Leeftijd zadel "te koop" klopt vaak niet!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aliealie

Leeftijd zadel "te koop" klopt vaak niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 09:05

Zelf ben ik momenteel op zoek naar een ander zadel en dan bij voorkeur graag een Hulsebos.
Ik snuffel hiervoor veel op marktplaats e.d.
Maar wat mij vaak opvalt is dat de "leeftijd" van het te koop aangeboden zadel dan vaak gewoonweg niet klopt! Dus dat het zadel vaak als een jaar/of twee jaar oud te koop wordt gezet terwijl het veel ouder is. Hulsebos bijvoorbeeld heeft de laatste acht jaar Het ronde merkje op de zadels. Dus als er een ovaal merkje op zit is het minimaal acht jaar oud vertelden ze mij. Ben ik nou de enige die hierover valt?
Ik wil best 800 euro betalen voor een zadel van een jaar of vijf, maar niet voor eentje van 10 jaar.

afwasborstel

Re: Leeftijd zadel "te koop" klopt vaak niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:09

Zoek een KN ;) daar staat een serienummer met bouwjaar in :)
Maar je hebt gelijk dat is inderdaad irritant.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:11

Er staat toch altijd een serienummer plus bouwjaar in? Die staat in mijn passier ook...

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:13

Idd, op de zadels van duurdere merken staat vaak een serienummer, wat begint met het jaar waarop het zadel gemaakt is. Zo kan je altijd zien hoe oud het is.

Anoniem

Ik denk dat je vergeet dat een zadel ook nog een bepaalde tijd te koop hangt bij de leverancier van het zadel. Dus iemand die zegt dat z'n zadel 6 jaar oud is en volgens dat merkje is het zeker 8 jaar geleden dat het gemaakt is, is nog niet per definitie een leugenaar ;) Die gaat er van uit dat 'ie een nieuw zadel kocht, en dat deed 'ie ook. Bouwjaar kan echter wel anders zijn.

LisaB

Ik heb bij Hulsebos gewerkt, en idd worden deze zadels als veel jonger op internet te koop aan geboden. Laatst zag ik een "senior" Hulsebos zadel dat te koop werd aangeboden als 2 jaar oud!! Echt belachelijk gewoon.
In de meeste zadels van Hulsebos met het ronde merkje, kun je een datum en jaartal terug vinden. Datum staat in het linker zweetblad en jaartal in de rechter, helemaal bovenaan. (De laatste 2 jaar staat het jaartal meestal ook links)

Hulsebos heeft geen serienummers
Zadels worden op bestelling gemaakt. Datum van aanmeten staat in het zadel.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:52

Passier gebruikt niet altijd jaartallen in het zadelnummer.
Om er echt zeker van te zijn kan je gewoon een mailtje sturen naar passier en dan heb je binnen 1 dag antwoord. Pas dan ben je echt zeker van het jaartal en maand wanneer het zadel gebouwd is.
Je krijgt dan ook het type en eventuele extra opties te zien.

lien_87 schreef:
Er staat toch altijd een serienummer plus bouwjaar in? Die staat in mijn passier ook...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:55

Een zadel kan 15 jaar zijn, maar toch pas 1 of 2 jaar in gebruik. Ligt er net aan wanneer het zadel in de fabriek gemaakt is, maar wil niet zeggen dat het zadel ook al zolang gebruikt wordt.

Dus wat is "leeftijd"? Zolang het zadel in gebruik is, of gewoon zolang het zadel bestaat/gemaakt is.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 10:13

Quir schreef:
Een zadel kan 15 jaar zijn, maar toch pas 1 of 2 jaar in gebruik. Ligt er net aan wanneer het zadel in de fabriek gemaakt is, maar wil niet zeggen dat het zadel ook al zolang gebruikt wordt.

Dus wat is "leeftijd"? Zolang het zadel in gebruik is, of gewoon zolang het zadel bestaat/gemaakt is.

Nou ik vind dat het toch wel degelijk de waarde van een zadel bepaalt.

voor een zadel dat 15 jaar is maar twee jaar in gebruik is heb ik minder over dan voor een zadel wat 2 jaar oud is. ;)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:16

Ligt toch echt aan het zadel.
Van Kieffer bijvoorbeeld heb ik wel degelijk liever een zadel van 15 jaar wat 2 jaar in gebruik is, dan 2 jaar oud en 2 jaar in gebruik. Omdat Kieffer zadels van 10/15 jaar geleden een veel betere kwaliteit hebben dan die van nu.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:42

persoonlijk zou ik eerst naar de staat kijken en dan pas na t "bouwjaar" ik heb zelf een kentaur zadel gehad heeft 5 jaar ongebruikt in de kast gelegen daar vroeg ik natuurlijk niet de volle prijs voor maar wel een hogere prijs dan een ander zadel van die leeftijd.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:51

Soms liggen de zadels ook lang in de winken.

Dus dan kan het best in 2000 gemaakt zijn en in 2003 gekocht.
Dan vind ik het zadel ook 7 jaar oud i.p.v. 10 jaar oud.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 15:27

ja klopt inderdaad daar moet je ook zeker naar kijken.

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:33

Ik had ook een stubben..nieuw gekocht maar toen ik hem weg deed bleek hij toch al dik 10 jaar oud te zijn geweest..dus die is zeg maar lang bij de fabriek gebleven denk ik :+