Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ik vind lederolie alleen fijner werken dan vet maar denk dat dat persoonlijk is.

Hij is weer als nieuw....deze heb ik dus niet eerst met zadelzeep behandeld maar meteen met olie zodat de olie helemaal door kan dringen.Met zeep gebruik je toch weer wat water en iets wat zo uitgedroogt is,kan beter zoveel mogelijk olie opslobberen.

Bubsj schreef:Oei, zijn er nog altijd mensen die hun zadel met lederolie vetten? Niet doen TS
Lederolie gebruik ik alleen voor overleden tuig, inderdaad om het weer soepel te krijgen. En op bruin tuig om het donkerder te maken, maar in beiden gevallen niet vaak. Olie op zadels is echt not done. Stiksels lossen op, en kussens willen nog wel eens de olie opnemen. Daarvan krijg je klonten of schimmel.
Sowieso is zadelzeep op een nat sponsje fijn om je zadel schoon te maken. Zoals eerder vermeld kan je dat makkelijk even over je zadel heen halen. Daarnaast vet ik met Stubben haminol of lederdressing. Beiden vind ik fijner werken dan gewoon zadel vet. Daarnaast houden ze de kleur van bruin leer mooi vast zonder het donkerder te maken.
). Daarna breng je met een vochtige spons de zeep aan,het is niet de bedoeling dat het schuimt...dan gebruik je teveel water.