de beste verzorging/reiniging van je zadel/hoofdstel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

de beste verzorging/reiniging van je zadel/hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 05:54

hoi bokkers,

ik ben even aan het shoppen online,en ik zoek eigenlijk de beste producten om mijn leren spullen te reinigen en onderhouden,nu is voor zadelzeep mijn oog gevallen op de passier zadelzeep,gebruik je die hetzelfde als een gewoon blok?
en om het leer daarna te verzorgen heb ik zelf nog gewoon leervet,maar is dan bv een lederbalsem van passier weer beter?

alvast bedankt!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 07:08

Ik gebruik al jaaaaaaaaaren gewoon zadelzeep hoor,gewoon goedkoop blokje van de sectolin of zo.Om in te vetten gebreuk ik lederolie...gewoon merkloos.Alles wordt daarmee gedaan...schoenen,zadels,hoofdstellen maar ook spantuig.Als ik dure merkspullen gebruik ga ik daar op leeg en dat andere spul is net zo goed ;)

Omdat er nu toevallig een merkje opstaat wat het 3x zo duur maakt....onzin.

Snoevie

Re: de beste verzorging/reiniging van je zadel/hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 07:16

haha oke duidelijk!
ik heb een pot leervet van global staan,en een doodgewoon blok glycerinezeep van BR zal dan ook wel voldoen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 07:25

Best hoor :D ik vind lederolie alleen fijner werken dan vet maar denk dat dat persoonlijk is.

Hier gebruiken wij zo'n klein pakje waar je normaal gesproken een kleine verfroller indoet...dit met een verfkwast en een spons.Met een kwastje kun je lekker tussen de kiertjes en passantjes komen en dan evt uitsmeren met een spons :)

Afbeelding

Belangrijkste is dat de wel producten gebruik die voor leer bedoeld zijn,ken ook wel mensen die bv zonnebloem olie gebruiken oid.Dat moet je dus niet doen,daar verklööt je je leer mee.Dat gaat op den duur schimmelen binnenin en is niet meer goed te krijgen (al zullen sommigen er bij zweren)

shireen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 07:26

Ik gebruik ook al jaren gewoon de goedkopere.
Prima spul hoor.
Wel doe ik altijd eerst met zeep en daarna met olie.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 07:39

Hangt er beetje vanaf...had laatst een kaptoom die al een jaar of wat in een doos had gelegen.Gruwelijk uitgedroogd dus alleen afgeborsteld en daarna verzopen in de olie :D Hij is weer als nieuw....deze heb ik dus niet eerst met zadelzeep behandeld maar meteen met olie zodat de olie helemaal door kan dringen.Met zeep gebruik je toch weer wat water en iets wat zo uitgedroogt is,kan beter zoveel mogelijk olie opslobberen.

Wel doe ik...als het geregend heeft of als ze gezweten hebben...even vochtige spons en daarna zadelzeep eroverheen.Zo krijgt je tuig net even een behandeling tussendoor zonder dat dat veel tijd kost (haal het dan ook niet uit elkaar).
Voor de echte onderhoudsbeurd gaat alles uit elkaar...schoonmaken met vochtige spons,zadelzeep en als dit droog is de olie.

Gebruik trouwens deze sponsjes...zijn regelmatig in de aanbieding bij de supermarkt en Blokker

Afbeelding

Kwastjes komen ook bij de blokker vandaan...totale kosten:

Sponsjes: E0,99 (heel pak)
kwastjes: E0,99 (5 stuks)
Verfbakje: E 0,80

Voor de kosten hoef je het niet te laten :D

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 07:47

Ik gebruik eingelijk altijd gewoon een blokje zadelzeep van sectolin en ook een fles olie van sectolin. Vroeger maakte ik mijn spullen altijd schoon met een 2 in 1 spray, maar daarvan lossen je stiksels op, dus dat is echt geen goed idee. Wat ik nu doe is lekker ouderwets, maar het werkt het beste ;)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 08:50

Oei, zijn er nog altijd mensen die hun zadel met lederolie vetten? Niet doen TS :n

Lederolie gebruik ik alleen voor overleden tuig, inderdaad om het weer soepel te krijgen. En op bruin tuig om het donkerder te maken, maar in beiden gevallen niet vaak. Olie op zadels is echt not done. Stiksels lossen op, en kussens willen nog wel eens de olie opnemen. Daarvan krijg je klonten of schimmel.

Sowieso is zadelzeep op een nat sponsje fijn om je zadel schoon te maken. Zoals eerder vermeld kan je dat makkelijk even over je zadel heen halen. Daarnaast vet ik met Stubben haminol of lederdressing. Beiden vind ik fijner werken dan gewoon zadel vet. Daarnaast houden ze de kleur van bruin leer mooi vast zonder het donkerder te maken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 10:01

bedankt voor de tips!

ik ga denk ik gewoon voor ouderwetse zadelzeep,een blok,en dan gebruik ik het ledervet wat ik nog heb staan

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:14

Bubsj schreef:
Oei, zijn er nog altijd mensen die hun zadel met lederolie vetten? Niet doen TS :n

Lederolie gebruik ik alleen voor overleden tuig, inderdaad om het weer soepel te krijgen. En op bruin tuig om het donkerder te maken, maar in beiden gevallen niet vaak. Olie op zadels is echt not done. Stiksels lossen op, en kussens willen nog wel eens de olie opnemen. Daarvan krijg je klonten of schimmel.

Sowieso is zadelzeep op een nat sponsje fijn om je zadel schoon te maken. Zoals eerder vermeld kan je dat makkelijk even over je zadel heen halen. Daarnaast vet ik met Stubben haminol of lederdressing. Beiden vind ik fijner werken dan gewoon zadel vet. Daarnaast houden ze de kleur van bruin leer mooi vast zonder het donkerder te maken.

Olie kan je prima gebruiken als je het maar op de juiste delen gebruikt. Dit betekend op de ruwe kanten van het leer. Zitvlak en kussens dus niet. Maar de onderkant van je zweetbladen bv. Achterkant van je beugelriemen en binnenkant van je hoofdstel. Dit neemt ook het beste de olie op. Tevens heb ik olie die je stiksels niet oplost. Maar in de olie zetten doe ik niet vaak.
Verder gebruik ik gewoon zadelzeep, of lederdressing reiniging van Rapide om even snel schoon te maken. En gewoon ledervet. En mijn zadelmaker adviseerde om ledervet te gebruiken met bijenwas erin. Weet zo niet uit mijn hoofd wel merk ik heb.
Wat wel handig is na het reinigen met zadelzeep en water je tuig goed te laten drogen en dan pas te vetten anders neemt het leer het vet minder goed op.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:35

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 15:14

Als stiksels oplossen in olie zijn ze eenvoudigweg niet goed geprepareerd,heb er nooit last van gehad.
Invetten doe ik trouwens maar een keer of 3 per jaar,zadelzeep gebruik ik iets vaker.Als ik heb ingevet krijgt het ook 2 á 3 dagen de tijd om lekker in te trekken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 19:46

verwarrend wel,er worden toch verschillende dingen genoemd.

ik heb de indruk dat zeep wel reinigt maar ook het leer uitdroogt,en dat je daarom een laagje vet na het schoonmaken aanbrengt?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 06:40

Met de zeep reinig je in princiepe niet,dat doe je van te voren met water en een sponsje(geen emmer water erover heen natuurlijk :P ). Daarna breng je met een vochtige spons de zeep aan,het is niet de bedoeling dat het schuimt...dan gebruik je teveel water.
De glycerine verzorgt het leer en houd het soepel...olie/vet zorgt ervoor dat het leer diep verzorgt wordt.

Zadelzeep is dus voor de oppervlakte...daarom hoeft olie niet zo vaak,al ligt het er natuurlijk wel aan hoeveel het tuig gebruikt wordt en waar.Veel zweet en zout water zijn slecht voor het leer,dan is een intensievere verzorging nodig dan wanneer er minder zweet/zout water in contact komt met het leer.

Ook een van de reden waarom sommigen overgaan op kunststof tuig (endurace sport en bv racesport in Dubaï en verre oosten) leer heeft daar gewoonweg teveel te verduren.Ook is dit tuig makkelijk te reinigen...plons water en klaar :D ;)