met of zonder neus riem??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ulo

met of zonder neus riem??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 22:41

hoi.
ik wilde nou weten wat het nou uitmaakte of je nou met of zonder neusriem rijdt, ik ken een paar mensen die zonder rijden (ik rijdt zelf met) maar eerlijk gezecht vind ik met er mooier uitzien :P :D

groetjes,

8nnemiek

Re: met of zonder neus riem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:23

De neusriem wordt gebruikt om de mond dicht te drukken. Maar als je gewoon vriendelijk rijdt dan heeft het paard geen reden om de mond open te doen en zal het rijden dus precies hetzelfde zijn :)
En als je paard wel constant zijn mond open doet dan moet je je toch eens afvragen waarom die dat doet, en zeker niet het probleem gaan verdoezelen met een neusriem :)

Voor de mooi, prima, als je em maar niet te strak vast maakt. Ik vind het zelf mooier zonder neusriem :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:36

Jep, word inderdaad gebruikt om de mond dicht te snoeren, en dat word soms nog versterkt door het gebruik van een sperriem.
Ik rijd zelf altijd met hoge neusriem en sperriem maar dan wel met ruim 3/4 vingers die er tussen passen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:16

Een hoge en een gecombineerde worden gebruikt om de mond dicht te houden. De lage ook wel om het bit te stabiliseren (terwijl de neusriem los zit) en wat strakker om ook bitloos te kunnen rijden.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:47

als mijn neusriem te strak zit, laat mijn paard dat wel merken, gaat hij zo'n geluidje maken dat hij moet briesen, een soort gekreun kun je het wel noemen, dan doe ik hem eeen gaatje losser :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:14

Mizora schreef:
Een hoge en een gecombineerde worden gebruikt om de mond dicht te houden. De lage ook wel om het bit te stabiliseren (terwijl de neusriem los zit) en wat strakker om ook bitloos te kunnen rijden.

En een neusriem is ook heel handig in het soort situaties waarin je paard en jij het niet eens zijn over welke kant jullie op gaan: hij zorgt ervoor dat je het bit niet door z'n muiltje trekt bij de wat heftiger disputen.

Ik rijd met een lage neusriem (en een dubbelgebroken bustrens) Redenen:
- stabilisatie van het bit
- fixeren van hoofdstel. Eerst bit erin, en dan het bakstuk van de neusriem over de bitbakstukken heen áchter de bitbakstukken leggen, zodat paardlief niet zelf z'n hoofdstel uittrekt.
- aankleding. Ik vind mijn paard met neusriem mooier dan met een hoofdstel zonder neusriem.

Heel af en toe rijd ik met een ander bit (kimblewick) En daar heb ik een hoge neusriem bij :)

BMarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:33

Mizora schreef:

De gecombineerde is ook om het bit te stabiliseren.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:35

als je geen neusriem hebt kun je ook een kinriempje doen (a la westernoptoming) om het bit te stabiliseren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:42

BMarjolijn schreef:
Mizora schreef:

De gecombineerde is ook om het bit te stabiliseren.

Nee hoor. Daarvoor is de sperriem te wiebelig, zit hij te hoog op de neusrug, en bovendien maar aan 1 punt, en loopt hij te schuin.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:45

Ik heb altijd geleerd dat de neusriem a) voor stabiliteit van het bit is en b) om de druk op de onderkaak te verdelen over de boven en onderkaak.

Maar dat kan ook ouderwets zijn, hoor!

LittleAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 15:52

met;p

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:30

Sanny_lief schreef:
Ik heb altijd geleerd dat de neusriem a) voor stabiliteit van het bit is en b) om de druk op de onderkaak te verdelen over de boven en onderkaak.

Maar dat kan ook ouderwets zijn, hoor!

neehoor, je hebt groot gelijk!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:33

Nee, gene gelijk, want hoewel een neusriem wel de kaken enigszins op elkaar houd, doet het niks met het bit. En daar er geen tanden of kiezen zitten op de plek waar het bit zit, maar daarnaast wel, is er flink wat ruimte. Je kunt ook met de neusriem om een bit door de mond trekken.
De enige die doortrekken voorkomt is die je bij tuigpaarden ziet en aan Portugese hoofdstellen. Die gaat nl door de bakstukken.

Er wordt ook geen druk verdeeld, want de neusriem hoort losjes te zitten.

Het enige dat een neusriem doet is voorkomen dat het paard de mond te ver open spert (en denk erom, ze mogen wel degelijk, ook in wedstrijden, de mond íets openen, en het is dus onnodig de kaken op elkaar te snoeren).

Bij jonge paarden die nog moeten leren het bit aan te nemen en voor wie een bit iets nieuws en vreemds is, is het gebruik van een neusriem aan te raden om te voorkomen dat ze zich gewoontes aanleren als mond ver opensperren of de tong over het bit doen om zich te onttrekken aan hulpen die via het bit gegeven worden. Dit staat los van of je al of niet vriendelijk rijdt, voor elk jong paard is een bit iets nieuws waar het mee om moet leren gaan.

Het is zeker wel zo dat een paard dat al beleerd is zeker de mond open kan sperren om aan te harde hulpen te proberen te voorkomen en het opensperren van de mond is dus gewoonlijk een ruiterfout. Maar dus niet bij paarden in het beleringsproces.

De lage neusriem heet dan ook africhtingsneusriem en daarmee is het doel duidelijker.
Een mexicaanse neusriem drukt op 1 punt op de neus als het paard de mond wil openen en dat is onaangenaam en dus een "straf".
De kineton neusriem is ontworpen om het paard geen druk op de lagen te geven en werkt heel goed bij gevoelige paarden. In tegenstelling wat velen beweren, is dit geen scherp werktuig, maar juist vriendelijk (wel moet hij hoog genoeg zitten).
Gecombineerde neusriemen zijn ergens onzin. De hoge neusriem ervan houdt de kaken al op elkaar, daar hoeft geen extra bandje bij. Het drukt hooguit het bit wat meer in de mondhoeken, maar als je een bit op de juiste hoogte afstelt, is dat niet nodig. Maar de meesten kopen zo'n neusriem omdat je weinig anders kunt krijgen tegenwoordig of omdat ze het mooi vinden.

Bij een paard dat al gewend is aan een bit is een neusriem dus niet nodig. Wat niet wegneemt dat je kunt kiezen om mét te rijden.
Maar aansnoeren is altijd verkeerd.