Maatzadel, welk merk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fiebie

Maatzadel, welk merk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 19:23

Hallo allemaal :wave:

Ik ga deze winter verder met de training van onze merrie. Ze is vorig jaar zadelmak gemaakt op 7 jarige leeftijd en heeft nu een veulen aan de voet.
Ze heeft geen standaard rug, maar buiten dat feit om wil ik graag een zadel op maat laten maken.

Ik heb zelf goede ervaringen met Kieffer zadels. Maar ik denk dat het vrij duur is om die op maat te laten maken.
Ik wil hem namelijk ook graag het liefst nieuw kopen :) Dus niet 2e hands aan laten passen.

Waar hebben jullie goede ervaringen mee en wat ligt op maat gemaakt onder de €1000.

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn, met welke zadelmaker en welk merk zadel. :)

Alvast bedankt ;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:34

Lijkt me voor dat geld niet realistisch.

Ik heb hier een op maat gemaakt zadel van Fryso, voor mijn KWPN-er en daar ben ik erg blij mee. Maar was daar zeker 2000 euro voor kwijt.

Fiebie

Re: Maatzadel, welk merk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 19:47

Ja goed, dan noem je ook wel een merk. Net als Hulsebos...
Daar begint de basisprijs rond de €1500...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:48

onder de 1000- is niet veel te vinden als maat zadel

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:49

Ik denk ook niet dat je daar iets redelijks voor kan vinden..

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 19:49

Waar begint Rossner met prijzen dan?
Ik ben even aan het googlen....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:07

Rossner heeft volgens mij ook geen maatwerk zadels. Voor minder dan 1000 euro zullen er maar weinig goede merken zijn die maatwerk leveren. Dan zou ik toch even iets meer geld uitgeven en bijvoorbeeld voor Hulsebos gaan...

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:08

Ik heb een tweedehands Stübben op maat laten maken, €600,-!

PDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:16

Dat lijkt me erg stug Myrthe,
een 2ehandszadel op maat laten maken??

Waarschijnlijk alleen opgevuld

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:25

Er bestaan zadelmakers die bestaande zadels op maat kunnen maken :j

Alleen ook dat moet je om de zoveel tijd na laten kijken want een paard blijft veranderen natuurlijk. Ik heb ook een Stübben en een Henri de Rivel. En binnenkort een 2e HdR die op maat gemaakt wordt. :j

nalaenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:32

ik heb een op maat gemaakte wow zadel..kostte wel 1500 euro, tweedehands, maar door verwisselbare onderdelen kan je hem altijd weer veranderen aan je paard..

het is maar net wat je onder op maat gemaakt verstaat.. een zadel die niet op maat gemaakt is door een zadelmaker voor je paard is lijkt mij geen goed zadel. het is net als een schoen voor een mens..anders zou een paard niet kunnen lopen.
Als je echt maatwerk wilt dan zit je aan hoge kosten zoals eerder al genoemd.
Wil je een zadel, tweedehands of nieuw, iets aan laten passen zodat hetpast op je paard kan je goedkoper uitzijn.. maar goed dan is het niet volledig maatwerk, maar goed als het maar goed ligt zonder je paard te hinderen toch..
let wel op dat je een goede zadelmaker hebt!

ps mocht je meer willen weten over tweedehands wow zadels kan je me altijd pben.. weet een goed adresje..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:35

Die vergelijking tussen een zadel voor een paard en een schoen voor een mens snap ik niet helemaal. Je zegt dat een zadel dat niet op maat gemaakt is, niet goed is, en dat dat hetzelfde is als een schoen voor een mens? Volgens mij worden de meeste schoenen niet op maat gemaakt...

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:35

Pellie schreef:

Alleen ook dat moet je om de zoveel tijd na laten kijken want een paard blijft veranderen natuurlijk. Ik heb ook een Stübben en een Henri de Rivel. En binnenkort een 2e HdR die op maat gemaakt wordt. :j

Jep, is idd echt op maat gemaakt (én opgevuld)!
Moet om de 6 maanden worden nagekeken..

PDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:49

Oh sorry dat wist ik niet,

maar dat zou wel de ideale oplossing zijn voor de ts denk ik?

nalaenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:52

ik bedoel als een schoen niet goed past bij een mens dan gaat hij ook verkeerd lopen en een zadel dat niet goed past bij een paard heeft ook de gevolgen.. ik bedoel met het zadel dat op maat is gemaakt, dat dus passend voor het paard is...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:54

Het stond wel een beetje krom geschreven, vandaar mijn reactie. Toch zijn er genoeg paarden die prima een standaard maat zadel passen, zonder maatwerk.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:57

Ik heb ook een tweedehands Fryso/ Tweespan zadel gekocht. Was nagenoeg nooit gebruikt en heb iemand van het Tweespan laten komen, die het zadel totaal heeft negekeken en hem passend heeft gemaakt. Hoefde weinig te gebeuren, dus daardom maar weinig kwijt, maar dat is een optie. Zelfs de singelstoten waren bij dit zadel toen ik hem kocht nog stug.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 21:36

Tja, misschien en 2e hands zadel dan ook een optie.
Ik heb liever een nieuw zadel, maar goed... ik kan geen €1500 of €2000 uitgeven.
Ik wil graag dat het goed op haar past, het is een gevoelige merrie, dus een zacht zadel zou ook zeer van pas komen :)

Hulsebos vind ik helemaal dure zadels, wel erg goede dingen over gehoord, maar goed nogmaals, zoveel geld kan ik er niet voor uitgeven... :\

Bij Drunens Ruiterhuis zie ik ook verschillende 2e hands zadels staan, maar als ik daarop ga googlen komen er niet zulke beste verhalen uit.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:05

Pellie schreef:

Dit is toch echt niet waar. Een op maat gemaakt zadel wordt van de boom af aan opgebouwd voor je paard.
Een bestaand zadel aanpassen (de boomverbreden en de kussens opvullen) zul je bedoelen.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:12

kleinvosje schreef:
Die vergelijking tussen een zadel voor een paard en een schoen voor een mens snap ik niet helemaal. Je zegt dat een zadel dat niet op maat gemaakt is, niet goed is, en dat dat hetzelfde is als een schoen voor een mens? Volgens mij worden de meeste schoenen niet op maat gemaakt...

zeker wel, maat 37, maat 38 en maat 39 en ga maar verder en zo zijn ook de maatzadels, ze liggen al klaar, worden met een standaardmal gemaakt en de laatste aanpassingen worden met de hand gedaan...maatzadel..tadaa..
laat je toch niet foppen door 'maat' dat zijn geweldige verkoop praatjes..want ze hebben de zadels klaar liggen en hoe kun je het dan nog maatwerk noemen???
beter een zadel te nemen wat vaak en evt makkelijk aanpasbaar is, want ik heb al 3 'maatzadels' versleten in 2 jaar en geloof me, niks 'maat' aan

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:43

quibje schreef:
kleinvosje schreef:

zeker wel, maat 37, maat 38 en maat 39 en ga maar verder en zo zijn ook de maatzadels, ze liggen al klaar, worden met een standaardmal gemaakt en de laatste aanpassingen worden met de hand gedaan...maatzadel..tadaa..
laat je toch niet foppen door 'maat' dat zijn geweldige verkoop praatjes..want ze hebben de zadels klaar liggen en hoe kun je het dan nog maatwerk noemen???
beter een zadel te nemen wat vaak en evt makkelijk aanpasbaar is, want ik heb al 3 'maatzadels' versleten in 2 jaar en geloof me, niks 'maat' aan

Ligt aan het merk dat je koopt. Hulsebosch is zo een merk dat van losse standaard onderdelen in elkaar wordt gezet op een en dezelfde type boom.

Een echt maatzadel wordt vanaf de boom opgebouwd. Dus zelfs de boom wordt uitgezocht voor je paard, de kussens met de hand worden gemaakt, het zweetblad op jou wordt gemaakt en je zelf kunt kiezen welk leer je wilt. Dat is het verschil tussen een echt maatzadel en een zgn maatzadel dat al klaar ligt en waar nog een beetje aan bij wordt geschaaft. Een wow is ook niet een op maatgemaakt zadel, deze wordt ook opgebouwd uit losse standaard onderdelen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:45

Fiebie schreef:
Bij Drunens Ruiterhuis zie ik ook verschillende 2e hands zadels staan, maar als ik daarop ga googlen komen er niet zulke beste verhalen uit.
:n :x |o ;( niet doen dus.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 09:07

Oh... zo had ik een maatzadel nog niet helemaal bekeken. Vanaf boom opgebouwd... :) Dan geloof ik absoluut meteen dat je voor €1000 niet klaar bent...

Maar eerlijk gezegd bedoelde ik zoals ook wordt beschreven een nieuw zadel die op de rug van je paard wordt aangepast. Ik denk dat als ik dan een `echt` maatzadel wil, dan nog even moet doorsparen :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:24

voor dat geld zou je naar Kentaur kunnen kijken, een aantal mensen van stal hebben er een en de eigenaren zijn er allemaal blij mee.

het belangrijkste is dat het wel past, maar een nieuw standaard A merkzadel is bijna altijd al duurder dan €1000,00 dus de limiet die je stelt is aan de krappe (niet echt realistische) kant voor de eisen die jij stelt.

Echter, hou wel rekening met een ding. Als paarden meer spieren krijgen door het rijden kan het best zijn dat het zadel wat je nu koopt op een onbespierd paard over een half jaar niet meer past op een bespierd paard.
Misschien kan je beter nu een tweedehands wintec kopen die past, en pas over een half jaar of jaar als het paard mooi op bespiering is gekomen en nieuw zadel kopen wat helemaal maatwerk is, voordeel is dat je in die periode ook kan sparen zodat het budget groter is en je meer keuze hebt. En vanaf prijzen zijn leuk, maar ik moet de eerste nog tegenkomen die ook daadwerkelijk de laagst mogelijke prijs voor een maatzadel betaald heeft.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 15:21

Schangah schreef:
Pellie schreef:

Dit is toch echt niet waar. Een op maat gemaakt zadel wordt van de boom af aan opgebouwd voor je paard.
Een bestaand zadel aanpassen (de boomverbreden en de kussens opvullen) zul je bedoelen.

Dat bedoel ik inderdaad.

Een vanaf het begin op maat gemaakt zadel bestaat vaak ook uit standaard boommaten welke ze uitzoeken bij de gemaakte mal op papier, maar dat zal misschien ook weer van de zadelmaker afhangen. Er zijn ook zadelmakers die een bijna kant en klaar pakketje uit Engeland halen en boom en opvullen en duur verkopen onder de mom van op maat gemaakt. ;)

Voor mij dus weinig verschil tussen op maat maken en op maat maken.

edit: ik zie dat Quibje hetzelfde uit heeft gelegd.