Mogelijk een springzadel voor twee paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Mogelijk een springzadel voor twee paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 11:17

Ik heb de smaak te pakken. Gister voor het eerst met mijn merrie naar het strand geweest. Wat hebben wij genoten zeg. Heerlijk.
Alleen vond ik mijn dressuurzadel niet zo fijn zitten op het strand. Kon niet fijn in verlichte zit zitten.
Nu wil ik ook beginnen met mijn andere merrie met wat lage hupeltjes.

Mijn ene merrie heeft boommaat 32 en de andere 33 Zou er een zadel zijn wat op allebei zou kunnen passen. Of zou ik dan toch weer naar 2 springzadels moeten?

Nu heb ik een paar maanden geleden op een springzadel gereden. Wat toch wel heel lekker zat (zegt een dressuurruiter :o ). Maar ik heb niet gekeken welk merk dat was.
Het was een zadel wat erg veel steun gaf en geen platte zit had. Hebben jullie een idee welke merken dat hebben?

xx_Irisje

Re: Mogelijk een springzadel voor twee paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:37

Je zou er vast wel een mouw aan kunnen passen, door bv de merrie met boomaat 33 met bontje te rijden en de boommaat 32 zonder.
Als je dit een zadelmaker voorlegt kan hij er wel wat mee.

Op tig stallen word dit opgelost aangzeien ze daar ook niet voor elk paard een eigen zadel hebben.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 11:40

Ik heb voor allebei een goed passend dressuurzadel.
Maar net die keer dat ik een sprongentje wil maken of lekker wil gaan boscrossen vind ik een springzadel toch net wat fijner.

Ik heb al een beetje op marktplaats gekeken. Maar vond er weinig springzadels opstaan.
Ik heb nog wat rijfoto's gevonden waar ik op dat springzadel zit. Kan het niet zo heel goed zien. Maar er zit een zilver plaatje met zwarte letters achterop de lepel. Zou het een stubben zijn?

Edit: Ik denk dat het de Stubben Roxanne is geweest.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:51

Dat zou goed kunnen :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:12

Stubben zadels passen op veel paarden :j
Ik heb op dit moment ook een dressuur en een goedkoop (wintec) springzadel, Ik rijd voornamelijk met de spring omdat mijn dressuur niet past :(

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:37

Ik heb de stubben roxane, heerlijk zadel. Lekkere zit, zit goed vast maar ook niet té vast...

En ik rij ook 2 ponies met dit zadel, gaan prima, ik rij ze dan gewoon met een bontje.
Je zou dus eventueel de maat 33 pakken en die verkleinen door een bontje eronder te leggen.. Zou normaal prima moeten lukken.
Zo doe ik het ook en ponies hebben geen rugproblemen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 19:40

Ik heb denk ik ook met de stubben Roxane gereden. Wat een heerlijk zadel. Ik had altijd in mijn hoofd dat springzadels heel plat waren. Maar dat vond ik bij deze helemaal niet.
Helaas heb ik geen geld voor een nieuwe en zal het een tweedehands moeten worden. Maar vind dat er weinig tweedehands te koop staan.

Hebben jullie nog merken/types die voldoen aan mijn eisen.
Ik als dressuurruiter wil wel een fijn zadel. Die ook stevig zit ala de stubben roxane.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:51

Ik ben als dressuurmuts verknocht aan mn prestige golden star.
Zit erg prettig :)

Maak er regelmatig beesten mee zadelmak en dat bevalt goed.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 19:56

Ik heb nu ontdekt dat strandritten en boscrossen ook wel heel erg lekker is. Maar dat ik het niet vind zitten met een dressuurzadel. Ik vind het nogal lastig om goed in de verlichte zit te gaan zitten. Met mijn andere merrie wil ik ook ooit nog eens gaan springen. Ze is springgefokt en doet het erg graag (alleen ik ben een schijterd).

Heeft de prestige ook een iets diepere zit (niet zo plat)? En veel steun bij je knieeen?

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:57

Mmm, voor zover ik weet heeft stubben een goede niet te diepe maar ook niet te platte zit...

JC zadels hebben toch ook een redelijke diepe zit, de springzadels? En zijn nog mooi en niet té duur ook

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 19:58

Prestige en Stubben is inderdaad meteen zo duur voor erbij.
Maar hoop een leuke tweedehands te kunnen vinden.
Maar Jc zou ook kunnen. Gaat even googlen.

Hoe bevalt de wintec of de Kentaur jullie?

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:06

Heb gehoord dat wintec wel bevalt, kentaur weet ik niet, geen ervaringen mee.

Stubben is idd erg duur, maar je hebt wel wat voor het geld..

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:08

prestige, tenminste die van mij de paris is heel vlak ( heb ik express voor gekozen )

stubben kun je ook heel goed 2de handskopen omdat het hele sterke zadels zijn :)

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:10

Zitting van de golden star lijkt vlak, je zit er echter als een huis in, en je been ligt er mooi stil in. Ook als je een dressuurzadel gewend bent :)

Evenals stubben is dit merk 2e hands goed te kopen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:10

Kentaur heb ik gehad, wel fijn zadel voor het springen. (eventing had ik er te weinig steun aan, had de olympic, maar schijnt dat de fenix dan wel weer heel fijn is! (die had ik besteld, maar ze hadden verkeerde bestelt maargoed)

Ik gebruikte mijn springzadel ook voor 2 paarden, maar dat was gewoon mazzel dat het goed lag, zou even idd voorleggen aan zadelmaker oid :)

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:11

ik zit ook echt heerlijk in mijn prestige !

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:12

Dan moeten de paarden wel heel veel op elkaar lijken met de bouw anders gaat dat nooit goed komen. Ik zou zelf echt voor 2 springzadels gaan of het bij je dressuur zadels houden.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 20:15

Dan is de paris niets voor mij denk ik.
Hou toch wel wat van een diepere zit. Heeft meer steun denk ik.

Ik hou marktplaats gewoon in de gaten.

ik zag net ook CTD voorbij komen. Dat zou het zusje zijn van Stubben? En de Br jos lansink zag ik voorbij komen. Zag eruit als een fijn zadel.

Maar heb zelf alleen ervaring met de Stubben Roxanne.

Word tegen die tijd toch maar een zadelmaker laten komen met springzadels. Om te kunnen proberen.

Bij mij op stal hebben ze ook een heeeeeeeeeele oude stubben springzadel dat ding is denk ik wel 30 jaar oud. En die zit dus voor geen meter. Bijna geen wrong en een platte zit.

Kwa bouw is de ene net een tikkeltje breder. Die ene heeft boommaat 32 en een kleine schoft. En de andere heeft boommaat 33 en geen schoft.
Maar inderdaad als het echt niet gaat passen 1 zadel op 2 paarden. Moeten het er toch 2 worden of 1 en dan voor maar een.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:17

felicity schreef:

ik zag net ook CTD voorbij komen. Dat zou het zusje zijn van Stubben? En de Br jos lansink zag ik voorbij komen. Zag eruit als een fijn zadel.

Word tegen die tijd toch maar een zadelmaker laten komen met springzadels. Om te kunnen proberen.

Bij mij op stal hebben ze ook een heeeeeeeeeele oude stubben springzadel dat ding is denk ik wel 30 jaar oud. En die zit dus voor geen meter. Bijna geen wrong en een platte zit.

Kwa bouw is de ene net een tikkeltje breder. Die ene heeft boommaat 32 en een kleine schoft. En de andere heeft boommaat 33 en geen schoft.
Maar inderdaad als het echt niet gaat passen 1 zadel op 2 paarden. Moeten het er toch 2 worden of 1 en dan voor maar een.

paris is ook 2100 ik weet niet hoeveel je er voor uit wil geven ? vriendin van mij heeft een jos lansink zadel voor 400 euro rijdt wel lekker :j

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:26

felicity schreef:
Prestige en Stubben is inderdaad meteen zo duur voor erbij.
Maar hoop een leuke tweedehands te kunnen vinden.
Maar Jc zou ook kunnen. Gaat even googlen.

Hoe bevalt de wintec of de Kentaur jullie?

Ik heb de Wintec 500 care en vind hem heerlijk zitten :j
Mijn knol schiet soms ook naar voren maar ik heb niet het idee dat ik ver naar achter ga zitten :)
De verstelbare flexi-blox zijn ook heel fijn, zo kan ik mijn beugels ook een gaatje langer doen (met een normaal zadel heb je dan geen steun meer aan de flexi-bloxs) maar heb ik toch steun met mijn boven-benen :)
Ik zit wel te ver naar voren (zadel is un halve inch te groot :P ), dus na lang stappen zit het op een gegeven moment wel vervelend, maar dan ga ik een stukje naar achter zitten en dat zit ik toch redelijk zacht :)
De boom is ook verwisselbaar, maar dat zal wel kunnen met 1 boom :)
Ik heb mijn wintecje ook voor het buitenrijden en springen gekocht, maar ik rijd er meer mee dan met mijn dressuur :+
Ik heb er trouwens 300 euro voor betaald, wel 2de hans, maar daar was hij nauwlijks gebruikt en ik kreeg er een dekje, zadelhoes, en beenbescherming bij ;)
Je kunt ook de wintec 2000 vzh pakken, die is richting het springen (zit ook heerlijk met springen en buitenrijden) en heeft een wat diepere zit, en ook meer steun :)
Ik doe er ook niet zo voorzichtig mee, omdat hij toch goedkoper is en het is maar een 'bij-zadel' van kunstof, bij mij zit er nog geen krasje op.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:32

felicity schreef:

Als het niet op 2 paarden zou passen, zou ik voor het springerigge paard een goed passend zadel kopen :)

Edit: Ik heb dit zadel voorbij zien komen:
http://link.marktplaats.nl/361604159

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 20:53

Ik twijfel heel erg. Met mijn palomino wil ik lekker gaan boscrossen. Dan vind ik een springzadel toch wat fijner rijden.
Met mijn vos die springgefokt is. Rijdt ik nu dressuur (wedstrijden) mee. Maar hoop toch dat ik springen ook leuk ga vinden. Ik heb er nu geen begeleiding in. En ik denk dat dat het probleem is. Ik ben heel onzeker. Een sprongentje van 40-60cm durf ik nu wel. Maar dan heb ik al moeite om haar bij me te houden ze word zo enthousiast.
Dus ik denk dat ik dan eerst voor die palomino ga kijken. En dan pas voor die vos als ik het ga durven.
Ik wilde zelf een tweedehands zadel kopen. Vind het wel belangrijk om een goed zadel te hebben. Maar het is eigenlijk maar voor erbij.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:15

je kan een een zadelmaken, of een winkel waar ze zadels verkopen met passervice vragen :)

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:06

Stubben past vaak en kan je ook tweedehands kopen, ze zijn stevig en slijten niet zo snel..

Als je eerst met je palomino wilt beginnen kan je eventueel gewoon kijken op een passend zadel ( maar niet op mat laten maken enzz ) voor die Palomino, kan zijn dat het toch op je vos past

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:46

kan prima hoor! 1 zadel voor 2 paarden. Helemaal als de boommaten zo dicht bij elkaar liggen. gewoon een zadel kiezen met een beetje een open boom van voren bijvoorbeeld. Opletten dat ze geen van beide wondjes krijgen, drukplekken oid en dat het niet om de schoft klemt. Dan kan het prima ;)