bandages voor paard met iets vergroeide benen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lillian__

bandages voor paard met iets vergroeide benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 22:01

de titel is wat lang maar ik vraag het toch..
ik rij soms een pony met iets vergroeide achterbenen [ door slechte hoefverzorging]
gelukkig heeft de vriendin waarvan ik hem rijd het binnen de perken kunnen houden [ pony is wettelijk niet van haar ]
maar toch valt het hem zwaar om in bak te rijden, daarom vraag ik me af: zou ik zijn achterbenen kunnen bandageren, om hem meer steun in de achter benen te geven?

Needje

Re: bandages voor paard met iets vergroeide benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:02

Bandages geven geen steun. Als het paard aangeeft dat ie niet kan werken met die benen vrees ik dat je je daar bij neer moet leggen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:03

Zou dat overleggen met een hoefsmid wat je het best kunt doen om zijn benen minimaal te belasten. Al denk ik dat bandage's niet de beste keus is voor vergroeide benen. Dus zou eerder overleggen met hoefsmid of dierenarts wat het beste is.
En misschien is het beter om helemaal niet in de bak te rijden. Nouja zou dus zeker advies vragen aan iemand die ervoor geleerd heeft.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 22:05

hij kan er wel mee werken, maar die vriendin heeft hem gisten gebandageert en hij liep meteen een stuk steviger, alsof hij een soort steunzool had, ik heb het topic over de tempratuur onder de bandages gelezen.
maar is het verstandig?

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 22:06

Tigra_ schreef:
Zou dat overleggen met een hoefsmid wat je het best kunt doen om zijn benen minimaal te belasten. Al denk ik dat bandage's niet de beste keus is voor vergroeide benen. Dus zou eerder overleggen met hoefsmid of dierenarts wat het beste is.
En misschien is het beter om helemaal niet in de bak te rijden. Nouja zou dus zeker advies vragen aan iemand die ervoor geleerd heeft.

het probleem is dat die vriendin het zelf moet doen, er komt hooguit 1 keer in het jaar een DA, maar een HS no way, dat betaalt de wettelijke baas nooit, en wij hebben het geld er niet voor!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:10

Je kan ook bellen naar de betreffende arts die weet van de vergroeing. Zelfde voor hoefsmid. Bellen kost maar een paar centen dus.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 22:30

hmmm ja k ga morgen naar die vriendin, dan sneaken we dr huis telefoon wel even

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 12:00

hee beete laat kon mn topic niet meer vinden :P

maar het hoeft inderdaad niet, dus we hebben het ook niet gedaan.
Sjimmie is van zichzelf al heel sterk, omdat het een buiten pony is
helaas loopt hij sinds 13 jaar nauwlijks tot geen goeie hoefverzorging [ denk aan, hoeven nooit uitkrabben, bijna nooit bekappen ] heel gevoelig op 1 van zijn achterbenen omdat, dat haast een pump schoen is geworden, het loopt echt helemaal uit tot een punt, ik en dat meisje gaan denk eens de dierenbescherming bellen! het is gewoon niet normaal meer!

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:05

Nou ja.. als je juist bandageert.. geeft dit wel juist steun..
maar doordat je die steun geeft, zullen de Pezen minder hard werken en daardoor minder sterk worden.
Dus dan lijkt het niet beter om te rijden met bandages..
Zou zeker eens overleggen met DA/Hoefsmid

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 12:10

CalvinenGino schreef:
Nou ja.. als je juist bandageert.. geeft dit wel juist steun..
maar doordat je die steun geeft, zullen de Pezen minder hard werken en daardoor minder sterk worden.
Dus dan lijkt het niet beter om te rijden met bandages..
Zou zeker eens overleggen met DA/Hoefsmid

Lees mijn bericht er boven, het hoeft inderdaad niet!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:16

Ik zou na jouw posts gelezen te hebben, helemaal niet meer op dit beestje gaan rijden. Al 13 ! jaren geen hoefverzorging meer, geen normale hoeven maar raar gevormd en vergroeide achterbenen, ook nog gevoelig achter? Nee, echt niet, dat vind ik voor het dier niet eerlijk.

emmsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:37

misschien dat een hoefsmid iets voor hem zou kunnen betekenen. bragen kost niet wat jah

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 12:48

kleinvosje schreef:
Ik zou na jouw posts gelezen te hebben, helemaal niet meer op dit beestje gaan rijden. Al 13 ! jaren geen hoefverzorging meer, geen normale hoeven maar raar gevormd en vergroeide achterbenen, ook nog gevoelig achter? Nee, echt niet, dat vind ik voor het dier niet eerlijk.

ze zijn niet misvromd, maar te lang, sorry foutje van mij!
ik weet pas sinds gisteren dat hij slecht loopt, hij heeft veder onwijs harde hoeven.
en dat hij 13 jaar geen goede hoef, vacht en medice verzorging heeft is niet mijn schuld want zo komt het over.
anne en ik hebben zo goed mogelijk het proberen in te dammen, maar helaas hij loopt toch slecht, we gaan ouders proberen over te halen dat hij een goeie hoefsmid belt, naar ons luistert hij niet.
hij kijkt al 13 jaar niet naar hem om, eerst was er nog een vriendje/broertje bij helaas is hij door slechte omheining [ slap hangend prikkel draad ] overleden.
helaas is de baas wel weer zo oneerlijk, dat als we sjimmie verkoeling willen geven [ zwemmen ect. ] het zijn pony is
en daar moet bljven staat!

ter informatie: hoe sjors is overleden
Alweer bijna 4 jaar geleden, zag ik jou voor het eerst.
Bazig, eigenwijs, en vooral doen wat niet mag.
Dit is ook jou dood geworden, wat nooit de bedoeling was.

In de nacht van 9 op 10 november deed meneer een nieuwe poging om aan de andere kant van het hek te komen,
want het gras aan de overkant is natuurlijk veel lekkerder.

Het was koud, en het regende.
Sjors is vast komen te zitten aan het hek, en kon niet meer los.
6 uur heb je aan het hek vast gezeten, in de regen, in de kou.

De volgende ochtent was je onderkoelt, staan kon je niet meer, je was te moe.
Maar er was nog hoop, ingepakt met stro en dekens hebben we uit alle macht geprobeert je op te warmen.
Als het om 4 uur niet beter zou gaan, zou de dierenarts je uit je leiden verlossen.

Maar het was al te laat, de dierenarts was niet meer nodig, Sjors is om half 3 gestopt met vechten.
Ik weet zeker, hoe ontdeugent je ook was, dat je nu in de hemel bent, en ik je ooit weer zie.

Dan krijg je de appel, die ik vanochtend al voor je klaar had gelegt, bij de poetsspullen, belooft!

de informatie staat op hun site, anne heeft dit geschreven

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:56

Ik zeg nergens dat het jullie schuld is dat hij geen hoefverzorging heeft gekregen, ik heb je topic goed gelezen. Ik zeg alleen dat hij met slechte hoefverzorging en gevoelige achterbenen niet gereden zou moeten worden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:56

Olster4ever schreef:
kleinvosje schreef:

ik weet pas sinds gisteren dat hij slecht loopt, hij heeft veder onwijs harde hoeven.
en dat hij 13 jaar geen goede hoef, vacht en medice verzorging heeft is niet mijn schuld want zo komt het over.
anne en ik hebben zo goed mogelijk het proberen in te dammen, maar helaas hij loopt toch slecht, we gaan ouders proberen over te halen dat hij een goeie hoefsmid belt, naar ons luistert hij niet.

Maar je moet je wel realiseren dat slecht bijgehouden hoeven dus te lang/misvormt ook meer belasting betekend voor z'n pezen end. En daardoor kan het paard wel eerder blessure's oplopen als je hem dus gaat rijden.
Hoelang is het nu geleden dat hij bekapt is?
Zo ook eerlijk gezegt niet rijden voordat z'n hoeven weer zijn zoals ze moeten. Als ze erg vergroeid zijn kan dat betekenen dat je waarschijnlijk lang niet kunt rijden maarja rijden is niet het belangrijkste.
Is er geen mogelijkheid om hulp te vragen aan de Dierenbescherming wat voor actie je kunt ondernemen. Zou niet meteen vermelden om welk paard het gaat maar gewoon advies vragen.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 13:03

[/quote]

Maar je moet je wel realiseren dat slecht bijgehouden hoeven dus te lang/misvormt ook meer belasting betekend voor z'n pezen end. En daardoor kan het paard wel eerder blessure's oplopen als je hem dus gaat rijden.
Hoelang is het nu geleden dat hij bekapt is?
Zo ook eerlijk gezegt niet rijden voordat z'n hoeven weer zijn zoals ze moeten. Als ze erg vergroeid zijn kan dat betekenen dat je waarschijnlijk lang niet kunt rijden maarja rijden is niet het belangrijkste.
Is er geen mogelijkheid om hulp te vragen aan de Dierenbescherming wat voor actie je kunt ondernemen. Zou niet meteen vermelden om welk paard het gaat maar gewoon advies vragen.[/quote]

ja daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben, ik heb serieus geen idee wanneer hij voor het laatst bekapt is!
ik verzorg hem pas een jaar.
Normaal vijlt anne zelf de hoefjes van Sjimmie bij, maar door persoonlijke omstandigheden van haar kant, is ze weinig bij sjimmie, de vijl ligt op het moment ook niet bij haar thuis of bij sjimmie.
en zij durft het nu ook niet meer aan om te vijlen, omdat ze bang is het nog meer te verkloten.
ik denk dat het hoog tijd is om de DB te bellen

- slechte hoefverzorging
- water maar niet al te schoon
- slechte weide omheining
- dood paard door de weideomheining
- amper wormenkuren, inentingen ect.
- in de winter voert de baas niet bij heel soms een plukje hooi, dit doet anne zelf, als ze sjimmie niet zou doen ze hij zijn weg gecrepeert, niet alleen fysiek, maar ook geestelijk, hij was de volger, en zou niet weten wat hij moet zonder een leider, hij is bijna weggekwijnt toen sjors dood ging, anne richte al haar aandacht en liefde op hem, het ging weer beter
- andere mensen vinden hem zielig, en voeren hem van alles.

zou je hiermee aan kunnen komen bij de DB?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:06

Een bekapbeurt kost toch niet zo veel?? Minder dan bandages iig..

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 13:07

Lotte1990 schreef:
Een bekapbeurt kost toch niet zo veel?? Minder dan bandages iig..

lees AUB eerst de rest, er speelt eigenlijk veel meer dan alleen slechte hoefverzorging

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:14

Zo lang het dier water en eten heeft, doen ze weinig vrees ik. Het dier moet er wel echt heel slecht aan toe zij willen ze er wat aan doen...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:59

kleinvosje schreef:
Zo lang het dier water en eten heeft, doen ze weinig vrees ik. Het dier moet er wel echt heel slecht aan toe zij willen ze er wat aan doen...

Dat is waar maar je kunt wel informatie vragen wat je wel als beste kunt doen in zo'n geval.