Nog niet eens zo heel lang geleden hadden de meeste dressuurzadels gewoon 2 singelstoten naast elkaar. Slechts in enkele gevallen werd er met een voorsingel (V-systeem, stoot bij de voorboom, of hoe je het ook maar noemen wilt) gewerkt. Tegenwoordig hebben eigenlijk alle zadels zo'n singelsysteem? Is dat nu echt beter? Met een stoot over de voorboom knel je de schouder namelijk eerder af.
Wij hebben dit ook bij ons dressuurzadel, oorspronkelijk niet maar is er in gezet door de zadelmaakster omdat onze pony een ronde rug heeft en ook een buikje. Hij gleed eerst naar voren en nu niet meer
Ik heb het ook en de voorsingel zorgt dat mijn zadel niet naar voren komt en mijn singel wat verder naar voren ligt, zodat ook die niet naar voren schuift. Het V systeem zorgt dat mijn zadel aan de achterkant stabieler ligt.
Het V systeem verdeelt de druk beter en zorgt voor een stabiele ligging.Het voorkomt tevens dat een zadel naar voren kan schuiven, hetgeen de schouder vrijheid juist ten goede komt. Als zo'n zadel goed past en op de juiste plek ligt, kan het de schouder niet afknellen.
Mijn zadel heeft dat ook. zorgt dat het zadel goed op de plaats blijven, en niet gaan schuiven,of juist gaat kantelen.
een zadelmaker weet vaak wel wat die ermee moet doen, zondat het zadel goed ligt bij een paard.
Mungbean
Geplaatst: 03-08-10 11:06
Bij de meeste (Engelse) zadels met dit systeem zit er ook nog een extra singelstoot bevestiging op de traditionele plek. Veel mensen (en zadelverkopers) weten dit niet en laten hem standaard op de voorsingel positie zitten. Als je paard dit echter niet nodig heeft kun je hem simpel laten verplaatsen. De V-stoot aan de achterkant is doorgaans prettiger om mee te werken omdat je minder punt druk hebt. Daarnaast kun je deze nog al dan niet vastzetten of laten 'glijden'. Je hebt dus meerdere opties op die manier. Als je zadel geen extra singelpositie heeft en je merkt dat de voorste je paard in de weg zit kun je deze ook gewoon een gat losser doen dan de achterste. de V-stoot doet namelijk eigenlijk al het werk van de 2 traditionele 2e +3e stoten en de voorste is enkel voor extra bevestiging bij bepaalde typen paarden.