Extra riempje aan zweetblad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Extra riempje aan zweetblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 22:27

Ik heb altijd veel problemen gehad met mijn merrie. Ze heeft een erg gevoelig huidje en lag met veel singels ook helemaal open. Ik heb nu een singel waar het al maanden goed mee gaat.
Helaas paste haar zadel niet meer goed. En heb ik een wintec isabella werth gekocht. Die wel super ligt. Alleen dit zadel heeft zo'n extra riempje aan de zweetbladen zitten.
En daar komt dus mijn probleem weer. Ze krijgt er wondjes van.
Ik zorg altijd dat ik hem op mijn singel heb liggen en trek hem redelijk vast. Maar door het lopen komt haar voorbeen tegen dat riempje aan en krijgt ze wondjes.
Kan ik dat ding er gewoon afhalen of is het een idee om hem juist losser te laten hangen. Dat hij een beetje bungelt. Dit lijkt mezelf alleen niet zo prettig.
En eraf halen kan dat wel zomaar dat ding heeft toch een functie. Ik weet alleen niet welke functie. Jullie een idee?

Michelle_

Re: Extra riempje aan zweetblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:28

ik vond hem zelf vervelend en heb hem er gewoon afgesneden.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:29

kunt hem er gewoon afknippen zijn bijna geen zadels die dat hebben, het is om te zorgen dat de zweetbladen niet gaan klapperen ;)
edit: ik heb er ook geen aan mn zadel

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 22:30

Uhmmmm als je boven op je zadel zit kunnen je zweetbladen toch niet gaan klapperen?
Of hebben ze het gedaan voor mensen die willen longeren met zadel?

Vind het een beetje eng om ze er zomaar af te halen. Zit ik in mijn zadel te knippen/snijden :+
Laatst bijgewerkt door felicity op 16-07-10 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:31

Bij mij hangt dit riempje losjes over de singel.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 22:32

En jij hebt geen last van dat ie gaat schuren?
Ik ben zo bang dat als hij van de singel afschiet ze helemaal open ligt.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:32

felicity schreef:
Uhmmmm als je boven op je zadel zit kunnen je zweetbladen toch niet gaan klapperen?
Of hebben ze het gedaan voor mensen die willen longeren met zadel?

Vind het een beetje eng om ze er zomaar af te halen. Zit ik in mijn zadel te knippen/snijden :+

denk idd voor het longeren, ik zie het nut er ook niet van in :+ steeds minder zadels hebben dit ook ;)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 22:34

Misschien maar even langs de zadelmaker. Of hij ze er netjes voor me af wil halen. Mocht ik dan spijt krijgen kunnen ze er weer terug op.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:34

Ik heb dit riempje ook inderdaad los over de singel hangen, maar ik sla wel een stuk terug, ik doe het riempje eerst door de onderste en dan terug door de bovenste lus. Dat steek ik weer terug door een lus dat ontstaat onder de gesp van de singel :+

Succes ermee!

Functie :+ Don't know :)
Iig NOOIT je beugels onder je zweetblad dragen dus!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:39

ik doe die extra riem meestal zodaig vast dat hij op m'n singel blijft zitten. in het begin liet ik hem ook al wel eens bungelen, maar had hier geen fijn gevoel bij.
je kan hem er even goed vanaf halen.

het idee erachter is om de zweetbladen mooi te laten aansluiten, maar idd als je erop zit gebeurt dit al grotendeels tenzij je benen afsteekt...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:45

felicity schreef:
En jij hebt geen last van dat ie gaat schuren?
Ik ben zo bang dat als hij van de singel afschiet ze helemaal open ligt.

Het riempje schuurt bij Vince niet, het blijft ter hoogte van de singel hangen en zijn benen raakt het niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:46

Ik vind het een nutteloos ding, gewoon afsnijden, want als je op het zadel zit en je hebt je benen op de zweetbladen dus die riemen zijn onzindingen.

Mijn paard kreeg er ook schaafwondjes van vroeger.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 08:45

Heb je toevallig geen ringetje aan je singel voor hulpteugels ? Dan kun je hem misschien hier doorheen halen. Maar echt nuttig is het riempje niet idd. Bij bijna alle 2e hands wintecs zie je dat ze eraf zijn gehaald.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:02

Lijkt mij logisch dat het bij de wintecs met suede zweetbladen zit tegen het oprullen, omdat het van suede is
Maar bij een lederen denk ik wel dat je dat riempje eraf kan halen.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:05

Die van mij bungelt ook los. Ik denk dat ik ongeveer een vuist ruimte heb tusssen de buik van mijn pony en het riempje. Of het ook daadwerkelijk functioneert voor waar het voor gemaakt is weet ik niet, maar als je hem eraf haalt blijf je altijd de gaatjes van de stiksels zien.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:08

Een oversingel kan handig zijn bij zadels waarbij de beugelriemen onder het zweetblad worden gedragen. Mijn oude Ainsley had het ook. Dit is om de zweetbladen mooi aan te laten liggen.

Overigens had ik dit riempje altijd los hangen, ik wilde namelijk wel enige bewegingsvrijheid met mijn beugels hebben (ik reed met beugelriemen onder het zadel).

Je kunt er ook voor kiezen om hem eraf te snijden of los te tornen. Je kunt zonder.