kaak gekruist rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mandy441

kaak gekruist rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 22:14

hoi,

ik heb een probleem ik heb een bitloos hoofdstel kaak gekruist gekocht maar ik en mijn pony hebben dat nog nooit gedaan hij leert snel en ik rij vaak met neckrobe en ook met halster maar nooit met kaak gekruist dus mijn vraag is hoe leer je een paard kaak gekruist aan?

groetjes,

Atalanta

Re: kaak gekruist rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:52

Ik denk als je de teugelhulpen rustig geeft en combineert met je normale zithulpen die je ook gebruikt als je met bijv neckrope of halster rijdt, dat het kwartje vanzelf wel valt.

Pips

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 07:41

Gewoon rijden.
Ik ben pas geleden ook overgestapt.
Eerst reed ik met bit, toen heb ik om te proberen gewoon een paar keer met halstertje gereden. Dat ging gewoon goed dus toen heb ik een kaakgekruist hoofdstel gekocht, aangedaan en ben gaan rijden(wel in de bak!). Het ging harstikke goed! Ik denk ook niet dat er nu echt een manier is om dat aan te leren hoor.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:23

Mijn ervaring met het kaak- of kingekruiste hoofdstel is dat je toch behoorlijk moet omschakelen in het rijden, omdat je binnenteugel nu inwerkt op de buitenkant van het paardenhoofd, en andersom.
(met halster, neckrope of sidepull blijft de buitenteugel gewoon de buitenteugel)
Ik vind het zelf niet fijn, omdat ik ook mèt bit wil blijven rijden en daarom geen heel andere rijstijl wil aanleren.
Maar ik zie ook mensen die heel prettig rijden met het kin- of kaakgekruiste hoofdstel.

http://www.bitloos.nl/bitloos.php?pagina=07
Hier kun je meer info vinden over de verschillende bitloze hoofdstellen en hoe ermee te rijden.

http://www.bitloos.nl/bitloos.php?pagina=10
En hier kun je zelfs een complete "handleiding" downloaden voor het rijden met een kaakgekruist hoofdstel.

Succes! +:)+

Sonja_Yentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:41

Zelfde teugelhulpen gebruiken als dat je altijd doet. Kaakgekruist is toch geen lekkere manier, rij zelf liever op een touwhalster, veel sneller reactievermogen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 11:22

RT-P--->NH

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:14

Waarom is dit topic verplaatst naar NH?
Daar waren we toch juist vanaf nu bitloze hoofdstellen toegestaan zijn in de wedstrijddressuur? Niets NH aan. :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:23

Ik ben zelf snel afgehaakt, terwijl m'n paard prima te rijden is met een halster en ook touwtje om d'r nek had ze binnen 3 minuten door. Als ik een beenhulp voor linksaf gaf en m'n linkerteugel iets oppakte kwam er druk op rechts, en dat kon mevrouw niet waarderen... wat na 5 minuutjes resulteerde in een weigerend paard.

Misschien dat het met goede instructie voor mij en doorzetten beter was gegaan, maar het was om even te proberen en dat was dus geen succes :)

Sabuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 15:12

Had ik ook met mijn pony. Ik heb het (kaakgekruist) hoofdstel gewoon om gedaan en ben gaan rijden. Na een 5 minuutjes snapte ze het al. Gewoon doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:06

mandy441 schreef:
dus mijn vraag is hoe leer je een paard kaak gekruist aan?

Het paard hoeft niets te leren.
Je hulpen blijven gewoon hetzelfde, je hoeft niet opeens anders te gaan rijden, je paard zal het gewoon begrijpen.

inggieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:28

vooral veel oefenen en samen met kees gaan rijden :D

inggieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:30

Misschien zou je trouwens nathalie is moeten bellen.. zei heeft altijd bitloos gereden.. misschien heb zei wel tips ;)

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:31

Ik ben gelijk gaan rijden niet na denken, gewoon doen! Mijne werd dan wel al gereden met een cross rope bridle.
(wel in de bak)
Pony snapte het gelijk ging alleen ze hoofdkantelen maar naar een paar keer corrigeren snapt hij dit ook.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:31

Je kan ook die gekruisje riempjes erafhalen en gewoon je teugels aan de ringetjes vastmaken. Dat heb ik ook gedaan.
Je rijdt dan op dezelfde manier als met een halster.
Met die kruisriemen heb ik altijd het idee dat je het hele hoofd samenknijpt als je een ophouding maakt.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 19:50

Motje11 schreef:
Waarom is dit topic verplaatst naar NH?
Daar waren we toch juist vanaf nu bitloze hoofdstellen toegestaan zijn in de wedstrijddressuur? Niets NH aan. :)

Je hebt gelijk, dit topic hoort niet thuis op NH.
Na kort overleg wordt dit topic verplaats van NH naar HAR.
Vooral omdat voor de TS de werking van een kaakgekruisd hoofdstel niet geheel duidelijk lijkt, die vraag kan het beste beantwoord worden op HAR.