Welk zadel adviseer jij voor een jong paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doei

Welk zadel adviseer jij voor een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 20:53

Ja het is zover ik hak de knoop door, ik moet (met spoed) een ander zadel!!!

Heel erg zonde, want ik heb een nieuw Wintec 2000 CAIR zadel gekocht, maar het zadel valt mij vies tegen!
- Zitting is (soort) suede en ik word echt achterin het zadel vastgeplakt met mijn billen.
- Benen worden naar buiten geduwd. (Andere mensen ervaren de vaste zit als prettig en het wegduwen van de benen als positief (bv bij lichtelijke O-benen). Ik heb juist eerder V-benen dus het maakt het alleen maar erger.)

Op mijn paard ligt het zadel prima en het systeem van verwisselbare boom vind ik ideaal bij een jong paard.

Kunnen jullie een paar zadelmerken opnoemen die je bij een zadelmaker kan laten aanpassen (grotere boom, opvullen etc.)?
Ik zelf heb al naar Kieffer, Hulsebos, WOW gekeken...
Een tweedehands zadel is voor mij ook een optie, zolang het dan maar mogelijk is dat het zadel kan worden aangepast door een zadelmaker op de rug van mijn paard.

Waaraan moet het zadel voldoen?
- Het is voor een jonge haflinger die ik aan het in/ doorrijden ben. Momenteel heeft hij in het Wintec zadel een rode boom en maat 17,5 inch (groter kan niet [bij wintec] dan wordt het zadel te lang)
- Het zadel moet aangepast kunnen worden op de bespiering van mijn paard (verwisselbare boom, vakkundig door een zadelmaker boom verwisselen, cair, flair, wolgevuld)
- Ik ben 1.80 (lange benen) en heb de neiging om in een V te lopen, het zadel moet dus niet mijn voeten extra naar buiten duwen
- ik heb maat 40
- Dressuurzadel
- budget is maximaal 1500 euro

Het allerbelangrijkste is dat het zadel mijn paard absoluut past! Vandaar dat tips voor welbekwamen zadelpassers/ makers hier ook op zijn plaats zijn. Heb absoluut geen zin in 1 of andere koekenbakker, wil er gewoon zeker van zijn dat het dit keer goed komt.
Ik wil zelf een aantal zadels op mijn paard aanvoelen hoe het voor mij zit.
Hoelang moet je ongeveer wachten tot een zadel is aangepast? (dacht zelf aan de max. van 2 maanden)...

Quir

Re: Welk zadel adviseer jij voor een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:01

Wintec 500? Die heeft geen suede zitting.

Verder kan ik je een Kieffer Lech Profi heel erg aanraden op een Haflinger! Zelf namelijk ook mee gereden op een Haf en lag echt super!

Verder kan Kieffer de boom verbreden en versmallen, dit kan Kentaur ook (zadel heb ik nu).

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 21:19

Wintec 500 sluit helaas niet goed aan op mijn paard.
En waarschijnlijk belemmerd die mij ook in me zit...

Bedankt voor je reactie!!! Ga de zadels die je noemt even googlen.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:20

Een massimo? Die kunnen door de zadelmaker nog twee boommaatjes groter (of kleiner) worden gemaakt. Worden onder andere gepast/aangemeten door Green Distance, tot nu toe alleen maar goede verhalen gehoord.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:24

Ik vind de wintec 500 (oude model) echt waardeloos zitten.
Ik heb voor mijn merrie een wintec isabella werht. Wat een super fijn zadel is dat. Ik vind alleen de inch maat klein vallen. Voor mijn andere merrie heb ik een Anky dressuurzadel. Maar daar hoor ik wisselende verhalen over. Dat ze slecht aanpasbaar zijn en de kwaliteit niet zo denderend is. Hij ligt super op mijn paard. Ik heb zelf heb er 2 maanden over gedaan om er aan gewend te raken. Over de kwaliteit kan ik nog weinig zeggen.

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:27

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:28

Ik heb een aanpasbar zadel te koop een theo sommer model master. Voor foto's enz kijk maar in me onderschrift.

Ik heb dit zadel ook gebruikt voor me jonge paard.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:31

Het wintec zadel dat jij nu hebt heeft een verwisselbare voorboog, geen verwisselbare boom. De boom zorgt ervoor dat de druk verdeeld wordt over de rug, en dat de ruggengraad zelf vrij blijft liggen. De boom moet dus goed passen.

Wat ik je als tip wil meegeven, zorg ervoor dat het volledige zadel past. Een zadelmaker heeft mij jaren terug ooit wijsgemaakt dat een zadel met verwisselbare boom passend te maken is op elk paard, maar dat is dus niet zo.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 22:56

Tes82 haar verhaal maakt mij erg enthousiast!

En raya00 ik heb ook zitten kwijlen bij die massimo's zadels. Dat lijkt me opzich echt ideaal. Ik denk dat mijn haf wel onder een standaard boommaat valt (nu heeft hij rode boom wintec door zadelpasservice opgemeten). Wat ik me afvraag als de boommaat past moet er dus wel het een en ander worden opgevuld en aangepast naar het paard zijn rug. En wat zullen die extra kosten zijn?

Mijn vriend: Geen verstand van paarden, heeft er niks mee en moet er niets van... Die zegt zelfs dat het wintec zadel raar valt rond mijn billen en dat het lijkt dat ik op de lepel steun. Vind het echt zonde en ging er echt vanuit dat de zadelpasservice mij goed advies gaf. Ik heb nu zelfs een 17,5 inch, terwijl zij zei dat 17 inch ook prima kon!

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 09:07

Ik heb op mijn 4 jarige haflinger een kentaur elektra.

Erg fijn zadel en is nieuw flink onder je budget.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:58

gezien je budget is een 2de handse WOW misschien een optie.
Door de lucht en verwisselbare delen kan hij wanneer je paard groeid mee groeien.

Wel kun je dan het beste eerst je paard laten bekijken door een wow dealer die kan je precies vertellen wat je nodig hebt voor je paard en dan kun je kijken wat je zelf prettig vind zitten.

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:14

En een wintec Wide (ik dacht dat die zo heten, als ze nog bestaan)? Is alleen wel veelzijdigheid. Verder hebben ainsley en volgens mij anky ook zadels met verwisselbare boom.

Kieffer vind ik zelf persoonlijk nooit lekker liggen op wat bredere paarden, en van die zadels krijg je een harde kont :+

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 21:10

Ik heb greendistance gemaild met de vraag aan welk totaalplaatje ik moet denken: incl. passen, proefrit, eventueel opvullen/ aanpassen, vervoerskosten etc.
Ik krijg wel het kwijleffect bij deze Massimo zadels:
Dressuur I Afbeelding
Dressuur II Afbeelding

Nu nog hopen dat het past en lekker zit! :D

Als het geen Massimo zadel wordt laat ik van Rijs komen uit Zevenhuizen (bij ons dicht in de buurt en betrouwbaar)...

Ik hoop wel echt een zadel te vinden dat aanpasbaar is en waar ook eventueel een andere boom in kan worden gemaakt. Als ik nu al kijk dat me haf pas 2 maanden onder het zadel is en er haast al een boom groter in kan... Ook is mijn paard zelf niet recht, zijn rechter schouder is zegmaar bol en ze linker hol, wanneer je van achter naar zijn schouders kijkt zie je duidelijk het verschil. Uiteraard trainen we hierop en zou het erg fijn zijn dat het zadel mee kan veranderen en groeien.
Dan is het een kwestie van standaard iedere 6 maanden de zadelpasser langs te laten komen en de boel even nalaten kijken.

Bedankt voor het meedenken en jullie berichtjes!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:12

Ik heb zelf een WoW en daar zeer tevreden over.

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:55

Toevallig is vorige week mijn zadelmaker langs geweest.
Ik heb nog een jaarling in de wei lopen en mijn vader vroeg welk zadel nu geschikt was voor een jong paard i.v.m groeien enzo.
Zij kwam uit op een nieuwer Kieffer zadel of een Wintec maar dan zonder Cair dat was niks volgens haar!

lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:30

Ik heb voor mijn jonge paard een (bruine :D ) Bates Isabell, ik vind het een heel fijn zadel, met cair kussens en hij heeft dezelfde verwisselbare bomen als wintec.
Hiervoor reed ik altijd met een euroriding diamant, en kwa zit vind ik ze wel hetzelfde.
De kniewrongen kan je verstellen, ik heb de grootste en zo hoog mogelijk erop zitten. Vind het een erg fijn zadeltje.
http://www.batesaustralia.com.au/

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 17:13

jana79 schreef:
Ik heb nog een jaarling in de wei lopen en mijn vader vroeg welk zadel nu geschikt was voor een jong paard i.v.m groeien enzo.
Zij kwam uit op een nieuwer Kieffer zadel of een Wintec maar dan zonder Cair dat was niks volgens haar!

Weet je wat ik gemerkt heb met zadels met cair?
Mijn paard ik nog scheef, 1 holle en 1 bolle schouder.
Het zadel is dus wel recht, maar komt scheef op de rug te liggen. Met een wolle vulling kan je dit aanpassen en opvullen.

Ik denk dat je kieffer Genf bedoeld, die heeft een verwisselbare boom en dat is ook nog een optie!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:16

Ik denk dat je niet specifiek moet kijken naar merken maar gewoon een goede zadelmaker moet laten komen met heel veel merken en maten om zo te kijken wat past en wat niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:23

doei schreef:
Mijn vriend: Geen verstand van paarden, heeft er niks mee en moet er niets van... Die zegt zelfs dat het wintec zadel raar valt rond mijn billen en dat het lijkt dat ik op de lepel steun. Vind het echt zonde en ging er echt vanuit dat de zadelpasservice mij goed advies gaf. Ik heb nu zelfs een 17,5 inch, terwijl zij zei dat 17 inch ook prima kon!

1.80m en 17 inch geloof ik niet. Ik pas zelf netjes in 17.5 inch en ben 1.68. Kleiner zou voor mij al niet gaan, bovenbenen zijn daarvoor te lang.

Massimo's zijn fijne zadels, ik heb hier een massimo trail liggen nu. Zachte zit en niet zo gedwongen.

lisanne_vic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:28

ik heb een stubben scandica in dressuur en in het springen.
ben er zeer over te spreken.
heb nu een half jaar een splinter nieuw dressuur zadel en sinds een krappe maand het spring zadel.

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:36

doei schreef:
jana79 schreef:

Weet je wat ik gemerkt heb met zadels met cair?
Mijn paard ik nog scheef, 1 holle en 1 bolle schouder.
Het zadel is dus wel recht, maar komt scheef op de rug te liggen. Met een wolle vulling kan je dit aanpassen en opvullen.

Ik denk dat je kieffer Genf bedoeld, die heeft een verwisselbare boom en dat is ook nog een optie!

Dat cair gebeuren zijn 2 'luchtzakje" zeg maar even en die gingen over elkaar heen schuiven aan een kant!
Zij was er nu heel veel aan het aanpassen die cair kussentjes eruit en wol erbij!!
De Kieffer Malmo had ze het ook nog over maar tegen woordig waren de nieuwere zadel eigenlijk allemaal goed aan te passen zei ze!
Mits je een zadelmaker hebt die er verstand van heeft!
Deze mevrouw heeft in Amerika gestudeert voor zadel maker.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:50

Ik heb op mijn 3 jarige een Kieffer Malmo Exclusive liggen met aanpasbare boom dus voorlopig kan ik daar wel mee vooruit. Op mijn andere paard ligt ook een Kieffer Malmo Exclusive, hier zit een iets andere boom in maar is ook nog prima aanpasbaar.

De reden dat ik deze zadels op beide paarden heb liggen is dat ze goed aanpasbaar zijn. De 3 jarige is nog volop in de groei terwijl de andere een afwijkende rug heeft.

En inderdaad een gioede zadelmaker is van belang deze kan een passend advies geven.