Verschil tussen D-trens en kneveltrens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

minouesmee

Verschil tussen D-trens en kneveltrens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 13:07

Hallo Bokkers, :)

Ik wil graag weten wat het verschil kwa werking tussen een dubbelgebroke D-trens en een kneveltrens? Wie kan mij dit uitleggen?
Mijn pony is nog al sterk met springen dus ik zoek een bitje wat wel vriendelijk is, maar wel helpt. Wie kan mij helpen? Kan ik gewoon beter me dubbelgebroke D-trens erin laten of een kneveltrens of iets anders er in doen? Het moet wel vriendelijk blijven. :)

Groetjes Esmee. :)

Anoniem

Re: Verschil tussen D-trens en kneveltrens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:09

Een D-trens heeft een grotere ring en daarom meer inwerking, een knevel is een vriendelijk bit die de druk over de knevels verdeeld.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 13:11

Joolien schreef:
Een D-trens heeft een grotere ring en daarom meer inwerking, een knevel is een vriendelijk bit die de druk over de knevels verdeeld.

Dus ik moet een kneveltrensje nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:12

Ik weet niet voor wtatv oor een paard je het wilt gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:12

Oh sorry, verkeerd gelezen :')

Knevel werkt idd wel goed, zou m wel dubbelgebroken nemen. Zelf heb ik er een met een koperen rolletje ertussen, er fijn bit.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 13:14

Joolien schreef:
Oh sorry, verkeerd gelezen :')

Knevel werkt idd wel goed, zou m wel dubbelgebroken nemen. Zelf heb ik er een met een koperen rolletje ertussen, er fijn bit.

Oké, dankje voor je hulp. :) Weet je ook of er kneveltrensen bestaan met plastic(appeltrensje)?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:16

Kneveltrens heeft weinig met drukverdeling in de mond te maken. Het enige dat een kneveltrens extra doet, is het geven van zijwaartse druk tegen de wang (door de knevels dus). Fijn bit bij een jong paard in het parcours. Verder doet ie net zoveel als een doodgewone trens.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 13:17

Oké. Maar ik vind een passoabit zo onvriendelijk eruitzien. Of valt dat wel mee?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:20

Dat is weer heeeeeel wat ander :) Daar zit hefboomwerking aan :) Dat zou ik niet doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:21

hoogendroog schreef:
Kneveltrens heeft weinig met drukverdeling in de mond te maken. Het enige dat een kneveltrens extra doet, is het geven van zijwaartse druk tegen de wang (door de knevels dus). Fijn bit bij een jong paard in het parcours. Verder doet ie net zoveel als een doodgewone trens.

Toch heeft mijn paard meer respect voor de kneveltrens dan voor een watertrens.

Edit:
Je kunt ook een andere vorm van een passoa nemen, een bit met ingesloten ringen. *zoekt een foto.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-07-10 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:22

Een pessoabit is weer een heel ander soort bit, die inderdaad vele malen sterker inwerkt.

Ik ben zelf altijd zeer tevreden over mijn kneveltrens, maar het paard wat ik er mee reed, was zeer licht in de mond.
Ook heb ik het idee dat het door de knevels wat rustiger in de mond ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:23

hoogendroog schreef:

Behalve bij mensen die de bovenste punten van de knevel vastzetten. Dan krijg je eenzelfde hefboomeffect als bij een pessoa-bit.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:23

Fleur_V schreef:
Een pessoabit is weer een heel ander soort bit, die inderdaad vele malen sterker inwerkt.

Ik ben zelf altijd zeer tevreden over mijn kneveltrens, maar het paard wat ik er mee reed, was zeer licht in de mond.
Ook heb ik het idee dat het door de knevels wat rustiger in de mond ligt.

Kan best omdat het ''vast'' ligt.
Kneveltrens is idd een fijn bit, jammer dat het niet ongebroken is..

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 13:23

ZusJacobs schreef:
Dat is weer heeeeeel wat ander :) Daar zit hefboomwerking aan :) Dat zou ik niet doen..

Die wou ik ook zekker niet nemen hoor. :P

De ruitersportzaak heeft allen geen kneveltrensen met rolletjes. Ik denk dat ik deze neem:
http://www.hooks.se/Assets/ProductImage ... 290_01.jpg

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:24

minouesmee schreef:
Oké. Maar ik vind een passoabit zo onvriendelijk eruitzien. Of valt dat wel mee?

Je vroeg toch het verschil tussen een D trens en een kneveltrens?
Een pessoabit is heel wat anders en daar mag je ook niet mee starten in de dressuur ring.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:25

Plastic is niet zo vriendelijk hoor... als ze erop kauwen komen er scherpe randjes aan wat weer wondjes kan veroorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:27

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 13:28

Ineke2 schreef:
Plastic is niet zo vriendelijk hoor... als ze erop kauwen komen er scherpe randjes aan wat weer wondjes kan veroorzaken.

Oké, dus ik kan beter gewoon voor de normale gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:31

Ineke2 schreef:

Dat is niet mijn ervaring. Ik heb al jaren een ongebroken "plastic" bit en dat blijft gewoon netjes zonder scherpe randjes, ik heb het in die tijd bij verschillende paarden gebruikt, ook paarden die op het bit kauwen. Al hoewel, waar het bit ligt hebben paarden uiteraard geen tanden/kiezen dus echt er op kauwen kunnen ze niet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:07

minouesmee schreef:
Ineke2 schreef:

Oké, dus ik kan beter gewoon voor de normale gaan?

Beter een normale ja (vind ik dan tenminste)... buiten dat plastic stuk kan gaan door het kauwen is het ook stroever dan rvs.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:09

Blijheid schreef:
Ineke2 schreef:

Dat is niet mijn ervaring. Ik heb al jaren een ongebroken "plastic" bit en dat blijft gewoon netjes zonder scherpe randjes, ik heb het in die tijd bij verschillende paarden gebruikt, ook paarden die op het bit kauwen. Al hoewel, waar het bit ligt hebben paarden uiteraard geen tanden/kiezen dus echt er op kauwen kunnen ze niet.

Veel mensen hangen een bit te laag in de mond en dan krijg je dat wel. Bij rvs heb je dan minder risico op scherpe randjes als het per ongeluk een gaatje te laag hangt.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:29

Blijheid schreef:
hoogendroog schreef:

Behalve bij mensen die de bovenste punten van de knevel vastzetten. Dan krijg je eenzelfde hefboomeffect als bij een pessoa-bit.

Nee, hoor. Dan ligt het bit alleen nog stabieler. Een knefeltrens heeft helemaal geen heftboomwerking.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:34

Ik rijd al jaren met een D trens, het heeft een rustige ligging in de mond van het paard.
Zelf vind ik de knevel wel te veel inwerking hebben.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:41

Joolien schreef:
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:LU6b ... to0160.jpg

Deze heb ik ook, is iets minder sterk dan een passoa.

Idd Ineke, behalve als het van happy mouth is, die zijn vols mij van een bepaald soort kunstof wat zacht blijft.

Dat zou inderdaad een goed bit zijn.
Een passoa bit werkt echt scherp in, mijn paard dat als een buffel overal doorheen loopt gedraagt zich dan zelfs.

In dit bit zit alleen wel een kleine hefboomwerking, dat moet je je wel beseffen.
Een kneveltrens heeft hoogstwaarschijnlijk weinig invloed als je pony te sterk is, lijkt mij niet de oplossing.

Zoiezo moet je misschien eerst kijken naar andere oplossingen, in plaats van een ander bit. :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:31

Ik heb nu even een vraagje over de knevel.
Mijn pony heeft soms de neiging om ineens de andere kant op te galoperen in galop, dan zijn we bijna bij bijv. de B en dan gooit hij zich om en galopeert kei hard de andere kant op.

Zou een knevel dan kunnen helpen omdat het een lichte druk geeft aan de wang?