Hoe te zien of je bit goed 'past'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

trixjepixje

Hoe te zien of je bit goed 'past'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 07:55

Hallo,

ik heb sinds kort een Arabier van 11 jaar oud, nou heb ik geen hoofdstel ed. Van hem meegekregen. Ik had nog een hoofdstel liggen maar dit bit lijkt me iets te klein, als ik er mee aan het rijden ben is hij er konstand op aan het kauwen. Ik weet niet of dit nu positief of negatief is. Hoe kan ik zien of ik een goed passend bit heb? Ik heb trouwens ook nog een bit met rubber er om heen, ik heb die ooit van iemand gekregen, maar heeft dat rubber effect?

Mizora

Re: Hoe te zien of je bit goed 'past'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 08:06

Een bit, als het goed past, schuift niet.
Een bustrens ligt aangesloten tegen de hoeken, zonder te knellen, een watertrens heeft aan beide kanten een krappe halve cm over.

Rubber mag alleen als het paard flink schuimt, is de mond drogerig dan kan het brandwonden geven.

Kauwen kan op twee manieren:
Zachtjes knabbelen, dit wordt als iets positiefs gezien, het zorgt voor ontspanning in de kaak.
Hard kauwen, soms zelfs bijten op het bit, dit is spanning. Het bit kan in de weg zitten doordat het te dik is, of het is te onrustig, of het doet gewoon pijn.

Met een bit met rubber is zowel te dik als pijnlijk goed mogelijk doordat het rubber dik is en met een droge mond eruit probeert te werken.
Ik weet niet welk model je precies nu hebt.

Ongebroken, enkel-gebroken of dubbel-gebroken.
Watertrens, bustrens, D-trens of kneveltrens.

Het gehele verhaal over rubber gaat trouwens alleen over zwart rubber, je hebt ook wit/geel kunststof en dat werkt juist weer anders. Zo'n bit is trouwens ook niet geschikt voor een paard dat zo kauwt wat die kauwt het kapot waardoor er scherpe randen aan komen.

Als het echt kauwen is dan zou je kunnen proberen ergens een dunne dubbel-gebroken bustrens of een dunne enkel-gebroken bustrens van iemand te lenen. Vaak scheelt dit al een heleboel.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 08:14

vraag aan de vorige eigenaren welk bit zij gebruikten

Somi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 14:41

het bit mag niet knellen,
heeft hij wondjes of kale plekjes naast zijn mond?
Het kauwen kan verschillende oorzaken hebben!

Ilse93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:49

het bit mag niet trekken in de mond( dat het te smal is) en het mag niet te ver uitsteken! Ik zou ook vragen aan de vorige eigenaren welk bitje ze gebruikten!

Elliinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:35

Wat voor bit heb je?
En heb je misschien een foto van dat je pony het bit in heeft?
Ik zou dan idd vragen aan de vorige eigenaren wat voor bit zij gebruikten en hoe lang het was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:47

trixjepixje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 09:25

Bedankt voor al de tips, Ik heb nu een enkel gebroken bustrens gevonden en die gebruik ik nu.
Hij lijkt goed te passen maar het kauwen is niet over, wat me nu ook is opgevallen is dat hij zo erg kauwt dat hij op de binnenkant van z'n wang bijt, hier ontstaan nu allemaal wondjes. Kan het ook zo zijn dat hij last van z'n gebit heeft?
Tijdens het kauwen gooit hij ook z'n hoofd omhoog zodra ik de teugels iets korter neem. Verder reageert hij wel op het bit, maar ik weet niet of het hem pijn doet.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:28

Ik heb mijn Paardentandarts er naar laten kijken, die heeft mij verteld wat voor bit ik moest nemen, hij weet precies hoe dik de lagen in de mond zijn en hoe dik en breed het bit moet zijn.

Heb nu een ander bit op verzoek van de TA en hij loopt weer stukken beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:44

trixjepixje schreef:
Bedankt voor al de tips, Ik heb nu een enkel gebroken bustrens gevonden en die gebruik ik nu.
Hij lijkt goed te passen maar het kauwen is niet over, wat me nu ook is opgevallen is dat hij zo erg kauwt dat hij op de binnenkant van z'n wang bijt, hier ontstaan nu allemaal wondjes. Kan het ook zo zijn dat hij last van z'n gebit heeft?
Tijdens het kauwen gooit hij ook z'n hoofd omhoog zodra ik de teugels iets korter neem. Verder reageert hij wel op het bit, maar ik weet niet of het hem pijn doet.

Gezien de problemen die hij nog heeft met dit bit, ligt dit bit dus niet aangenaam in de mond.

Tandarts laten komen is altijd goed.

Heb je het artikel gelezen van de link die ik gaf boven jouw post?

trixjepixje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 09:41

Ja dat heb ik gelezen, dat heeft me weer wat wijzer gemaakt maar ik denk toch dat het aan het gebit ligt. Hij eet verder wel alles zonder problemen.

Xx