Dunnere bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dussss

Dunnere bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 15:29

Mijn tandarts is geweest voor me paard en nou kwam hij ermee dat me paard een best wel dikke en gevoelige tong heeft en gaf hij aan dat ik beter met een dunner bit kan rijden en ook een enkel gebroken (hij kwam ook met een myler bit). Ik rij nu met een dubbelgebroken watertrens en vrij dik.

Maar wat is nou dan een goed bit. Ik heb even naar die myler bitten gekeken maar ik vind ze zo ontzettend dun ben heel erg bang dat hij dan dus wel veel scherper is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:36

Ik zou een myler nemen :j (met een klein tongboogje neem ik aan, toch?) Ze zijn zeker niet te scherp, een bit is altijd zo scherp als de hand van de ruiter :) Een dunner bit zal zelfs veel fijner zijn voor je paard dan een dik bit, want een dik bit maakt het slikken moeilijk als de tong ook al zo dik is. Gewoon lekker rustig en vriendelijk zijn met je handen.
Enkelgebroken bitten vind ik minder fijn omdat die weer zo knijpen en prikken. Mylers doen dat niet, die liggen veel fijner in de mond.

Dussss

Re: Dunnere bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 15:40

Oke thnx voor je antwoord! Ik ga even kijken of ik misschien hem ergens op proef kan krijgen.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:41

Een dunner bit is zeker scherper, maar een paard met niet veel ruimte kan wal lekkerder reageren op een dunner bit. Het kan echter zijn dat je je rijstijl moet aanpassen. Een goede instructrice kan je daarmee helpen.
Ik ben erg te spreken over de myler bitten, ze zijn echter wel prijzig. Vraag dus goed om informatie, enkelgebroken mondstukken knijpen idd, ik heb zelf die met het rolletje in het midden. Dat is dus eigenlijk een stang, maar door het rolletje kun je wel druk op de afzonderlijke lagen links en rechts toepassen. Je hebt dus meer communicatie mogelijkheden.
Gouden regel is altijd, weet wat je wilt vragen ( zorg dat id vraag reeel is) geef een licht commando en laat los als je de reactie die je zocht krijgt!

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 15:49

OKe thnx voor je reactie! En als ik nou een dunner dubbelgebroken bit doe denken jullie dat dat al beter is?? Want ik ben zelf ook niet gek op enkelgebroken.

Is er misschien iemand bekend met dit bit
Afbeelding dat midden stuk zit dus los.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 16:08

Of dubbelgebroken met plat stukje??

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 16:15

ik rij momenteel met zo'n dubbelgebroken robart in kneveltrens uitvoering. Ik heb ook de pessoa uitvoering, maar deze is te heftig en niet toegelaten in de dressuur.

Mijn paard liep voor geen meter op een enkelgebroken bit, steeds verzet bij de minste druk en zocht nooit zelf mijn hand op. Het pessoabit had ik ooit voor de mooi gekocht, dus deze geprobeerd met teugels aan trensring (dus geen hefboom werking) en waarempel, mijn paard zocht zelf contact met mijn hand. Dus dubbelgebroken watertrens gekocht, maar daar bleef ze zich soms op "vastzetten", dus nu terug een robart. paard knabbelt en speelt veel met dit bit.
MAAR niet alle paarden appreciëren zo'n beweeglijk bit

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 16:34

Weet jij of je die Robart ook in nog wat dunnere versie heb? 16 mm ofzo?

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 16:36

En een onderleg trens mag je daar ook wedstrijden mee starten?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 16:41

vraag me niet waarom, maar de robart watertrens en pessoa uitvoering zijn redelijk dik en de kneveltrens is dan een redelijk dun mondstuk, het platte middenstuk blijft wel altijd even groot.

of je met een onderlegtrens mag starten weet ik eigenlijk niet, want ook daar heb je verschil in diktes, ik dacht dat een onderlegtrens zich vnl karakteriseerde door de kleinere bitringen... maar ik ben nog nooit richtlijnen voor bitringen tegen gekomen. Hier ben ikzelf ook benieuwd naar.
Ken iemand die met een onderlegtrens start en ikzelf zou het ook kunnen doen want mijn paard heeft maar een 11.5 en ponybitjes hebben ook kleinere ringen...

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 16:45

De onderlegtrensen gaan volgens mij dunner dan de normale dubbelgebroken bitten, ik denk zelf dat het voor mij dan wel een goede oplossing is als het mag op wedstrijden.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 16:46

Als hij gewoon valt onder een dubbelgebroken trens dan mag hij wel volgens KNHS regelementen

Edit:
Heb even andere topic's doorgelezen maar die zeggen dat je gewoon mag starten met onderleg trens als ze maar niet dunner zijn dan 1 cm.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 18:30

Meer mensen die ideeen hebben?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:45

Ga gewoon eens een myler met tongboogje proberen :j
Veel paarden lopen daar echt ontzettend fijn op :)

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 18:48

Heb je daar toevallig ook een foto van??

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:55

Dit is een myler level 2
Afbeelding
Met wat tongvrijheid, zodat het bit niet vol op de dikke tong ligt.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 19:05

Oke die ziet er ook wel interessant uit maar is die dan niet weer te hoog voor haar gehemelte?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 19:10

Deze is echt minder hoog dan een enkelgebroken bit met druk erop :j

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 19:14

Minimale toegestane dikte van een bit is 1 cm,gemeten op het punt waar het op de lagen rust.
Een onderlegtrens mag officieel niet ivm de kleinere ringen,maar er wordt niet echt op gelet.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 19:16

ambre schreef:
Minimale toegestane dikte van een bit is 1 cm,gemeten op het punt waar het op de lagen rust.
Een onderlegtrens mag officieel niet ivm de kleinere ringen,maar er wordt niet echt op gelet.

Ik had ergens gelezen dat die ringen ook niet meer in het regelement staan.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 19:18

Staat inderdaad niets over de grote vd ringen,maar wel plaatjes en daarbij staat:onderlegtrens alleen in combinatie met een dressuurstang.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 19:46

Zolang het niet letterlijk in de reglementen staat is een onderlegtrens zonder dressuurstang gewoon een trens met kleine ringen.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 20:10

Mizora schreef:
Zolang het niet letterlijk in de reglementen staat is een onderlegtrens zonder dressuurstang gewoon een trens met kleine ringen.

Dus dan mogen ze wel of niet?

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 20:11

ambre schreef:
Staat inderdaad niets over de grote vd ringen,maar wel plaatjes en daarbij staat:onderlegtrens alleen in combinatie met een dressuurstang.

Geloof dat het 2 jaar geleden of vorig jaar wel erin heeft gestaan van die ringen maar dat is eruit gehaald.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:14

Wel. Het kaartje zit er immers niet meer aan. Dus dan is het niet te bewijzen of het een onderlegtrens of een gewone trens met kleine ringen is.

Overigens heeft harry's horse sowieso een dun (13mm) 2-gebroken bustrens.