pessoa 23 mm rvs bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vinca

pessoa 23 mm rvs bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 12:03

Ik heb een grote opruiming in mijn stal en toen zag ik een pessoa 23 mm rvs bit.
waar dient hij voor en hoe moet je hem aan het hoofdstel doen ( aan welke ring)?

bedankt

Quir

Re: pessoa 23 mm rvs bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:06

Als je niet weet hoe het bit werkt en wat het bit doet, moet je hem ook niet in je paard zijn mond stoppen.

Een pessoa is een vrij streng bit met hefboom werking. Het bakstuk maak je aan de bovenste ring, de teugel kan je aan de grote ring en aan de twee onderste ringen doen. Hoe lager de teugel, hoe strenger het bit en dus meer hefboomwerking.

Vinca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 12:08

Quir schreef:
Als je niet weet hoe het bit werkt en wat het bit doet, moet je hem ook niet in je paard zijn mond stoppen.

Een pessoa is een vrij streng bit met hefboom werking. Het bakstuk maak je aan de bovenste ring, de teugel kan je aan de grote ring en aan de twee onderste ringen doen. Hoe lager de teugel, hoe strenger het bit en dus meer hefboomwerking.

ja ik wist al wel dat het een streng bit is want het probleem is als ik mijn pony aan de teugel wil laten lopen dat trekt ze gewoon net zo hard tot ik gewoon blaren op mijn hand heb en ik heb het al een paar week met slof geprobeert maar die heeft ze gewoon stuk getrokken |(

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:12

Ehm, aan de teugel rijd je niet. Je moet echt niet een paard aan de teugel gaan trekken met een slof of streng bit. Dan ben je echt hééél erg verkeerd bezig.

Vinca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 12:13

Quir schreef:
Ehm, aan de teugel rijd je niet. Je moet echt niet een paard aan de teugel gaan trekken met een slof of streng bit. Dan ben je echt hééél erg verkeerd bezig.

Hallo ik ben niet verkeerd bezig want mijn pony geeft zich niet over.
het is een fjord en erg sterk in de hals ze weet dat ik gedoel maar ze doen het niet

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:18

Dan ben je als nog verkeerd bezig. Ook een Fjord hoef je niet aan de teugel te TREKKEN.

Daarnaast een pony dient zich niet over te geven, hij moet voor je willen werken. Daarnaast denkt een paard/pony niet: Ik doe dit niet want zij wil dat.

Ga eerst maar eens ontspannen rijden, veel overgangen maken en voltes rijden. Van achter naar voor rijden en op een gegeven moment gaat je paard vanzelf nageeflijk lopen.

Jij wilt je pony gewoon in een valse krul trekken en daar verkl**t je je pony gruwelijk mee.

Dus ja, je bent wél verkeerd bezig.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:20

wat een gezellig topic toch weer! :+
toch ben ik het wel met quir eens

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:24

Goede verhelderende uitleg Quir!

Heb je goede begeleiding? Het klinkt namelijk niet zo. Dat persoon kan jou het beste helpen, wij kunnen niet zo vanachter een beeldscherm oordelen, maar wat we - uitgaand van jouw informatie - wel kunnen oordelen, is dat je niet zo slim bezig bent op het moment.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:34

Quir, ik ben het absoluut helemaal met je eens!

TS, jouw fjord zal niet de enige fjord zijn die zich sterk maakt in de hals. Dat moet je juist niet oplossen met getrek want je paard is toch wel sterker dan jij en door te trekken zet je er alleen maar een giga onderhals op. Lijkt me niet je bedoeling. Het advies dat ik je zou willen geven is om, met een trensje, je paard eerst eens actief te rijden, onder goede begeleiding. Doe die pessoa weg, als jij niet weet hoe een bit werkt en hoe je je paard ontspannen naar je hand toe kunt rijden (en ja, ik weet hoe moeilijk dat kan zijn met een fjorden-of-vergelijkbare bouw. Zie mijn IJslander met korte, dikke hals die jarenlang op 2 benen en z'n mond heeft rondgelopen) ben je nog laaaaaaang niet aan een pessoabit toe :n Ik moet bekennen dat ik weet hoe groot de verleiding is :o , ik heb vorig jaar via bokt een kimblewick aangeschaft. Resultaat: mijn paard ging alleen maar meer hangen en nog harder door mijn handen heen rennen. En waarom een kimblewick: omdat ik meer wilde (dacht ik) dan een trensje maar absoluut geen pessoa, ook al bood een stalgenoot mij er een te leen aan. Mooi dat zo'n onding niet in mijn paard zijn mondje komt :r

23 mm vind ik trouwens ook wel heel erg dik! Het bit dat ik gebruik (een mylerbustrens) is denk ik 8 mm...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:40

Ik heb het idee dat TS nog jong is, en denkt dat het stoer is om met zo'n bit te gaan rijden of zo? TS, doe maar niet, als je lang van je pony wilt genieten, zou ik eerst eens een goede instructeur aanschaffen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:45

Een pessoa (of wat voor heftig bit ook) is pas stoer als je weet hoe je ermee om moet gaan (even voor TS, niet voor kleinvosje :P )

Weet je wie er pas stoer is? Mijn paard. Dat zelfde paard als waar ik een strenger bit in wilde hangen. En dat zich nu op een halstertje door het bos laat sturen en geweldig reageert op aanwijzingen als ennnnnstap en HO. Superpaard <3

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:47

hestejente, zo was mijn commentaar ook bedoeld hihi!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:48

Snap ik, ik weet toch wie het zegt ;) Volgens haar onderschrift houdt ts van haar paarden. Dan wil ze ze vast geen pijn doen met zo'n eng bit?
Laatst bijgewerkt door Koper op 30-07-10 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:48

haha, je kent me langer dan vandaag!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:49

En ik weet wat voor bit jij hebt! :P

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:57

Ehm, help me even? Is dat die kaugan? Hihi, die gebruik ik alweer niet meer!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:01

Ja, die bedoelde ik. Waarom gebruik je 'm niet meer?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:03

Ik heb em nog wel liggen, maar ze loopt beter op een enkelgebroken. Heb ik in overleg met mijn instructeur aangepast, en hou die van jou als reserve!