Hoofdstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irmy

Hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 15:11

Hallo,
Ik ga waarschijnlijk bitloos rijden, omdat mijn vz-pony niet goed overweg kan met zijn bit, en ik heb gelezen dat het vriendelijker is.
Maar kun je van een 'normaal' hoofdstel (hoofdstel met bit) ook een bitloos hoofdstel maken?
Of moet je die toch écht opnieuw kopen?

Valencia2002

Re: Hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 15:29

Volgens mij zit een bitloos hoofdstel wel anders in elkaar, maar het kan ook zijn dat het echt kul is wat ik hier zeg. Je kunt het natuurlijk wel proberen, maar dan zou je de bakstukken er ook af moeten halen. Waar maak je je teugels dan aan vast?

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 15:35

Ik heb al zitten kijken, en het hoofdstel van mijn vz-shet is zegmaar 2 in 1. De neusriem zit dus vast aan een andere riem met een ring ertussen.

Bij dit plaatje tussen nr. 5 & 6 die ring: Afbeelding

Ik heb echt geen idee of dit kan...

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 15:36

volgens mij kan het wel, maar waar?
verder bitloos is vriendelijker, wanneer jij dat ook bent. als jij met erg veel "druk"rijd is bitloos niet vriendelijk. Hierdoor krijgt jou paard steeds een opdonder op zijn neus.
ik zou eerst eens goed aanvoelen of het aan jou ligt, (dit niet om je af te kraken ofzo)
maar als je gaat rijden met veel druk bitloos, heb je kans dat ie dit niet zo leuk vind.
is het geen optie om eerst een vriendelijker bit aan te schaffen (zo'n plastice met appel smaak ofzo)

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 15:37

ik heb van mij gewone hoofdstel ook een bitloos hoofdstel laten maken voor 20 euro. dit deed iemand die ik via internet gevonden had, en dit ook als werk deed.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 15:43

ariegorn schreef:
volgens mij kan het wel, maar waar?
verder bitloos is vriendelijker, wanneer jij dat ook bent. als jij met erg veel "druk"rijd is bitloos niet vriendelijk. Hierdoor krijgt jou paard steeds een opdonder op zijn neus.
ik zou eerst eens goed aanvoelen of het aan jou ligt, (dit niet om je af te kraken ofzo)
maar als je gaat rijden met veel druk bitloos, heb je kans dat ie dit niet zo leuk vind.
is het geen optie om eerst een vriendelijker bit aan te schaffen (zo'n plastice met appel smaak ofzo)

Het ligt niet aan mij. (ik rijd er sowieso niet op, dat doen de kleinkinderen van de eigenaren).
Maar het ligt waarschijnlijk ook niet aan die kleinkinderen, want de vorige eigenaren van mijn vz-pony hadden hier ook al last van.
(Dat de pony raar deed met het bit in zijn mond).

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 15:45

kunnen ook tanden zijn. gaat ie weleens naar de tandarts?

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 15:47

Hmm, weet ik eigenlijk niet..

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 19:23

De hand van de ruiter is de vriendelijkheid..de neus is erg gevoelig en neusriem moet dan ook echt op de goede plaats zitten..ik rij alles bitloos maar heb dan ook speciale hoofdstellen met brede neusriemen..in verschillende maten en soorten..je kan om te proberen van sommige hoofdstellen wel een side-pull knutselen hoor..

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 19:26

Vanaf dat plaatje..geheel 3 verwijderen en teugels bevestigen in ring tussen 5 en 6.. neusriem hoger plaatsen en niet te strak..en proberen maar..

Alpaca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:06

Bij mijn hoofdstel kan het wel. De bakstukken zijn niet verbonden met de neusriem zeg maar.

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:30

Ja klopt dan kan het wel ja..zelfde als hier op dat plaatje..

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:32

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:10

ariegorn schreef:
kunnen ook tanden zijn. gaat ie weleens naar de tandarts?
Dit is een goede tip: laat eerst eens een goede paardentandarts komen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:58

Irmy schreef:
Ik heb al zitten kijken, en het hoofdstel van mijn vz-shet is zegmaar 2 in 1. De neusriem zit dus vast aan een andere riem met een ring ertussen.

Bij dit plaatje tussen nr. 5 & 6 die ring: http://i29.tinypic.com/98c32s.png

Ik heb echt geen idee of dit kan...

Oftewel een doodnormale lage neusriem :+ Ja, daar kun je met clipjes teugels aan vastmaken, dan heb je een soort sidepull.

Wanneer ik bitloos rijd doe ik dat gewoon met een stalhalster. Werkt ook prima, zolang je maar niet de hele tijd teugelcontact houdt. Zelfs op halster + gewoon halstertouwtje kun je rijden, ik houd het touw dan aan de linkerkant van zijn hals, als ik naar links wil "trek" ik hem naar links en als ik naar rechts wil duw ik het touw tegen de hals, naar rechts. Uiteraard icm zithulpen ;)