Pessoa Ventilerende Peesbeschermers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_10

Pessoa Ventilerende Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 12:22

Hallo Bokkers,

Een tijdje geleden reed ik met iemand in het bos die ventilerende peesbeschermers van Pessoa had. Ik was zo nieuwsgierig dat ik op bokt gelijk opzoek ben gegaan naar topics. Ik ben de verschillende topics gaan lezen, maar deze waren vooral van een hele lange tijd geleden. Toen bestonden ze nog niet zo lang en had bijna niemand ervaring met deze ventilerende peesbeschermers.

Nu is mijn vraag: "Wat zijn jullie ervaringen met deze peesbeschermers nu ze al wat langer op de markt zijn?"

Ik rijd mijn pony momenteel met BR peesbeschermers en strijklappen (Neopreen), maar had op mijn vakantie een zeer interessant stuk gelezen over veel voorkomende peesproblemen en de oorzaken daarvan. Zo stond er dat peesbeschermers van neopreen en bandages veelal helpen met het veroorzaken van peesproblemen. Door het opwarmen van de pesen, kunnen de 'warme' pesen klappen steeds slechter opvangen. Nu dach ik altijd dat alleen bandages dit deden, maar Paardenarts Frans van Toor van De Raaphorst zei anders. In een van zijn stukken zei hij:
Citaat:
"Peesbeschermers die rondom het pijbeen gaan, bijvoorbeeld van neopreen, zijn niet veel beter dan bandages. We dragen een duikpak van dat materiaal om warm te blijven, dus wat zou dat om een paardenbeen doen? Koelen? Dacht het niet."

Als er is bewezen dat ze slecht zijn, waarom zie ik iedereen er dan nog mee rijden? Zelf doe ik het ook, maar wil verder met een ander soort (nu ik er meer van weet). Vandaar dit topic om ervaringen op te vragen over deze Pessoa ventilerende peesbeschermers.

Een link naar een foto van de Pessoa ventilerende peesbeschermers.

Alvast heel erg bedankt!
Groetjes,
Iris

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 12:27

Ik heb er geen ervaring mee maar om die reden koel ik mijn paard zijn benen altijd direct na het werk :j En staat ie verder altijd zonder beschermers. Ik vraag me dan ook echt af of dit ook op gaat puur tijdens een uurtje werk?

Niekj_Jente

Re: Pessoa Ventilerende Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 12:30

Ik ben idd ook wel benieuwd hoe ze bevallen,
Ik koel nu ook sowieso de benen van mijn paard na het werk, om daarna nog lekker 10 min over het harde te stappen.

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 12:34

PercyLeen schreef:
Ik heb er geen ervaring mee maar om die reden koel ik mijn paard zijn benen altijd direct na het werk :j En staat ie verder altijd zonder beschermers. Ik vraag me dan ook echt af of dit ook op gaat puur tijdens een uurtje werk?

Niekj_Jente schreef:
Ik ben idd ook wel benieuwd hoe ze bevallen,
Ik koel nu ook sowieso de benen van mijn paard na het werk, om daarna nog lekker 10 min over het harde te stappen.

Bedankt voor jullie reacties.

Koelen doe ik ook altijd, maar wanneer je je peesbeschermers af doet zullen de pesen langzaam aan ook afkoelen. Het gaat er bij mij om tijdens het rijden, want dan warmen de pesen van je paard/pony op. Wanneer hij dan toch is een gekke sprong/beweging maakt, kan de pees de klap niet opvangen. Daarom ben ik opzoek naar ervaringen met deze peesbeschermers. ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 12:35

Aangezien je peesbeschermers normaal gewoon draagt tijdens het rijden worden de pezen en benen sowieso al warm.

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 12:37

x_Marr schreef:
Aangezien je peesbeschermers normaal gewoon draagt tijdens het rijden worden de pezen en benen sowieso al warm.

Dat snap ik, maar ik vraag mij dus af of deze peesbeschermers daarvoor de oplossing zijn?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 12:40

Zolang er geen koelelementen inzitten kunnen ze het been ook niet koeler maken tijdens het rijden :+

Misschien dt het been iets minder warm wordt dan met dichte peesbeschermers, maar koelen doet het niet ;)

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 12:43

x_Marr schreef:
Zolang er geen koelelementen inzitten kunnen ze het been ook niet koeler maken tijdens het rijden :+

Misschien dt het been iets minder warm wordt dan met dichte peesbeschermers, maar koelen doet het niet ;)

Nee dat snap ik, maar dichte peesbeschermers stimuleren het proces (het warmer worden van de pees). Ik vraag mij dus af of deze peesbeschermer de oplossing bied: Het 'stimuleert' de pees niet om warmer te worden, maar beschermt de pees wel.

Wel bedankt voor je reactie! :)
Laatst bijgewerkt door Iris_10 op 01-08-10 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 12:43

Ze verkoelen ook niet, het word alleen een stuk minder warm :)

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 12:44

judith370 schreef:
Ze verkoelen ook niet, het word alleen een stuk minder warm :)

Rijd jij ook met deze peesbeschermers?

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 12:46

Nee, maar ik ken wel iemand die ze gebruikt. Ze heeft er goede ervaringen mee, het scheelt zeker.

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 12:57

judith370 schreef:
Nee, maar ik ken wel iemand die ze gebruikt. Ze heeft er goede ervaringen mee, het scheelt zeker.

Oké, dankjewel!
Waarom rijd je er zelf niet mee als ik vragen mag?

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 13:04

Ik heb op dit moment niet zoveel geld ;)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:27

Ik heb volgens mij op bokt wel eens gelezen dat een paard er drukplekken van kreeg, misschien kun je eens verder spitten met de zoekfunctie?

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 10:29

Tessebes schreef:
Ik heb volgens mij op bokt wel eens gelezen dat een paard er drukplekken van kreeg, misschien kun je eens verder spitten met de zoekfunctie?

Daar heb ik denk ik overheen gelezen, ik zal nog wel even gaan zoeken.
Zijn er trouwens van nog meer merken zulke peesbeschermers? Want ik ging kijken op vele websites die deze verkochten en ze waren alleen in maat Full. Nu heb ik een D-pony die maat Pony heeft, dus dan wordt het een beetje lastig.