[WN] Continental Equiflex 147 vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Continental Equiflex 147 vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 09:15

Ik ben dus op zoek naar een nieuw zadel omdat mijn huidige niet blijkt te passen.

Nu blijk ik zelf zeer goed (en zonder rugpijn!!!) te kunnen zitten op een Continental equiflex 148 (short and wide). Dit zadel ligt ook goed op mijn paardje, maar ik ga nog verder rond neuzen kwestie van eens goed uit de doppen te kijken en te vergelijken.
(de short and wide is ook praktisch niet te vinden 2de hands blijkbaar, hier toevallig niemand die hem te koop heeft???)

Morgen komt er iemand langs met een Continental equiflex 147, full quarter size. Als deze past op mijn paard dan kan ik hier ook eens op proefrijden. Ben benieuwd!

Echter vanaf de foto's die ik van het zadel heb (en van foto's van andere zadels type 147) vind ik precies wel dat dit zadel een nogal diepe gesloten zit heeft t.o.v. een equiflex 148.
Is dit effectief zo of lijkt dit alleen maar zo?
Want een gesloten zit kan ik echt niet hebben met mijn rug!!

DubbelFun

Re: Continental Equiflex 147 vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:29

Heb je fotoos van de zijkant van zowel de 148 als de 147 ??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:33

148..............................................................147
AfbeeldingAfbeelding
Beide fotoos van ebay geplukt.
Zo te zien lijkt er niet veel verschil in de zit te zijn.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 09:38

Slechte foto maar het gaat om deze 147

Afbeelding

Het viel me gisteren zo op dat die 148 een mooie vlakke zit heeft, net wat ik nodig heb, maar inderdaad als ik foto's van de beide types zadels op het internet bekijk ziet het er eigenlijk quasi hetzelfde uit. Dat zal proberen worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:20

Dit zadel ligt een beetje beroerd op de bok en geeft een erg vertekend beeld.
Mijn voorbeelden liggen ong. zoals ze ook op een paard liggen en geven dus een beter beeld.
Passen en proberen is gewoon het beste :)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 11:21

OK, op hoop van zegen dus!! ;)
De short and wide ging vooraan een heel klein beetje naar beneden (niet erg, je ziet het enkel als je er echt op gaat letten), dus hopen dat een full quarter de juiste maat is dan!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 14:32

Ik ben zelf zwaar rug patient en ben uiteindelijk (na veel zadels getest te hebben) bij een Continetal Equiflex 147 uitgekomen. Ik heb precies dezelfde als op de rechter foto van DD. Het zadel heeft een iets diepere zit, maar mijn ervaing is dat er genoeg bewegingsruimte in is zodat je niet in een bepaalde houding word gezet. Het voordeel vind ik ook de flextree. Hierdoor krijg ik minder 'klappen' in mijn onderrug wat ik bij een starre boom wel heb. Op mijn rond geribte paard met schoft licht het zadel ook erg fijn.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 14:41

Dat van 'minder klappen in de onderrug' merkte is gisteren ook op!!! Ik dacht al dat ik het me aan het inbeelden was maar jij ervaart dit dus ook zo?
Ik wist niet wat me overkwam maar ik kon hele toeren in galop gewoon in het zadel blijven zitten terwijl ik er anders toch een beetje wordt 'uitgegooid'
En achteraf niets pijn in de rug *\o/*

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 16:22

Ik heb last van lichte hypermobiliteit in zo ongeveer al mijn gewrichten, dus mijn rug en nek, maar ook mijn heupen en knieen. Ik ben zelf erg gelukkig met de equiflex 147. En mijn paard natuurlijk ook, want hij ligt perfect op haar. Wat ik er prettig aan vind is dat je niet zo breed zit, waardoor ik niet het gevoel heb dat mijn been 'uit zijn kom' schiet. Een opgesloten zit vind ik het niet, maar het is ook niet zo ruim dat ik alle kanten op vlieg. Voor mij echt het perfecte zadel. Dus sorry, hij is dan ook niet te koop :o Maar ik kan hem zeker aanraden. Voor mij was het ook een heel flink bedrag hoor, maar ik heb er geen moment spijt van gehad.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 16:44

Een smallere zit is wel een plus als je met een heel breed paard rijdt :j Kijk er al naar uit om morgen het zadel te proberen! (als het past natuurlijk)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:41

Idd geen klappen meer in de rug.
Die smallere zit die Roosje zegt ervaar ik niet zo. Maar ik vind het zadel ook niet overdreven breed, het ligt volgens mij ook maar net aan je eigen bouw. Smalle heupen of brede heupen maken wel degelijk een verschil met hoe je zelf de zit ervaart.
Als er voor mij ooit nog eens een nieuw zadel komt word het in ieder geval weer een zadel met flextree. Maar dan moet ik eerst weer jaren sparen. Dit zadel heb ik begin dit jaar gekocht een was voor mij echt een paar ribben uit mijn lijf.

Succes morgen, ik hoop dat het zadel jullie beiden past. Je hebt er zeker een fijn zadel aan.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 16:07

Helaas pindakaas ... het zadel zat voor geen meter!

Het lag wel goed op mijn paard maar de zit was veel te gesloten voor mij. Het was echt een kommetje waar ik amper in kon bewegen (of dat gevoel had ik toch). Tijdens het licht rijden in draf kwam ik ook steeds tegen de voorkant van het zadel aan. Niet aangenaam.

Dus de zoektocht gaat verder ...

Iemand die toevallig weet of Westwood gekend staat om z'n zadels met vlakke zit??? Of zijn dat eerder 'kuipjes'????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:52

Was de zitting niet te klein dan voor je ??

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 18:19

Vond ik wel ja!! Maar ze beweerde dat het gewoon 16" was. Nu zag de zit er gewoonweg echt heel erg 'kuipjes' uit hoor (vooraan hoog en hoge cantle), nog erger dan ik verwachte van de foto.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:31

Maar je hebt hem niet nagemeten??

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 18:38

Nee, dat heb ik niet gedaan.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:51

Mandyke schreef:
Iemand die toevallig weet of Westwood gekend staat om z'n zadels met vlakke zit??? Of zijn dat eerder 'kuipjes'????

Mijn WW Platinum heeft een afgeplatte lage cantle, dus eerder een vlakke, vrije zit. Zeker geen kuipje, maar dat hangt misschien van model tot model af.

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:23

ik heb zelf ook een keer een continental equiflex gepast..
naast dat het echt bagger lag op mijn paard vond ik de zit ook erg tegenvallen. idd heel erg een kuipje, en vervelende gedwongen zit. Ik zou als ik jou was wat meer modellen proberen want andere westernzadels zitten juist heerlijk!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:49

Ik heb op twee verschillende equiflexen gereden, ik weet niet welke modellen het waren, maar ik vond de zitting juist 'lekker ruimte geven'...? :)

Balen voor je dat deze het in elk geval niet was...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:41

Afbeelding
Dit is in ieder geval mijn 147 S.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:46

Ik heb blijkbaar een ouder type Continental equiflex want ik kan geen nummer vinden.
Wel staan er overal het Continental stempels, maar geen nummer.

Ik kan wel zeggen dat mijn zadel juist een hele ruime zit heeft,die heb ik ook wel nodig. :+

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:39

ik heb een continental zadel daar ben ik heel gelukkig mee en ik mag echt niet klagen over een te kleine zit ik vind het een zalig zadel. <3 (het aantal inch kan ik helaas echt niet zeggen )
heeeeeeeeeeel interessant om te horen dat een equiflex goed is voor de rug,dat moet ik zeer zeker eens proberen :D
bedankt voor de tip!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 19:17

Heb net een continental equiflex 148 gekocht en dat zadel zit zalig!! Mooie vrije zit en lekker zacht ;) Helemaal anders dan die equiflex 147 die ik geprobeerd had.

Alleen de lange strings die aan het zadel hangen (zie foto hierboven in het topic) vind ik niet mooi :o Iemand enig idee of ik deze kan vervangen door concho's? En welke concho's heb ik dan nodig?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:31

Ik zou ze er niet zondermeer afknippen :D
Sommige strings hebben nl als funktie om de skirt aan de boom vast te binden. Best neem je het zadel even mee naar een zadelmaker om het daar te laten wijzigen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 19:45

Goed dat je het zegt :D Zal er dan maar niet zelf aan gaan liggen klooien :P