Tips voor goedliggend western zadel tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IrishCold

Tips voor goedliggend western zadel tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 15:47

Hallo,

Nadat ik mijn westernzadel heb verkocht, ben ik opzoek naar een westernzadel voor mijn tinker
Mijn tinker heeft een hele lastige rug en we kunnen geen goed passend westernzadel vinden

Mijn tinker heeft niet echt een schoft, er ligt nog veel ''spek'' rond de schoft en schouders.
Ook heef hij een korte rug.
Mijn westernzadel die ik binnen kort ga verkopen, drukte het op zijn schoft als ik er op zat en reed 2 rondjes schoof hij al naar achter.

Hebben jullie misschien tips voor mij? waar moet ik naar kijken als ik een western zadel ga passen?
En hoe moet het zitten als ik er op zit?

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:26

Misschien kun je deze vraag beter stellen bij 'tack room' in het westerngedeelte? Daar zijn denk ik meer mensen die je kunnen helpen.

Een westernzadel passen komt sowieso heel wat bij kijken, laat echt een goede zadelpasser komen. Het passen komt heel nauw, je kunt niet zoals bij engelse zadels bijvoorbeeld kussens opvullen om de pasvorm beter te maken, het moet gewoon echt goed liggen.

Eurohorse heeft een mobiele winkel met heel veel mooie zadels (ook tweedehands) waarmee ze langs kan komen, veel mensen met paarden met 'moeilijke' ruggen hebben goede ervaringen met haar!
Ook Arthur's kan volgens mij aan huis komen, hebben in ieder geval ook op hun eigen locatie een zadelpasservice met zadeldruk-analyse pad.

Succes!

butengeweun

Re: Tips voor goedliggend western zadel tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:17

Wil je het vet eraf gaan traienen of blijf je denk je zo rijden dat het vet blijft zitten. Wij zijn nu ook bezig een 3 jarige tinker in te rijden en heb expres voor bouwwisseling en ze nu wat aan de dikke kant is gekozen voor gewoon een engels zadel en dadelijk over een jaar of 2 als de rug op wat ik vindt een vaste en stabiele vorm houd een western zadel aan te schaffen.

Zelf vindt ik het fijjn als ze losse bomen mee nemen dan kan je gewoon zien hoe het ligt. Weet je dan de boommaat dan kan je gewoon een zadel kiezen en hoef je alleen bog maar op de lengte te letten.