Boomloos - specifieke zoektocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Boomloos - specifieke zoektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:31

De afgelopen tijd heb ik me georiënteerd op boomloze zadels. En ik ben er nog làng niet uit.
Vrijwel alle boomloze zadels vind ik veel te lang (de meeste zijn circa 60 cm) en veel zadels vind ik ook te log en te zwaar.

Wanneer ik een boomloos zadel wil passen en proberen, dan kan ik bij diverse sites een zadel testen. Borgsom, test- en portokosten betalen, zadel weer inpakken en retour sturen. Deze manier van passen en proberen spreekt mij niet aan. Maar ik kan geen zadelverkoper of -passer vinden die allerlei verschillende boomloze zadels (zowel types als merken) op voorraad heeft en langskomt, zodat ik er verschillende kan bekijken, passen en proberen (zoals dat met boomzadels wel kan).

Nu zou ik al een eind op weg geholpen zijn als ik weet welke boomloze zadels:
- kort zijn (en dan wil ik graag de lengte weten, zowel de totale lengte als de lengte tussen achterkant pommel - achterkant zadel)
- niet zo log zijn
- niet zwaar zijn
en:
- waar verschillende pommelmaten in kunnen
- waar 'gewone' stijgbeugels aan kunnen
- waar wel of niet en wat voor inlages nog onder moeten

Wie maakt me wegwijs?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:28

Startrekk dressuur? Die is 45cm lang, 5 verschillende maten kopijzer en lijkt qua uiterlijk sterk op een gewoon dressuurzadel.

Afbeelding

Ik ken overigens geen zadelmaker / passer die met meerdere boomloze zadels aan huis komt om te passen.
Overigens kun je veel verschillende modellen zadels terugvinden op http://www.buitenzinnig.nl/default.htm

Succes met je zoektocht!

Anoniem

Re: Boomloos - specifieke zoektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 08:05

Dat zadel ziet er mooi uit!
Weet je ook wat de verkoopadressen van dit zadel zijn?

Ja, ik vind het echt een gemis dat er geen zadelmakers/passers zijn die met meerdere boomloze zadels aan huis komen, zoals dat bij boomzadels wel is.
Er heerst nog steeds de aanname dat een boomloos zadel altijd of meestal wel past, en dat is beslist niet zo.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 08:38

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:56

Waar woon je ergens? Er zijn een aantal bedrijven die deze zadels verkopen en ook MSFC'er zijn, dus die kunnen gelijk kijken of het goed past.

http://www.trekkingsaddles.com/ bijvoorbeeld.

Anders zou je een testzadel kunnen bestellen en die laten beoordelen door een zadelpasser.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:09

Bedankt voor de tip.
Ik heb echter geen zadelpasser nodig. Ik ben namelijk zelf zadelpasser. ;)

En zoals ik in mijn OP aangaf, zie ik het niet zitten om telkens een testzadel te bestellen. Ik zou graag een stuk of wat zadels tegelijkertijd willen testen.
In dit topic hoop ik reacties te krijgen over boomloze zadels die tegemoet komen aan wat ik zoek. Zodat ik meer wegwijs word dan ik nu ben op het gebied van boomloos. ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:47

@TS: Buitenzinnig komt ook langs om meerdere zadels te passen, en ik dacht dat, dat was wat je zocht :=

Edit: welke maat heb je zelf?
Eventueel zou je met een kleine maat ook nog bij de maat 0 van barefoot kunnen slagen.
Voldoen verder aan jouw eisen, behalve dan dat ze vrij lomp zijn :=

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:30

Ik heb de Trekker pro endurande.
Semi booloos en traploos verstelbare pommel.
( semi boomloos = vilten versteviging )
Verstelbare kussens die op maat gemaakt kunnen worden met een lengte vanaf 38 cm lengte, erg kort dus andaar dat dit ook het enige zadel voor ons was ;)

Tja echt lomp kan ik hem niet noemen, wel moest ik eraan wennen maar wil niets anders meer!

Afbeelding

Verschillende kleuren te verkrijgen.

Geen extra pad met inlages nodig, gewoon je mooie dekjes!
Zeer ruim verstelbaar, mijn haf heeft boommaat 42 en heeft nog ruimte over.
Te gebruiken met gewone beugels en eigenlijk alles wat je opnoemt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:09

Oh die ziet er ook best mooi uit!
De handgreep op de voorkant vind ik wat minder, maar àla. ;)
Wat is de lengte van het zadel? (dus het leer, niet de kussens)

Weet je ook de verkoopadressen van dit zadel?

xrenox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:16

ik heb zelf een barefoot cheyenne dry tex (geloof dat je he zo schrijft). pas goed op mijn haflinger en is niet zwaar.
Ook kunnen er gewonen beugels aan.

hij is misschien wel een beetje log. maar ik vind het zelf een fijn zadel

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 06:23

@TS, ik moet even de lengte gokken want heb het zadel niet thuis.
Ik denk dat de lengte van het leer zo rond de 45 cm zit, maar de achterkant van het leer bij de kussens raakt het paard niet ;)
Ik zal hem van het weekend voor je opmeten.

Moest zelf ook heel erg wennen aan die boog voorop, maar in het gebruik merk je er helemaal niets van en mijn 2 jarige zoontje vind de greep juist geweldig haha dan kan hij zich goed vasthouden als hij erop zit ;)

Ik heb hem gekocht bij http://www.greendistance.nl bij Esther, vind het een super vrouw met super service.
Zadel is niet ook niet zo duur, 970 euro met kussens, en je hebt een goedkopere variant ook van hetzelfde merk met iets kortere zweet bladen en iets goedkoper leer, en kost 750 euro.

De Classic heet die :

Afbeelding

En de Por Endurance die ik heb :

Afbeelding

Er zitten nog enkele kleine verschillen in de types die je goed kunt nalezen in de volgende link:

http://www.greendistance.nl/index.php?id=105

Mijn zadel op mijn echt korte pony ;)

http://94.100.118.117/952000001-9520500 ... _s14Y.jpeg

http://94.100.116.104/952000001-9520500 ... _GTl2.jpeg
Laatst bijgewerkt door Tanja op 06-08-10 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's toegestaan.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 06:36

Wat vind jij 'niet te zwaar'?
Heb zelf de Trekker Endurance Pro en die is in vergelijk met bijv. een Wintec best zwaar!
Overigens is de Trekker niet geheel boomloos. Er zit een 'vilten' boom in en hele mooie dikke verplaatsbare kussens. Daarom hoef je er ook geen speciaal dekje onder. Een dun dressuurdekje voldoet.
Esther van Greendistance.nl kan bij je langs komen met deze en andere modellen van de Trekker om te passen.
Kijk even op haar site.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 06:56

Op de site van boomloosrijden.nl, de importeur van Barefoot, staan van alle zadels die zij verkopen de maten vermeld. Heel handig.
Nog een optie om allerlei zadels naast elkaar te kunnen leggen en zo vergelijkend te kunnen passen enproberen in alle rust: bestel een aantal paszadels van verschillende merken en modellen tegelijk. kost wat moeite, maar is wel te realiseren. Je moet er wat voor over hebben, hè?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 09:23

_Dune_ schreef:

Deze verkoopt oa de Startrekk dressuur. Maar ik zie nergens prijzen staan. Weet jij wat dit zadel kost?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 09:26

De Trekker Endurance Pro spreekt me best aan, eerlijk gezegd!

Loes'sCorner schreef:
Ik zal hem van het weekend voor je opmeten.

Fijn dat je dat wilt doen! Bedankt alvast!

singasong schreef:
Wat vind jij 'niet te zwaar'?
Heb zelf de Trekker Endurance Pro en die is in vergelijk met bijv. een Wintec best zwaar!

Ja, de Wintec is inderdaad een fijn licht zadel.
Hoe zwaar is de Trekker Endurance Pro?

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 09:30

Ik vond de Trekker een enorm mooi zadel, hij zat ook erg lekker. Vond de goedkopere zelfs fijner dan de dure ;)
Esther van GreenDistance is ook bij mij geweest, maar ik ben uiteindelijk voor de Massimo gegaan (niet boomloos dus).
Als ik de Startrekk makkelijk had kunnen testen had ik dat ook graag gedaan, maar zoals TS vind ik het passen van boomloze zadels idd erg onhandig.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:02

JoviBan schreef:
Ja, de Wintec is inderdaad een fijn licht zadel.
Hoe zwaar is de Trekker Endurance Pro?

Trekker is van leer dus daarom weegt het veel zwaarder. Ik heb hem even gewogen, zonder beugels/singel 6,5 kilo. Mijn weegschaal rond af op halve kilo's.

Je kunt trouwens ook, als je eigen zitomvang dat toelaat, kortere kussens er onder krijgen of dikker dan standaard.

Startrekk Delfin heb ik ook getest. Vind het een stug zadel en er moet dekje onder met inlages.

Op wat voor paard komt het zadel te liggen?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:07

ik heb iemand gezocht die er zelf verschillende had in gebruik en zo achter elkaar een aantal kunnen uitproberen op mijn eigen paarden
uiteindelijk bleven er maar 2 over, de BM voor western en de freeform voor dressuur
voor mij was het niet belangrijk dat het zadel kort was, wel dat het op verschillende paarden kon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:16

Jetta schreef:
Nog een optie om allerlei zadels naast elkaar te kunnen leggen en zo vergelijkend te kunnen passen enproberen in alle rust: bestel een aantal paszadels van verschillende merken en modellen tegelijk. kost wat moeite, maar is wel te realiseren. Je moet er wat voor over hebben, hè?

Dit heb ik ook overwogen om te gaan doen. Maar ik vind dat zo'n gedoe, ik hou niet van gedoe. :D

singasong schreef:
Op wat voor paard komt het zadel te liggen?

Op een KWPN merrie met een kort rugje. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:29

Waarom neem je niet gewoon contact op met Buitenzinnig.nl dan ? :)

Zij hebben de meeste verschillende merken boomloze zadels.
Trekker , Startrekk , Freeform.... zou allemaal best wat voor je kunnen zijn , mits het past inderdaad want de pasvorm van die stuggere boomloze zadels is gewoon wat lastiger.

Wat dat betreft heeft een Barefoot een veel hoger slagingspercentage door zijn specifieke opbouw en doordat het geen dikke kussens heeft, maar dat heeft wel als effect dat het zadel wat "log" oogt en met een speciale pad gebruikt moet worden.

Als dat je sowieso al niet zo aanspreekt dan kun je die natuurlijk al laten vervallen , scheelt een slok op een borrel :)

En de meeste van de andere modellen verkopen ze bij Buitenzinnig , dus dat is kat in 't bakkie als je eens met hun gaat praten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:40

pmarena schreef:
Waarom neem je niet gewoon contact op met Buitenzinnig.nl dan ? :)

:D
Omdat ik me in eerste instantie niet wil beperken tot één verkoper. Daar ben ik veel te kritisch en te eigenwijs voor. :+
Liever lees ik ook meningen en ervaringen van anderen en zie ik graag eerst wat zadels voorbij komen die me aanspreken (of niet).
Dit topic heeft me nu al een eindje op weg geholpen +:)+ , er zijn al twee zadels voorbij gekomen die me geschikt lijken.
Verkoop jij die twee zadels ook? :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:52

Ja , kijk , en daarom hebben we dus testzadels , als verkoper zit je ook niet te wachten op al die kritische geïnteresseerden :P

Natuurlijk hartstikke goed dat mensen erg kritisch zijn , dat moedig ik ook alleen maar aan , en daarom heb ik liever dat ze een week lang een testzadel in huis hebben en iedereen ernaar laten kijken van de boer op de hoek , de instructeur , de dierenarts tot de paardenfysio , en dan zèlf tot een conclusie komen terwijl ze het echt kunnen proberen zonder dat ik er met mijn neus bovenop interessant sta te doen :P

Ik kan al de genoemde zadels ook leveren , maar ik doe het niet.

Grootste reden is dat ik mijn vingers er niet aan wil branden.
Het zijn allemaal enorm gave zadels , maar ZO moeilijk qua pasvorm vergeleken met de Barefoot. Ik ben teveel verwend daarmee denk ik , heb zelf bvb. een aantal Freeforms ingekocht een paar jaar geleden , SUPER mooi , kreeg die op Rena al niet eens goed passend :P Eindeloze zoektocht naar een geschikt dekje , en heb er 2 jaar over gedaan om die dingen eindelijk kwijt te raken , tegen inkoopsprijs , en waarbij ze bijna allemaal nog wel een paar keer terugkwamen omdat men er toch niet tevreden over was. En nu zie ik ze nog regelmatig langskomen op Marktplaats enzo :P

Zelfde met die andere stugge merken , ze zijn gewoon echt moeilijk. Maar als ze passen voor paard en ruiter dan zijn er ook hele enthousiaste liefhebbers voor :j

Ik heb zelf het idee dat de Trekker het populairst is , de beste slagingskans heeft na de Barefoot :)

Je hoort er toch wel langdurig tevreden gebruikers over terwijl mensen die een upgrade wilden vanaf hun Barefoot en vanalles geprobeerd hebben van de andere merken , vaak uiteindelijk toch weer terugkomen op de Barefoot omdat die nog het fijnste was.

Tja tenzij je in de western-hoek gaat kijken : de BM scoort ont-zet-tend goed , en terecht ook vind ik , mooi zadel , lekker simpel , past goed bij de doelgroep...en vormt goed mee. Niet dat geklier met een hoog opgebouwd zadel en dikke kussens waardoor de pasvorm zo lastig wordt. Dat scheelt echt enorm :)

Ergste is nog dat je vaak ziet dat mensen onder zo'n dikke-kussen-boomloos alsnog een pad met inlages gaan gebruiken :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:28

Oké, ik hoef dus niet alsnog contact met je op te nemen, begrijp ik. :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:37

Ik heb de Trekker Pro Endurance ook voor mijn Sam's enorm korte ruggetje. Ben er SUPERBLIJ mee, want er is voor zijn rug geen fijne boomloos te vinden. Ze zijn allemaal te lang. De Barefoot Cheyenne maat 0 ging dan nog wel, maar die schoof weer heel erg en Sam kreeg problemen met de pommel (brede versie), omdat hij echt een hele brede schoft (en schouders) heeft. Hij is gewoon te rond. Hij kreeg ineens witte haren, schrok me rot. Dus toen kon ik weer op zoek naar een ander zadel........ En dat werd dus de Trekker, die me heel goed bevalt. Weet helaas ook de maten niet nu. Heb 'm destijds uitgetest via Esther Green van greendistance.nl
En heel toevallig stond er net eentje tweedehands te koop op bokt, dus........ ;)

Die boog op er op vond ik in eerste instantie ook niet echt mooi, maar je merkt het niet als je rijdt en daarbij is het inderdaad wel weer heel fijn voor mijn 5-jarige dochter. :D
Het rijdt meer als een boomzadel, maar heeft de flexibiliteit van een boomloos zadel en je hebt meer contact met de paardenrug dan met een echt boomzadel. Ik ben er heel enthousiast over. :)
En Sam loopt er heel goed onder. Eindelijk zijn we van die zadelellende af (zoektocht/niet goed passende zadels). :D

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:40

Een Trekker is niet geschikt voor paarden met een ruggegraat die 'erop' ligt. Tenminste dat heb ik me laten vertellen.