heuptasje voor een trektocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annehoe

heuptasje voor een trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 12:58

Op 8 augustus vertrek ik voor 9 dagen naar IJsland om daar een trektocht van 6 dagen
te paard te maken. Per dag rij je tussen de 4 en 8 uur paard door het (hopelijk) mooie IJsland.

Afgelopen week heb ik een paklijst ontvangen voor deze rit.
Hier staat echter op dat ik een heuptasje mee moet nemen voor belangrijke documenten, camera, telefoon, geld, zonnebrand en misschien nog andere spullen. (drinkfles?)
Zadeltassen worden door de organisatie geleverd maar deze zitten ip vol met de lunch en een EHBO pakket.

Nu vraag ik mij alleen af wat een fijn heuptasje is tijdens het paardrijden. Ik kan me voorstellen
dat een te grote tas niet prettig is met de randen van je zadel.. Maar ja er moeten wel spullen mee.
Ik twijfel ook nog over kopen van een tasje waar een drinkfles in kan.. Misschien is dit totaal
niet handig tijdens het rijden aangezien het schut en klotst. En het weer is natuurlijk niet
zo warm dat je uitdroogt (ongeveer 15 graden)

wie o wie heeft er ervaring met het rijden met een heuptasje of zelfs het rijden van trektochten.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:01

Bij de Endurance wordt veel met heuptassen/flesjes gewerkt, kijk eens bij www.goedhard.nl ?

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 13:07

linky schreef:
Bij de Endurance wordt veel met heuptassen/flesjes gewerkt, kijk eens bij http://www.goedhard.nl ?

Bedankt, ik heb even op de site gekeken en zie veel formaat verschil.
Wat is prettig om mee te rijden of maakt het niet veel uit..
Ik vind bv de Deuter Nordic 1 wel mooi maar hij is wel vrij groot.. Ook de Deuter Nordic 2 lijkt
me mooi maar die zit meer op je heup. Wat is hier het voordeel van?

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:08

Mijn vriend en ik hebben in het verleden een paar keer een trektocht gemaakt en we droegen allebei een heuptasje. Naar mijn ervaring is het 't prettigst rijden als je het tasje op je rug doet en de sluiting op je buik. Ik zou er geen drinkfles in doen, dat wordt al snel te zwaar. Bij ons mocht het drinken overigens in de zadeltas. Koop in ieder geval een tasje van goede kwaliteit. Het eerste jaar had ik goedkope gekocht en konden we allebei na een paar dagen onderweg terugrijden en afstappen omdat de band gebroken was. Het is al een paar jaar geleden, dus ik weet niet meer waar ik de goede uiteindelijk gekocht heb, maar ik denk bij een outdoor(sport)zaak.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:09

wij hebben hem meestal iets boven de heup, met de tas of voor of achter; ik meestal voor. Kwestie van proberen wat voor jou het prettigst is. Goedhard heeft alleen goed degelijk spul, voor jaaaaaaaaaaaaren lang gebruik.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:10

Ik zou liever een reportersvest nemen en een losse bidonhouder die je aan je zadel kan hangen met een klip. Heuptassen zijn gewoon niet prettig met rijden.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:11

Je zou even naar een buitensportzaak kunnen gaan (ik zie dat je in Nijmegen woont, dus Bever of SpacSport), want Deuter is een buitensportmerk. Dan kun je ze gewoon even zien, en hoef je geen verzendkosten ed te betalen.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:13

Als ik op buitenrit ga,heb ik altijd een heuptasje om, en heb ik een klein flesje water erin en mijn telefoon.
Gewoon een merkloos tasje,gekocht bij 1 of ander schoenenwinkel, heb 'm al jaren.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:15

Ik zou ook even langs bv de Bever gaan. Of eerst ff kijken op www.bever.nl

Naast heuptassen die goed blijven zitten hebben ze ook bv schuine rugzakken die goed vast rond je lichaam zitten zonder in de weg te zitten met rijden.

Daar kan je ter plekke passen en beslissen. Het ene lijf is het andere niet natuurlijk qua wat goed past of fijn zit.

Ik heb ook uiteindelijk een grotere heuptas gekocht dan de planning was door te passen.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 13:24

Miepie1980 schreef:
Ik zou ook even langs bv de Bever gaan. Of eerst ff kijken op http://www.bever.nl

Naast heuptassen die goed blijven zitten hebben ze ook bv schuine rugzakken die goed vast rond je lichaam zitten zonder in de weg te zitten met rijden.

Daar kan je ter plekke passen en beslissen. Het ene lijf is het andere niet natuurlijk qua wat goed past of fijn zit.

Ik heb ook uiteindelijk een grotere heuptas gekocht dan de planning was door te passen.

ze geven aan dat je geen rugzak mag dragen omdat dit gevaarlijker is dan een heuptasje als
je er af valt.
Klinkt ook wel logische omdat een rugzak naar je nek kan schuiven tijdens een val waardoor je akelig neer kan komen.

MarliesV

Re: heuptasje voor een trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:26

Hmm, als het niet mag dan houdt het op.

Ik heb een speciale driepunts rugzak. Schuin over de rechter schouder naar de linker heup en met een buikband. Die krijg je niet omhoog als je valt hoor.
Maar goed, daar heb jij niets aan.

Succes met zoeken, zou gaan voor een winkel waar je kan passen. Dus een buitensportzaak als bv de Bever Zwerfsport oid.

RosaGipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:17

eentje van eastpack is aan te raden.
heel fijn en er kan veel in!

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 20:24

jullie geven dus eigenlijk aan dat het soort heuptas niet uit maakt voor het paardrijden? Gewoon naar de winkel gaan en kijken wat past als je normaal staat is voldoende?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:44

Ik heb ook een kleintje. Daarin kan geen flesje, daar is ie net te klein voor. Ik heb er een klein zakmes, een klein portemoneetje, een pakje kaugum, een telefoon en en een flesje desinfectie en mijn sleutelbos inzitten. Ik draai hem meestal om, de voorkant op mijn rug dus want dat rijd lekkerder.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:25

Ik heb die van Goedhard > Deuter nordic 1.
Bevalt goed met rijden.
Ik vind het wel fijn dat er een flesje in kan. Draag 'm zelf ook eigenlijk nooit voorop, maar meer aan de zijkant/achterkant. Vond de pasvorm van deze wel fijn. Hij zit heel vast op de een of andere manier. Ik heb redelijk brede heupen en smallere taille, waardoor een andere heuptas (gewoon zo'n standaard die ik had) altijd omhoog wipte tijdens het rijden (draven en galop). Tijdens tölt zit je wel wat stiller, maar stel dat je een paardje krijgt die niet zo makkelijk tölt dan is het ook wel handig om daar rekening mee te houden. Evt zou je ook een broek aan kunnen doen met riemlussen, dan kun je daar in ieder geval altijd de riem van je heuptas doorheen doen, zodat die zo vast mogelijk zit.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:18

Ik heb er één van Adidas met bidonhouder, een vak met rits en nog een vakje afgesloten met klittenband voor bijv. je kaart. Ik doe er wel een klein flesje in van 33 cl. Groter kan ook, maar lijkt me niet prettig.

Lauranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:46

ik reed in Tsjechië met een heuptasje, we reden op westernzadels. Ik stak er wel niet zo veel in: lunch, paspoort, zakdoekjes, ...
ik reed gewoon met een Eatpaktasje ... lekker handig hoor :D

en ow ja: opzij houden en goed vasthangen ;) :P