veelzijdigheidszadel of dressuurzadel???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Is het verschil niet te groot tussen dressuur en een springzadel?

ja, dit is niet te doen
4 (19%)
ja, maar je kunt er prima mee rijden
13 (61%)
nee
4 (19%)

Totaal aantal stemmen: 21

HBZ

veelzijdigheidszadel of dressuurzadel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 13:57

Hallo,

Mijn zadelmaker komt morgen langs met zadels, nu moet ik een beslissing maken tussen een VZH en dressuur zadel.

Ik ben voornamelijk een springruiter en heb daarom ook een stubben roxanne springzadel, omdat ik af en toe dressuur rij en thuis nogal snel last heb dat ik te ver voorover ga zitten wil ik een vzh of dressuurzadel kopen.

Wat zouden jullie doen?
En waar moet je op letten? wat rijd fijn?
De zadelmaker van divoza komt morgen.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:00

veelzijdigheid richting dressuur.

Quir

Re: veelzijdigheidszadel of dressuurzadel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:20

Je hebt al een springzadel?
Dan zou ik gaan voor een dressuur zadel. :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:30

vzh richting dressuur of een dressuurzadel

gewoon proberen wat het fijnst is voor jou. ikzelf kwam van vzh-zadels en vond de eerste weken rijden met een dressuurzadel een marteling (te weinig ruimte voor m'n knieën ook al ben ik vrij klein van qstuk). Mijn stijgbeugels waren eigenlijk nog te kort om comfortabel te zitten op een dressuurzadel, maar voor met echte dressuurbenen te zitten voelde ik me nog niet zeker genoeg. Ondertussen zou ik niet meer zonder dressuurzadel willen. Ik gebruik mijn oude vzh op wandeling of om te springen. Voor het springen fijn, maar op wandeling of om te dressuren, niet fijn :( om goed te zitten moet ik langer zitten, maar dan heb ik een onstabiele beenligging tijdens het lichtrijden (omdat m'n knieën 10 cm voor de wrong komen zucht...

Kortom elk zadel heeft z'n doel, maar 't is ook maar wat jij gemakkelijk vind, als je nu al weet dat je nooit met echt lange "dressuurbenen" gaat rijden, dan is een vzh richting dressuur waarschijnlijk fijner dan bv een dressuurzadel met extra diepe zitting.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:04

Gezien je al een springzadel hebt, zou ik zeker voor een dressuurzadel gaan. Een vzh is het gewoon net niet...

Je went vanzelf aan de houding die je hebt op een dressuurzadel. Zal in het begin vast wel wennen zijn, maar dat komt wel goed en die beugels worden dan ook steeds langer.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:11

Ik zou ook gaan voor een dressuurzadel :)

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:15

Makkelijke keuze! Een dressuurzadel natuurlijk.

Een veelzijdigheid is het allebei net niet. En als je al een springzadel hebt is het toch simpel? Veelzijdigheid ia na mijn idee meer wat voor beginnende en recreatie ruiters.

elsjevdw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:16

Ik zou zelf ook voor een dressuurzadel gaan...

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 15:34

Nou heel erg bedankt voor de reactie's
Ik denk inderdaad dat het een dressuurzadel gaat worden.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:20

Als je al een springzadel hebt dan zou ik inderdaad voor dressuur gaan! De eerste jaren heb ik mijn paard met een vhz gereden maar wat was ik blij met mijn dressuurzadel... Echt een enorm verschil!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:58

ik zat gister voor het eerst in tijde weer op een dressuurzadel, na altijd op een vzh zadel gereden te hebben, echt een kwelling gewoon, ik ben ook gewend om met korte beugels te rijden en dat is niet te doen op zo'n zadel ( heb het serieus een half uur geprobeert, uiteindelijk toch maar langer gedaan :p)
je hebt een springzadel, dus zou ik zelf wel voor een dressuurzadel gaan (:

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:18

Hallo,

Mijn eerste reactie is ook; een dressuurzadel, omdat je al een springzadel hebt.
Maar ik zou me ook voor kunnen stellen dat een dressuurzadel helemaal niets voor je is, omdat je toch wel heel anders zit in zo'n zadel. Als je echt maar af en toe een keer wilt dressuren dan denk ik dat de overgang van je springzadel naar dressuur steeds erg groot is, en dat je er niet echt aan kan wennen. Als de zadelmaker komt zou ik echt zowel vs als dressuur uitproberen. Ik vind een dressuurzadel heeeeerlijk zitten, en zou heel erg moeten wennen in een zadel, waarin ik mijn benen niet lang kan laten. Als je denkt dat je hét zadel gevonden hebt morgen, dan zou ik vragen of je het zadel bv 2 weken op proef mag nemen. Denk dat je na zo'n periode pas weet of een dressuurzadel echt wat voor je is.

Succes morgen!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 11:58

Hallo,

Ik heb een dressuurzadel besteld. Zat toch echt super fijn.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 11:58

Nou, super! Leuk dat je het even laat weten, en veel plezier ermee!