[WN] Nut kinriem western hoofdstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bleubilly

Nut kinriem western hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 09:44

Misschien een stomme vraag, maar ik vraag me geregeld af waarom er een kinriem aan een westernhoofdstel zit. Ik rij zelf alweer een paar jaar met een one-ear hoofdstel en daar zit dus een kinketting aan, maar behalve het bit raakt het verder niks aan en dus vraag ik me af waarom het er eigenlijk op zit....
Anyone??

fjord_brucht

Re: Nut kinriem western hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 09:45

die zit er om tegen te gaan dat je het bit door de mond trekt

het bit ligt stiller

Birte_Ost

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 09:48

Volgens mij is het ook moeilijker voor het paard om zn bit vast te nemen, ik heb zo een lerenriempje, ben niet zo voor de ketting omdat ik mensen heb gezien die het zo vast doen dat hun paard er wonden van krijgt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 09:52

Bij een gewoon bit heb je een kinriempje en die dient inderdaad ervoor om het bit niet door de mond te kunnen trekken. Een ketting gebruik je niet bij een gewoon bit maar bij een shank, en dan is het voor de hefboomwerking van het bit neet als bij stang en trens.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 09:55

Heeft niets te maken met vastpakken, of het bit stiller laten liggen. Een kinriem bij een snaffle is simpelweg bedoeld om te voorkomen dat het bit door de mond kan worden getrokken als je je paard omtrekt. Hij hoort ook altijd losjes te hangen.

Bij een scharenbit is de kinriem/ketting er om te zorgen dat het bit niet te ver door kan scharen.

Bij mijn trensbit gebruik ik nooit een kinriem, ik vind het niet nodig. En heb nooit problemen gehad zonder riempje :)

Bleubilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 12:36

Ik heb eerst (heeeeel vroeger) wel met een shank gereden, vandaar misschien dat het een ketting i.p.v. een riempje is. Die van mij zit erg los, vandaar dat ik me af vroeg of het wel functie heeft. Ik denk dat als het is om te voorkomen dat het bit door de mond heen gaat het een beetje de plank mis slaat aangezien het zo los zit. En ik heb grote ringen aan het bit dus dat gaat er zowieso niet zo makkelijk doorheen.
Bedankt voor jullie reacties!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:50

Ook een bit met grote ringen kan door de mond heen als t paard de mond open doet :j
En ik heb wel eens een paard gezien dat het bit op de plaats van het bakstuk had hangen en het bakstuk van de andere kant in de mond had := Nooit de bedoeling om zó hard aan t bit te trekken natuurlijk.. maar een kinriem had dat kunnen voorkomen. Stel dat je paard eens op hol slaat bijvoorbeeld en je moet hem voor jullie veiligheid even omtrekken, dan kan zo'n riempje wel fijn zijn natuurlijk..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:08

HAR-->WN-TR

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:59

8nnemiek schreef:
Bij mijn trensbit gebruik ik nooit een kinriem, ik vind het niet nodig. En heb nooit problemen gehad zonder riempje :)

In de wedstrijden is het verplicht. ;)
Maar gewoon bij thuis rijden is het dan natuurlijk vrije keuze.