Zadel schuift naar voren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 14:39

Hallo allemaal,ik heb sinds kort voor mijn paarden een wintec isabell werth dressuurzadel.Aanvankelijk lag ie op beide paarden goed met een medium boom,nu schuift ie op 1 van mijn paarden naar voren en op de andere ligt ie nog prima.Inmiddels heb ik er een groene {een smallere boom} in gedaan maar het naar voren schuiven blijft.Nu heeft dit paard een korte steile schouder,hoge schoft en is ie smal achter de voorbenen en buikig naar achteren toe,terwijl ie ook nog overbouwd is.Gewoon op stand ligt het zadel goed maar in beweging schuift het dus teveel naar voren toe.Nu heb ik het idee dat de singelplek teveel naar voren zit waardoor het zadel ook naar voren getrokken word dus er komt een banaansingel aan om te kijken of het werkt.Maar ik vraag me af of er mischien ook nog een smallere boom in moet? of dat dat juist niets oplost.Voor de rest lijkt het zadel wel goed te liggen,kussen sluiten mooi aan en zadel ligt recht op de rug.Wie heeft ervaring en/of tips?

Liselot

Re: Zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:30

door een smallere boom zal het zadel alleen maar verder naar voren schuiven. hoe verder naar voren hoe smaller het paard daar namelijk is. ik zou er dus eerder een bredere boom in doen.
maar door een zadelmaker de ligging laten controleren lijkt me ook wel een goede ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 11:40

Ja leek mij zelf ookal,maar thx..ik zat al te twijfelen tussen smallere en bredere boom door de reden die je nu opnoemt.

oeke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:27

Ik heb ooit een paard gereden dat overbouwd was (zelfs nog op 9-jarige leeftijd!) Elk zadel schoof bij haar ook constant naar voren, de zadelmaker kreeg dit niet aangepast.
Ik heb van mijn toenmalige instructeur een voorlegsingel gekregen! Dit is een soort van longeersingel (niet exact dus) die je voor het zadel legt zodat het zadel niet meer naar voren kan schuiven! Ik weet alleen niet waar je deze kan kopen, want voor mij is dit alweer zo'n 5 jaar geleden, en dit paard rijdt ik allang niet meer.
Succes ermee.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:48

Mijn haf is ook overbouwd, en daar kan prima een zadel op zonder voorsingel hoor.
Mijn zadel ging ook naar voren schuiven, en mijn zadelmaker heeft hem een stuk verbreed (mevrouw heeft nu boommaat 44...). Nu ligt hij weer als een huis!

Ik zou er een goede zadelmaker bij halen, dan weet je tenminste zeker dat het goed ligt.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:50

Als je paarden verschillend van bouw zijn, is het niet zo raar dat 1 zadel op allebei goed ligt.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:55

Ik snap niet dat je daar niet meteen een zadelmaker bij haalt. Een goed passend zadel is toch wel erg belangrijk als je geen rugproblemen wilt hebben.
Mijn zadelmaker vertelde mij ook dat mijn zadel klemde op de schoft en niet goed was terwijl een aantal anderen die dachten er verstand van te hebben dat het perfect lag.
Zadelmaakster vertelde vandaag nog hoe slecht sommige zadels soms zitten en na een aanpassing kunnen die paarden ineens super lopen.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:17

Zadelmaker is idd een goede optie

Voor mijn Haf (ook overbouwd) is er ook een bredere boom ingegaan waarna hij niet meer schoof!

emmsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:05

zou ook een iets wijdere boom proberen

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:06

Wij hebben daar een singel voor, dat voor het zadel ligt, dat heeft dan 2 tangentjes en houd het zadel tegen ;) Ik zal snel even een foto er van maken.

geldaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:28

heb daar ook last van, nu een Gelpad en het is over!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 11:54

Thx allemaal! ik ga er een zadelmaker bij halen,probleem is dat dit paard zo'n moeilijke rug heeft dat het heel lastig is een zadel goed passend te krijgen {vorige leenzadel van de zadelmaker,lag perfect maar kreeg ie gigantische drukplekken van}.Ik rijd nu voorlopig even met een bontje eronder en er zit een bredere voorboom in waardoor ie een stuk beter blijft liggen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:46

Elisa2 schreef:
Thx allemaal! ik ga er een zadelmaker bij halen,probleem is dat dit paard zo'n moeilijke rug heeft dat het heel lastig is een zadel goed passend te krijgen {vorige leenzadel van de zadelmaker,lag perfect maar kreeg ie gigantische drukplekken van}.Ik rijd nu voorlopig even met een bontje eronder en er zit een bredere voorboom in waardoor ie een stuk beter blijft liggen.

Dan lag het dus niet zo perfect :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 17:55

Nee,dit paard heeft een zeer moeilijke rug.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:43

Bij mijn paard schoof 't zadel ook naar voren. Het bleek dat hij een wijde boom moest hebben.
Ik heb 'm door een MFSC zadelpasser laten controleren en het zadel bleek niet aanpasbaar voor mijn paard. Ik moest helaas afscheid nemen van mijn fijne KN.
Inmiddels heb ik een op maat gemaakt zadel erop liggen. Als ik jou was zou ik een goede zadelmaker laten komen en laten kijken of 't zadel goed aan te passen is. Blessures bij schoft door een slecht passend zadel kunnen al snel impact hebben op 't hele bewegen van je paard. Indien 't zadel niet meer aanpasbaar is, overleg dan voor een zoekoptie voor een gebruikt zadel of ga voor een goedpassende nieuwe.