[WN] Werking correction pad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Seppe

Werking correction pad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 07:26

Omdat mijn zadel 2 droge plekken aan de schoft laat, ben ik op zoek naar een oplossing.

Door haar 2 zwangerschappen is haar lichaam ongetwijfeld wat verandert wat betreft vorm.

Een eerste oplossing is het verkopen van mijn reiningzadel van Dale Chavez. Maar ik ben al zo gehecht aan dat mooie zadel.
Een tweede oplossing is misschien een correction pad. Heeft iemand een idee hoe dit werkt?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 07:34

Seppe schreef:
Omdat mijn zadel 2 droge plekken aan de schoft laat, ben ik op zoek naar een oplossing.

Door haar 2 zwangerschappen is haar lichaam ongetwijfeld wat verandert wat betreft vorm.

Een eerste oplossing is het verkopen van mijn reiningzadel van Dale Chavez. Maar ik ben al zo gehecht aan dat mooie zadel.
Een tweede oplossing is misschien een correction pad. Heeft iemand een idee hoe dit werkt?

Gehecht aan een zadel daar kan ik me wel iets bij voorstellen :D
Maar geen enkel pad (hoe goed bedacht ook) kan een niet passend zadel passend maken
Een zadel is vervangbaar maar de rug van je paard niet
Je kunt ook deskundig advies vragen aan Evelien Velthuis http://euro-horse.nl/eurohorse/

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:41

Om over te stappen op een pad met een 'vullende' werking moet je eerst heel goed het probleem boven water hebben*, want anders maak je het probleem alleen maar erger.
En zelfs dan is mogelijk dat een pad geen uitkomst gaat bieden en zul je echt naar een ander zadel moeten uitkijken.

Misschien dat een goede zadelmaker nog iets aan je DC kan verbouwen, bij een kwaliteitszadel als dat zou dat beperkt mogelijk moeten zijn.

*Huur eens een drukpad of maak er zelf een (Carola-pad) en kijk waar het probleem precies zit en hoe groot het is.
http://www.kaltblutpower.de/selbstgemachtes.htm
Bij sommige zadelverkopers kun je ook een elektronische drukmeting laten doen en die geven misschien ook een leuke inruilprijs voor je DC :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:47

Niet doen, hoor, kl*ten met correctiepads. Er zijn nog wel meer mooie zadels, maar je paardje heeft maar één rug...
of een ander paard kopen, dat kan ook :D

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 20:48

Sevke, :D Zie me daar al alle handelsstallen afgaan. "Hallo, ik zoek een paard dat onder dit zadel past." :D

Zo'n thermo-elektronische drukmeting lijkt me nog wel interessant.

Ik heb m'n paard vandaag nog iets harder laten zweten }> , en langs één kant was de "drukplek" zo goed als weg. Langs de andere kant was die veel kleiner dan wanneer ze niet zo hard bezweet is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:09

Dus is nu de vraag; is het een drukplek of is het een plek waar het zadel de rug juist NIET raakt 8-)
In beide gevallen past het zadel niet goed, maar het eerste is slechter als het 2e :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:06

Ik heb mij laten wijsmaken : hoe kleiner de droge plekken, hoe slechter. Grote droge plekken (minimum de grootte van een bierkaartje) kunnen er ook op wijzen dat je gewoon teveel naar voren zit in het zadel, of teveel naar achter waardoor het zadel daar het paard niet volledig raakt.
Iig : ik heb nooit droge plekken. Geen grote en geen kleine. Mijn paarden zijn altijd mooi egaal bezweet, of ze nu veel of weinig gewerkt hebben.
Wel een droge ruggengraat, maar dat is wel goed, dacht ik.
Jammer, maar helaas, denk ik dat je naar een ander zadel zult moeten uitkijken. Je kunt dit ook gewoon houden, misschien past het later wel op Texas ;)

DubbelFun

Re: Werking correction pad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:13

De grootte van de droge plek zegt weinig zolang je niet weet wat voor soort 'droog' het is.
Paarden met ingevallen schoften hebben vaak droge plekken, vaak het geval van spieratrofie door slecht passende zadels in het verleden (of heden).
Als er sprake is van droge plekken door overmatige druk dan zijn die plekken vaak ook warmer en wat dikker. Dat hoeft niet direkt na het rijden te zijn maar wel enkele uren daarna.
Vaak valt dit dus niet op.