zadel naar voren wordt getrokken.

Dat is een goede singel ja.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:49

Je had een dressuurzadel toch? Welke maat singel heb je nodig?

kascar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 14:27

De singelstoten liggen inderdaad wel wat meer naar achteren ten opzichte van het smalste punt van de buik, vooral nu hij zo'n mooie buik heeft gekweekt valt dat meer op.
Ik heb trouwens een singel van 55 cm nodig. Zou iemand me misschien ook kunnen vertellen hoe de singel van het plaatje om moet? Dus welk deel moet voor en welk deel naar achteren?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:29

Over het algemeen voldoet een v-singelsysteem beter bij dit type paard en bij een dressuurzadel is het het mooiste als de voorste stoot onder de kniewrong door loopt (en niet er achter ligt).
V-systeem kan je trouwens laten inbouwen.

De bolle kant van de singel moet naar voren wijzen. Dat stuk ligt nl. verder naar voren, in de singelgroeve.
Ik heb ook één en die bevalt goed. Maar ik heb ook een nieuw zadel dat goed past, dus dat scheelt alles met schuiven.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:01

De voorbeeldfoto toont een vzh zadel, maar je hebt toch een dressuur? Ik neem aan dat je singelstoot ook aan het voorste oog hebt zitten, dus aan de voorboom?

kascar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 17:07

Mijn zadel is een dressuurzadel (voorbeeldfoto maar dan dressuur). Ik heb de singel vast aan de 1e en 3e singelstoot. Mijn zadel heeft ook de mogelijkheid om de voorste singelstoot onder de kniewrong door te laten lopen, zodat je dus een V vorm krijgt. Dit heb ik geprobeerd maar zit echter niet lekker: zolang mijn pony rechtuit rijdt, gaat het prima, zadel sluit mooi aan en schuift minimaal. Werk ik echter met stelling en bochtenwerk, dan komt de spier die net voor het zadel verticaal loopt (hoop dat ik het goed uitleg), een beetje naar buiten en wordt dikker, en omdat hij er nogal wat vet omheen heeft, gaat dit knellen bij het zadel. Dit gebeurt dus wanneer ik de voorste singelstoot onder de kniewrong laat lopen, dan zit ie op die plek nog strakker.. (En ik weet natuurlijk ook dat pony moet afvallen...)
De singel op de voorbeeldfoto is een Kieffer (van Divoza). Iemand ervaringen mee of nog goede alternatieven?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:56

Ik snap wat je bedoelt, mijn pony heeft dat ook enigzins. Ligt je zadel wel ver genoeg naar achteren? Singel lijkt me prima, ik heb een banaansingel, maar deze lijkt me toch beter. Jammer dat ze hem niet in 45 hebben.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:45