piepend bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flutterby

piepend bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 12:10

Ja, lekker onbelangrijk zul je wel denken..

wil het niet zo zijn dat mijn bit écht niet ophoud met piepen, niet alleen ik maar ook mijn
a) mede-bakgebruikers
b) toeschouwers
c) manegeklanten die in de bak ernaast rijden
d) lesgevers van de bak ernaast

worden ÉCHT gek van dat piepen. losse teugels, vaste teugels.. het maakt niets uit, dat ding piept alsof het de kat van de buren is die vakkundig onder handen wordt genomen in de badkuip.. Ik kan smeren tot ik een ons weeg, heb al verschillende middeltjes geprobeerd maar wil dus absoluut géén troep in het mondje van mijn lieftallige pony hebben (dingen als vaseline werken dus 5 minuten, daarna begint de pret weer!)

Mijn bit is al wel zo'n 7 jaar oud, wordt iedere keer na het rijden afgespoeld - dat houd dus in dat hij 6 keer per week een douche neemt :+
Iemand die me kan helpen? anders word het een zoektocht naar een geschikt nieuw bit vrees ik :\

elisabeth

Re: piepend bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:12

o dit probleem heb ik ook met een bit van mij, wacht dus ook even mee op reacties.

XChrisjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:12

Ik deed het altijd een nacht in de slaolie leggen, hielp wel....maar niet de eeuwige oplossing :+

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:13

Het bit in de vaatwasser doen schijnt goed te helpen, waarom weet ik ook niet. Maar het is toch echt zo. :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:14

Weggooien en een nieuwe halen :D

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:16

Mijn bit piept ook al tijden....Ik hoor het al niet eens meer.
Toch wilde ik zaterdag haast een nieuwe meenemen. Maar die piepte in de winkel zelfs al dus....

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:21

Wil een bit wat zo erg piept niet zeggen dat je paard of pony er enorm mee loopt te 'frunikken'? Heb je les en zo ja: wat zegt je instructeur ervan?

PDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:32

een beetje siliconen spray bij de "schanieren" doen.
daarna natuurlijk wel weer even schoonmaken voor dat je het bit weer in de mond van je paard doet.

(het is zeker een bustrens?)

Lys1508

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:30

Mijn Bit piept ook al weken.. :(

Zou je het erg vinden als ik even mee kijk naar de reacties?? :o

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:33

er is bij mij op stal ook iemand waar het bit echt ongelooflijk van piept.

iedereen ergerde zich er wel aan.
het is echt heel erg irritant, ze heeft nu een nieuw bit gekocht want helemaal niets hielp eraan,

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 07:14

bij ons op stal staat er ook iemand waarvan het bit giga piept maar dit komt ook omdat het een goedkope bustrens is en haar paard er onwijs achterlijk mee bezig is met rijden :D ik heb zelf een k&k bustrens en heb nergens last van

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:14

Denk dat veel bustrensen dit na verloop van tijd krijgen, Ik heb het ook gehad. Ik rij nu met een watertrens maar dat is ook niet in alle gevallen een oplosing...

Tuonane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:31

Als mijn bit piept, die ik wat sla-olie aan de ringen. Op het moment dat dit niet meer helpt, is je bit vast versleten.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:36

Ik zou geen siliconengel/spray gebruiken.

Haal gewoon een nieuw bit. Ja, ook bitten slijten. Wat voor bit is het? Als er ruimte is bij de scharnieren van de bitringen kan het gaan piepen en er kunnen zelfs wondjes ontstaan als het gevoelige vel van de mondhoeken er tussen komt.

Ik denk dat het niet alleen voor de omgeving, maar vooral voor het paard vervelend is, dat geluid. Het zit in zijn mond! En hij heeft goede oren.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:38

MarissaM schreef:
bij ons op stal staat er ook iemand waarvan het bit giga piept maar dit komt ook omdat het een goedkope bustrens is en haar paard er onwijs achterlijk mee bezig is met rijden :D ik heb zelf een k&k bustrens en heb nergens last van

Waar slaat deze reactie op?

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:42

vevina schreef:
MarissaM schreef:

Waar slaat deze reactie op?

vroeg ik me ook al af.
heb nog nooit een goedkope bustrens horen piepen.

PDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:17

HippoLogic schreef:
Ik zou geen siliconengel/spray gebruiken.

Haal gewoon een nieuw bit. Ja, ook bitten slijten. Wat voor bit is het? Als er ruimte is bij de scharnieren van de bitringen kan het gaan piepen en er kunnen zelfs wondjes ontstaan als het gevoelige vel van de mondhoeken er tussen komt.

Ik denk dat het niet alleen voor de omgeving, maar vooral voor het paard vervelend is, dat geluid. Het zit in zijn mond! En hij heeft goede oren.

Ik had het bij een gloed nieuwe onderleg bustrens, dus dat heeft echt niet met slijtage te maken, het komt gewoon omdat 2 stukken metaal op een bepaalde manier tegen elkaar schuiven en dan gaat piepen.

Nadat ik het met siliconen spray had in gespoten had ik nergens last meer van (en nu een jaar later nog steeds niet)

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 10:38

Mensonides schreef:
Ik had het bij een gloed nieuwe onderleg bustrens, dus dat heeft echt niet met slijtage te maken, het komt gewoon omdat 2 stukken metaal op een bepaalde manier tegen elkaar schuiven en dan gaat piepen.

Nadat ik het met siliconen spray had in gespoten had ik nergens last meer van (en nu een jaar later nog steeds niet)

die chemische troep komt er bij mij dus écht niet op (en dat is puur vanuit mijn eigen principes, geen aanval op jou ;) ) ik denk dat het voorlopig maar een goeie pot vaseline op stal word, dan kan ik 2 keer rijden voordat het weer begint en smeer ik dan maar iedere keer in..

zit momenteel toch een beetje te dubben over het bit en of ik een ander bit wil proberen, en om nou een nieuwe te kopen omdat er geen oplossing voor is (tot nu toe) vind ik zonde van een goed bit.

Overigens: mijn pony knabbelt soms wel flink inderdaad, maar dat is vooral met springen en dan pieptie naar mijn idee dus minder? verder doet ze er neit zoveel mee, lijkt mij ook niet dat een KK beter is dan een iets goedkoper bit - wordt toch allemaal van hetzelfde materiaal gemaakt?

Ik heb me net ook bedacht dat er natuurlijk wat zand of stoffigheid tussengekomen kan zijn dat dat piepen veroorzaakt? eens kijken of we nog perslucht hebben staan waarmee ik ertussen kan spuiten?

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:43

Mijn bit piepte ook heel erg, toen heb ik het bij de ringen ingespoten met bak-vet uit zo`n spuitfles en toen werd het een stuk minder. Wel moet ik het elke 4 dagen herhalen..
Maar het is iig niet gevaarlijk voor het paard.

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 10:45

DaisyDarling schreef:
Mijn bit piepte ook heel erg, toen heb ik het bij de ringen ingespoten met bak-vet uit zo`n spuitfles en toen werd het een stuk minder. Wel moet ik het elke 4 dagen herhalen..
Maar het is iig niet gevaarlijk voor het paard.

dat vind ik ook het belangrijkste :D
denk ook dat die chemische dingetjes niet meer werken als je na gebruik je hele bit van binnen en buiten moet gaan schoonschrobben omdat het in de mond van je paard/pony moet? dan is het er toch al af?