paard hoge steile schoft, welk dressuurzadel hebben jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

querido

paard hoge steile schoft, welk dressuurzadel hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 14:34

Mijn paard heeft een hoge en steile schoft, mijn Kieffer Lech Profi excellent past niet goed en als ze het niet passend krijgen moet ik nadenken over een ander zadel, wie van jullie heeft ook een paard met zo'n schoft en welk merk/type zadel hebben jullie?

Afbeelding

Evito_06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:54

We hebben voor onze merrie met een hoge schoft een Anatomica. Omdat die een heel breed tussenkanaal hebben, heb je veel ruimte voor de schoft. Anders moet je een kijken op de site van drunesruiterhuis!

Monica72

Re: paard hoge steile schoft, welk dressuurzadel hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:03

wij hadden ook dat probleem een half jr geen zadel gehad want niets paste, sinds zondag hebben we een ouder zadel een kieffer udo lange en die pas perfekt :D
de rug van jou paard lijkt heel erg op die van tamara

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:40

ook mijn pony heeft een erg hoge schoft, hier ligt ook de kieffer lech profi excellent op, deze ligt wel goed.

Engie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:40

De schoft hoogte valt mee. Hij lijkt wat smal, dus waarschijnlijk heeft hij een smallere boom nodig.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:04

Ik heb een Euroriding Luxor. Die worden nu verkocht als de anatomica waar poeppie97 het over heeft.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:09

Mijn merrie is in het bezit van een hoge schoft, schuine schouder welke ver doorloopt, redelijk compacte rug, singelplaats (te) ver naar voren en is rondgeribt.

Ben uiteindelijk terecht gekomen bij een MSFC zadel.

Frasier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:09

Kieffer komt uit de fabriek standaard in boommaat 32.
Deze kan verbreed of versmald worden met onderstaand apparaat:
Afbeelding

Alle hier aangeboden Kieffermodellen zijn dus waarschijnlijk boommaat 32, dus als die Kieffer van jou al niet paste, weinig kans dat die wel ( zonder verhitting van de boom) gaan passen.

Kieffer gebruikt overigens maar een type boom, in elk model.
Let ook op dat het zadel 24 uur uithard na verbreden, in de alteration bench!!! ( dus niet even bij de zadelmaker achter in de bus, prak, klaar)

Persoonlijk zou ik met zo'n rug geen maatwerk kopen, dit paard zal nog heel wat gaan veranderen in de bovenlijn. Ik zou voor een korrector kiezen bij zo'n rug.

Tessje_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:16

Mijn nieuwe paard heeft een soort gelijke schoft, hoog stijl en heel smal. omdat diverse zadels niet goed lagen zoals kentaur, euroriding luxor en hulsebos heb ik nu een chamberlain wel een duurdere variant van het merk. relatief goede prijs/kwaliteit verhouding en kan bij veranderingen aan het paard aangepast worden dus ook de boomwijdte kan aangepast worden. mijn paard loopt met die zadel eindelijk perfect!

succes,

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:55

Hier ligt op een dramatische schoft een knightrider zadel, enige zadel wat we passend hebben gekregen :)

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:12

Het zadel dat ik te koop heb, schleese zal wel passen. Boom is verstelbaar en zitten luchtkussens onder. Hij ligt bij mij op een paard met weinig schoft maar pas reed een kennis van mij erop met zijn paard met hoge schoft en dat lag echt zo veel beter.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:17

Ik had destijd een KN op een paard van 1.86 met extreme schoft, dat paste fantastisch.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:17

WoW zadel :) ik zweer erbij...

querido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 04:50

First_Unique schreef:

Mireille die nu mijn paard in training heeft ook maar wat maakt een wow nou zo bijzonder want ze zijn behoorlijk prijzig.. de luchtgevulde kussens zitten ook in een wintec cair maar die zijn toch niet zo duur..

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:42

Mijne heeft het NOG erger, ik heb een Kieffer Olympic, Extra dikke kussens mid. boom.

dus Dikke kussen en Kieffer Olympic. ligen als gegoote

querido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 10:59

Nou ik was fan van mijn kieffertje maar heb vandaag eens die wow gevoeld en dat is wel wow moet ik zeggen hahaha, die zachte kussens en mooi leer.. ga toch maar sparen denk ik!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:54

Als ik die foto zie wordt ik niet blij.
De trapeziumspier is helemaal weg en de rest van de rugbespiering zo ver ik dat van een foto kan zien ziet er ook niet zo goed uit.

Ik denk mocht een wow passen (en dat is niet voor ieder paard ondanks dat dit wel zo wordt verkocht), dit een goede optie is vanwege de aanpasbaarheid, krijgt je paard weer de gelegenheid te groeien in zijn bespiering zal je zien dat de boommaat binnen korte tijd al weer aangepast zal moeten worden. Je zult sowieso aan een zadel moeten met een droped panel. Lijkt me dat een behandeling van een osteopaat ook nodig zal zijn.

Ik wil je wel waarschuwen voor het genoemde ruiterhuis! Gebruik de zoekfunctie maar eens.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:12

De service is daar inderdaad niet zoals het zou moeten zijn... Helaas uit eigen ervaring...

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:16

Ik wil ook even inhaken op wat Schangah al aanhaalt; vaak is een hoge schoft eigenlijk het ontbreken van (ontwikkelde) rugspieren.
Dit kan ook door een slecht passend of kapot zadel komen, ik heb er zelf heel veel last mee gehad doordat de boom in mijn zadel was gebroken zonder dat ik het door had. (dit kan soms gebeuren door de aanspanning van het paard, je zadel hoeft niet altijd hard te vallen ofzo)

Om te voorkomen dat je paard zich straks met een goed passend zadel zo gaat ontwikkelen dat je zadel al snel niet meer past, zou je het paard voor het aanmeten een aantal weken goed over de rug kunnen longeren.
Het is trouwens heel moeilijk om een zadel zo aan te passen dat het goed ligt en dat het paard de kans krijgt onder het zadel zijn spieren weer te ontwikkelen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:47

querido schreef:
First_Unique schreef:

Mireille die nu mijn paard in training heeft ook maar wat maakt een wow nou zo bijzonder want ze zijn behoorlijk prijzig.. de luchtgevulde kussens zitten ook in een wintec cair maar die zijn toch niet zo duur..

Ook ik heb met het wow zadel eindelijk een zadel gevonden wat past.....

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:15

SparklingApp schreef:
Ik wil ook even inhaken op wat Schangah al aanhaalt; vaak is een hoge schoft eigenlijk het ontbreken van (ontwikkelde) rugspieren.
Dit kan ook door een slecht passend of kapot zadel komen, ik heb er zelf heel veel last mee gehad doordat de boom in mijn zadel was gebroken zonder dat ik het door had. (dit kan soms gebeuren door de aanspanning van het paard, je zadel hoeft niet altijd hard te vallen ofzo)

Om te voorkomen dat je paard zich straks met een goed passend zadel zo gaat ontwikkelen dat je zadel al snel niet meer past, zou je het paard voor het aanmeten een aantal weken goed over de rug kunnen longeren.
Het is trouwens heel moeilijk om een zadel zo aan te passen dat het goed ligt en dat het paard de kans krijgt onder het zadel zijn spieren weer te ontwikkelen.

Weer even inhaken op het laatste. Je zult dus een zadelpasser moeten zoeken die heel goed kan inschatten hoe je paard zich gaat ontwikkelen en daar een zadel op moeten aanmeten. Door gebruik van bijvoorbeeld de prolite tripad (staat nog niet op de site, deze pad kan je op drie plaatsen aanpassen) kan je het ontbreken van bespiering compenseren. Dit vergt wel veel nauwkeurigheid en regelmatig controle. De pad gebruik je dus tijdelijk totdat je paard weer helemaal in zijn bespiering zit en dus in zijn nieuwe zadel past. Niet te gebruiken voor je huidige zadel omdat waarschijnlijk dit zadel de oorzaak is van de atrofie van de bespiering.

Engie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:05

Custom zadel
word perfect op maat gemaakt.
Meerdere modellen voor dit type paard.
Een van de grootste zadelmerken uit de USA, maar nu ook in Nederland.
Ook later weer aan te passen.
Kijk eens op www.mysaddle.com en zadel mag op proef!!

Engie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:06

prijzen zijn trouwens goedkoper in Nederland

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:16

Je hebt best veel zadels die geschikt zijn voor zo'n ontwikkelde schoft, bijv:

Ainsley, Cobra, Dabbs, Exselle, Jaguar, KN, Passier, Prestige, Rossner, Spalding.

Vooral Engelse zadels zijn vaker geschikt voor een meer opwaarts gebouwd paard.
Zelf ben ik blijven hangen bij Jaguar zadels, maar ik heb ook nog een goed passende Spalding achter de hand.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:19

een vriendin van mij heeft een jc zadel.
misschien ook eens proberen?