Wintec pro met contourblokken, wat vinden jullie ervan??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gwenneke007

Wintec pro met contourblokken, wat vinden jullie ervan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 10:25

Hey,
Ik ben opzoek naar een zadeltje voor mijn d-pony.

Vorige week ging ik langs in een winkel en mijn ogen vielen op de wintec pro met contourblokken.
Hij zet je mooi recht met je rug vind ik (wat ik zelf wel belangrijk vind met een zwakke rug). En ik zat er ook heel goed in, maar natuurlijk heeft het nog niet op mijn pony gelegen...

Wat zijn jullie ervaringen? Rijden jullie er graag mee?
Wat is er positief en negatief aan?

Ik was eerst opzoek naar een westernzadel maar ik vond dat je daar toch wel wat meer 'inzakt' :-)

Is de wintec pro met contourblokken geschikt om recreatief met te rijden? en leuke buiten ritjes met te maken?

En qua vulling heb je 2 keuzes, met wol of cair, wat is het verschil en wat raden jullie aan?

Alvast bedankt

ps : heb wel al een winkel gevonden die ze mij vrij 'goedkoop' kan aanbieden(ivg met andere winkels) met cair systeem en die ze ook aan huis komt passen :-)

groetjes

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:30

Ik zou zonder cair doen (dus wol), want cair is heel slecht aan te passen en levert geen betere drukverdeling op. Als je trouwens weet welke maat je nodig heb kan je ook op www.reiterlive.de bestellen. Dat scheelt vaak ontzettend veel.

gwenneke007

Re: Wintec pro met contourblokken, wat vinden jullie ervan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 10:33

Ja khad de website ook al gevonden maar die taal lukt mij niet zo goed :-) en kzou ze toch wel aangepast op mijn pony willen ;-)

gwenneke007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 10:39

Mss iemand die kan helpen met vertalen?

wat is gullet?
wat is stirrupleathers?
wintec webbers?
wat is stirrups?
girth?

nog iemand ervaringen met het zadel? :-d

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:41

Gullet is voorboom
Stirrupleathers is beugelriemen
wintec webbers zijn dressuurbeugelriemen (worden ook in het nederlands webbers genoemd, is een type)
Stirrups zijn beugels
Girth is singel.

gwenneke007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 10:45

dank je wel mizora :-) Zo kan ik al een stuk verder. nu aas ik nog naar wat ervaringen met het zadel :-p

gwenneke007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 10:47

oh ja mizora, die voorboom heb ik eigenlijk geen idee van, wat wat is.
Het is een vrij smalle pony dat ik heb... 't lijkt me precies beter als ik het in een winkel bestel die ik het aanpast op mijn pony :-s
met den tijd zo ik deze ook moeten kunnen aanpassen op een half quarter, maar mijn vriend rijdt daar nu nog mee.

Doughall_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:49

Ik heb dit zadel zelf, en ben er erg tevreden over. De zit is erg prettig zonder dat je echt in een houding gedwongen wordt. De contourblokken zijn vooral erg fijn als je wat langere benen hebt. En, ik kan er uren op vooruit!

Ik heb hem zelf mét cair. Mijn paard loopt er merkbaar beter onder. Wat je vaak hoort is dat cair hadr zou worden bij lagere temperaturen, hier heb ik afgelopen winter nooit wat van gemerkt. Een goede (!) zadelmaker kan met een zadel met cair prima uit de voeten qua opvullen en aanpassen, overigens.

Het allerbelangrijkste blijft natuurlijk dat het zadel ook lekker op je paardje past, heel verstandig dus dat je iemand laat komen om te passen!

Mocht je nog iets willen weten dan hoor ik het wel!

gwenneke007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 10:53

Heb vrij lange benen, dus dat klinkt al positief hé.

Dus het enige verschil tss wol of cair is dat cair zou kunnen hard worden bij lagere temperaturen? Nu ja, in de winter rijd ik toch zo vaak niet hoor :-)

en rijd jij er recreatief mee eeyore? want hier dient ze vooral voor buitenritten. En kweet niet of ze hier wel geschikt voor is (vandaar dat ik eerst een western zocht)

en moet je ze soms aanpassen voor op een ander paard of rijd je maar met 1tje met dat zadel?

Doughall_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:06

Nou, ik lees hier op Bokt nog wel eens dat er mensen roepen dat cair hard zou worden bij lage temperaturen. Maar echt, zelf nooit iets van gemerkt hoor, terwijl het afgelopen winter toch écht wel koud geweest is.

Ik had eerst een ander dressuurzadel, en een veelzijdigheid erbij voor het recreatief rijden. Sinds ik dit zadel heb, merk ik dat ik de veelzijdigheid al in geen tijden meer in handen heb gehad, leg eigenlijk steeds deze erop - hij zit zo heerlijk hè... Gaat prima dus, en als jij er lekker in zit en mee vooruit kunt, waarom zou je hier dan niet lekker mee naar buiten kunnen?

Heb dit zadel eerst op mijn warmbloed van 1.72, normaal gebouwd, gebruikt. Nu heb ik een fries van 1.65 die wat "ronder" is zeg maar :+ , met een ander kopijzer erin ligt hij nu ook prima. Voordeel is dat als mijn fries dadelijk z'n babyspek er wat afgetraind heeft, het zadel ook weer kan worden aangepast.

Wel altijd voor de zekerheid na laten kijken of het goed ligt hè, op een ander paardje of met een ander kopijzer!

gwenneke007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 11:19

wel ja, onze buitenritten zijn toch meestal enkele uren, soms vertrekken me 's morgens vroeg en rijden we tot in de namiddag en dus wil ik zeker zijn dat het uit te houden is op dit zadel :-)
Kweet natuurlijk niet hoe lang jij per keer op je zadel zit :-p

Ja ik vind het ook wel goed dat ze zo 'makkelijk' aan te passen zijn, we hebben ook nog een fries lopen maar zij staat momenteel op rust door blessure. maar nadien zou ze ook weer bereden worden en dan kan ik mijn zadel ervoor gebruiken, zou super zijn hé.
Waar heb jij je zadel gekocht?

Doughall_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:29

Tsja, zó'n lange ritten heb ik er nog niet mee gemaakt, daar kan ik dus geen ervaring delen. }:0

Ik heb mijn zadel destijds bij Reiterlive.de gekocht, máár mijn toenmalige paard werd al met een Wintec Pro gereden, dus ik wist dat ie paste. Desondanks, altijd nog even een professional naar laten kijken, heb ik ook gedaan. En voor de fries uiteraard weer.

Offtopic: wat vervelend dat je fries geblesseerd is. Wat heeft ze?

Sanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:36

Ik heb m ook,
Met cair net als de rest geloof ik..
Zit echt heel fijn ja,
Ik vind het alleen niet zo fijn op buitenritten,
Daar is hij mij eigelijk ook een beetje te mooi voor (risicodat hij beschadigd dmv uitstekende takken oid..)
Dus gebruik op buitenritten een anderzadel(western met extra zachte zitkussens)

gwenneke007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 11:41

Onze fries komt uit de sport, maar is wegens blessure in de schouder weggedaan, ze is wel 13 jaar maar toch....

we hebben dus iemand gevonden die als hobby enorm bezig is met alles wat paarden toebehoort...

EN die heeft dus gevonden dat ze van alles mankeerde en dat de witte bloedcellen en dergelijke allemaal niet meer in orde waren. Ze heeft antibiotica gekregen en nu moet ze gedurende 3maanden een door die mens samengesteld poeder in haar eten bij krijgen. Er is al verbetering hoor, want het manken was enorm, ze loopt heel graag eens maar als ze het dan niet meer kan, je ziet het wel aan haar dat het al wat beter gaat, dus ben blij! :)
In de winter was er ook al van alles die fout liep, ze at haar stro op, op vlaslemen dan gezet maar dat zou ook weer niet goed geweest zijn, zei die man nu.

Nu ff terug tot 't topic wenden.. :-p Is het normaal dat als je prijs vraagt voor een zadel de stijgbeugels automatisch niet mee worden gerekend?
Zit ik zo fijn ff wat winkels rond te bellen voor wat prijzen te horen, valt mijnen euro bij de laatste winkels dat sommige de stijgbeugels bijrekenen in de prijs en anderen niet, kmag dus mijn zoektocht verder zetten.

Jammer dat ik mn maten niet weet om via die website te bestellen.

Niemand anders meer met ervaringen ivm het zadel?

Kzou heel graag te weten komen hoe 't zadel is bij heel lange ritten :-p

groetjes